Пошук по сайту


Конспекти уроків

Конспекти уроків

Сторінка1/5
  1   2   3   4   5


Технологія приготування страв. Традиції української національної кухні”.

(7-9 клас)

КОНСПЕКТИ УРОКІВ.

УРОКИ № 1-2 Клас___ Дата_____________ Клас___ Дата_____________
Тема. Загальні відомості про українську національну кухню. Раціональне харчування.

Мета:

  • ознайомити учнів із загальними відомостями про українську національну кухню, з обрядовістю в національній кухні;

  • зʼясувати сутність раціонального харчування і його впливу на організм людини;

  • сформувати в учнів уявлення про основні складові харчових про­дуктів, їх значення для організму людини, знання про джерела білків, жирів, вуглеводів, мінеральних солей; навчити порівнювати енергетичну цінність складових харчових продуктів;

  • навчати складати меню;

  • розвивати творчі здібності учнів, вміння та навички працювати в групі; самостійного пошуку інформації та роботи з додатковими джерелами; навички систематизації та аналізу навчального матеріалу;

  • прищеплювати принципи правильного збалансованого харчування;

  • виховувати в учнів уважність, доброзичливість, охайність, ретельність, працьовитість, бережливе ставлення до праці, взаємоповагу під час колективної роботи, підтримувати інтерес учнів до процесу отримання знань.

Обладнання:

  • мультимедійна установка;

  • таблиці «Безпечні прийоми роботи з харчовими продуктами», «Калорійність продуктів».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Структура уроку:

  1. Організаційна частина (5 хв)

  2. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів, мотивація навчальної діяльності (10 хв)

  3. Вивчення нового матеріалу (30 хв)

  4. Практична робота (35 хв)

  5. Підсумок уроку (5 хв)

  6. Домашнє завдання (5 хв)

Хід уроку

І етап. ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПІДГОТОВЧИЙ.

1. Організаційний момент.

(Перевірка наявності учнів; готовності їх до уроку, наявності робочого одягу).

Учитель. Варіативний модуль „Технологія приготування страв. Традиції української національної кухні.ми будемо вивчати у форматі проекту. Нагадаю, що проект складається із 4 етапів. Приступаємо до І етапу нашого проекту організаційно-підготовчого.

2. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів, мотивація навчальної діяльності.

Для кожної молодої людини дуже важливо мати гарне здоровʼя. Велике значення має повноцінне харчування. На уроках біології та основ здоровʼя ви вже говорили про нього.

3. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів. (Мозковий штурм).

  • Як ви вважаєте, чи залежить стан здоровʼя людини від правильного приготування і споживання їжі?

  • Що ми мусимо знати про харчування?

  • Чи знаєте ви, які поживні речовини містяться в стравах, які ми споживаємо?

  • Чи одноковою є потреба в поживних речовинах для всіх людей? Від чого вона залежить?

  • Чи звертаєте ви увагу на інформацію, розміщену на упаковках продуктів?

  • Якими мають бути страви за смаковими властивостями й зовнішнім виглядом?

4. Повідомлення теми уроку.

Важлива роль у забезпеченні високого рівня здоровʼя, збільшення тривалості життя, збереження придатності людини належить харчуванню. Воно має бути раціональним (розумним). Для кожної людини воно специфічне. При цьому варто враховувати індивідуальні особливості обміну речовин, стать, вік, характер праці. Звички ігнорувати рекомендації під час складання денного раціону провокують здебільшого розвиток важких захворювань. Щоб уникнути помилок в харчуванні, треба знати, як правильно обирати страви для повноцінного харчування. Наші предки вміли готувати корисні для здоровʼя страви та знали правила їх споживання. Тому ми будемо вивчати особливості й традиції української національної кухні.

5. Вивчення нового матеріалу

Загальні відомості про українську кухню

Україна славиться своєю національною кухнею, яка створювалася протягом сторіч, багата на традиції, вирізняється розмаїттям страв та їх високими смаковими й поживними властивостями. Борщі і пампушки, вареники і галушки, ковбаси і печеня, напої з фруктів і меду відомі в усьому світі. Українська кулінарія налічує сотні рецептів, що характеризуються простотою приготування і прекрасними, неповторними смаковими якостями, ароматом, соковитістю. Українці жартома кажуть про свою кухню: "У нас просто: борщ, каша, третя кваша". Українській кухні властиві різноманітність вживаних продуктів та комбінування кількох видів теплової кулінарної обробки (смаження, варіння, тушкування, запікання). Лишень способів варіння борщу понад тридцять, а до його складу входять близько двадцяти найменувань продуктів. Для багатьох страв характерне поєднання овочів, круп та м'яса. Це голубці з м'ясом, крученики волинські, перець фарширований, капуста тушкована з свининою, м'ясо, шпиговане овочами. Особливо смачні страви, приготовлені у спеціальних керамічних горщиках (печеня, вареники із сметаною запечені, картопля тушкована з м'ясом та чорносливом тощо). Велике значення в українській кухні з давніх-давен мають страви з риби: карась запечений у сметані, щука тушкована з хріном, рибні крученики, фарширована риба. Популярні в Україні різні каші (пшоняна, гречана, гарбузова та ін.) і вироби з них (січеники, запіканка, крупники, бабки). Різноманітність і багатство страв української кухні описав у поемі "Енеїда" великий письменник, знавець народного побуту І.П. Котляревський:

Тут їли рознії потрави,

І все з полив'яних мисок,

І самі гарнії приправи

З нових кленових тарілок:

Свинячу голову до хріну

І локшину на переміну,

Потім з підлевою індик;

На закуску куліш і кашу,

Лемішку, зубці, путрю, квашу

Із маком медовий шулик...

П'ять казанів стояло юшки,

А в чотирьох були галушки,

Борщу трохи було не з шість;

Баранів тьма була варених,

Курей, гусей, качок печених,

Досита щоб було всім їсть...

Був борщ до шпундрів з буряками,

А в юшці потрух з галушками,

Потім до соку каплуни;

З отрібки баба-шарпанина,

Печена з часником свинина,

Крохналь, який їдять пани...

Там лакомини разні їли...

Сластьони, коржики, стовпці,

Варенички пшеничні, білі,

Пухкі з кав'яром буханці.

Українська система харчування, асортимент повсякденних та обрядових страв, режим повсякденного харчування (презентація)

Українській системі харчування, як і системі харчування кожного етносу, притаманні своєрідні звичаї, пов'язані з приготуванням повсякденних і ритуальних страв, харчові заборони, обмеження та переваги, певні смакові стереотипи у меню повсякденних та обрядових трапез. Святкові страви (в тому числі недільні) готувалися за рецептами повсякденної кухні, але при цьому мали вищу калорійність завдяки м'ясним, рибним, жировим компонентам, різноманітним набілам із сметани, ряжанки тощо.

Традиційними способами обробки продуктів для приготування їжі були переважно варіння і тушкування, меншою мірою - печіння та смаження, пряження. Заготівлю продуктів на запас (харчі) проводили теж засобами термічної обробки (сушіння), а також безтермічної ферментації (соління, квашення) та в'ялення. Менш поширеним було вудження, характерне передусім для деяких західних районів. Кліматичні умови сприяли різноманітності рослинних компонентів, що споживалися на Україні: досить велика кількість різних зернових - жито, пшениця, гречка, просо, ячмінь, кукурудза, овес; бобових - горох, квасоля, боби; овочевих - буряк, морква, пастернак, капуста, цибуля, часник, огірки, пізніше картопля тощо; а також фруктів, ягід, грибів. Досить розвинене вже до кінця XIX - початку XX ст. тваринництво сприяло збільшенню споживання м'ясопродуктів, здебільшого свинини, щоправда, у щоденному побуті переважно у вигляді сала і смальцю.

Культурно-побутові традиції регіону.
6.Поживні речовини в харчових продуктах

Видатний учений-фізіолог І. П. Павлов писав: «Організм людини перебуває в тісному взаємозв'язку з навколишнім середовищем, що безперервно діє на центральну нервову систему».

Однією з найважливіших складових зовнішнього середовища є продукти харчування, що переходять до внутрішнього середовища людини та беруть участь у всіх життєво важливих процесах. Важливо підібрати таке харчування, склад якого забезпечить організм усіма необхідними поживними речовинами: білками, жирами, вуглевода­ми, мінеральними солями тощо. Правильна організація харчування полягає у визначенні потреби організму людини в окремих поживних речовинах, а також їхнього значення. Білки — основа життя, оскільки вони входять до складу всіх клітин і виконують різноманітні функції. Тому безперервне надходження білків є цілком необхідним для будови, росту й відновлення тканин м'язів і шкіри. Цінність білків, що містяться в харчових продуктах, є неоднаковою для людини. Є білки, що за складом та будовою близькі до білків людського організму, тобто містять усі необхідні амінокислоти. Це білки м'яса, риби, молока, яєць, картоплі, капусти. Жири й вуглеводи — головні джерела енергії для організму людини. Тваринні жири за своїм складом для організму людини є більш повноцінними, ніж рослинні. Особливо корисними є жири молочних продуктів: вершкове масло, вершки, сметана. На вуглеводи особливо багаті продукти рослинного походження (крупи, овочі, фрукти). Найоптимальнішим співвідношенням кількості білків, жирів і вуглеводів у раціоні людини є таке — 1:1:4. До складу людського організму входять різні мінеральні речовини, що виконують важливі функції. Найбільш вивченим є значення для організму кальцію, магнію, фосфору (становлять основу кісткової системи, важливі для діяльності серця й скелетної мускулатури, нервової системи); заліза (входить до складу крові та розносить киснем по всьому організму); натрію та калію (регулюють обмін речовин в організмі). Загальна потреба організму в мінеральних речовинах не є великою й задовольняється повністю, якщо харчування складається з різноманітних продуктів тваринного й рослинного походження.

  1. Режим харчування.

Режим харчування українців залежав від різних факторів — від сезону року, режиму робочого дня, запасів харчових продуктів, релігійних вірувань та ін. Традиційно у селян було прийнято харчуватися тричі на добу: снідати, обідати і вечеряти. У гарячу для них пору літніх польових робіт, коли світловий день був довгим і виснажливим, селяни приймали їжу ще додатково — у полудень або підвечірок. Загалом розподіл їжі впродовж дня в Україні майже скрізь був однаковим і залежав передовсім від режиму роботи, а також від заможності сім'ї. Так, при триразовому харчуванні сніданок з'їдали вже о 6—7-й год. до початку робочого дня, обідали — об 11—13-й год., а вечеряли — аж о 20—21-й год. При чотириразовому харчуванні, як уже згадувалося, використовували також полудень або підвечірок (о 16—17-й год.). Взимку, зокрема у Великий піст, бідні селяни часто обмежувалися лише двома прийомами їжі — обідом і вечерею або сніданком і вечерею. У бойків побутувало навіть повір'я про те, що журавлі, які відлітали на зиму в теплі краї, забирали зі собою обід, і від того часу селяни їли лише двічі на день. Повернувшись навесні, вони приносили обід назад, і з того часу селяни їли знову тричі на день. Тобто український селянин завжди розумів необхідність ощадного витрачання харчових продуктів упродовж усього року.

Релаксація

  • Які вимоги до раціонального харчування? (стриманість, обмеженість, визначення кількості калорій, збалансоване поєднання мікроелементів і вітамінів)

  • Назвіть основні групи харчових продуктів, які мають входити до складу денного раціону. (мʼясо, мʼясні продукти, яйця; риба і рибні продукти, молоко і молочні продукти, жири; борошно, крупи; овочі, фрукти, ягоди)

  • Які складові збалансованого харчування? (білки-мʼясо, риба, яйця; жири-рослинного і тваринного походження; вуглеводи-крупи і макарони, цукор; вітаміни і мінерали, вода)

ІІ етап. КОНСТРУКТОРСЬКИЙ.

7. Формування умінь та навичок учнів. Практична робота.

Вивчення правил техніки безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог і правил організації робочого місця під час виконання кулінарних робіт. Складання меню та визначення його калорійності.

Вступний інструктаж.

  • Вивчення правил техніки безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог і правил організації робочого місця під час виконання кулінарних робіт.

  • Ознайомлення з особливостями національної кухні і традиційними основами харчування українців (робота з літературою).

  • Складання меню (метод зразків).

Поточний інструктаж. Самостійна робота учнів.

  • Перегляньте інструкційні картки, таблиці, зразки меню.

  • Складіть меню на день на учня.

  • Підрахуйте калорійність страв, їх орієнтовну вартість.

Заключний інструктаж.

  • Контрольне опитування на знання правил внутрішнього розпорядку в навчальній кухні, вимог безпеки праці, пожежної безпеки, індивідуальної гігієни, виробничої санітарії.

  • Взаємоперевірка складеного меню.

  • Обговорення вивченого на уроці.


Фізіологічне значення поживних речовин, їхні джерела

Поживна речовина

Дія на організм

Основне джерело

Білки

Основний будівельний матеріал клі­тин організму. Білкове голодування приводить до затримки, а потім до повного припинення росту організму,

а надлишок білків — до переванта­ження діяльності печінки й нирок

М'ясо, риба, яйця, сир, молоко, хліб, квасоля, соя, горох, картопля

Жири

Забезпечують організм енергією, сприяють регуляції проникнення усередину клітин води, солей, цукру й інших речовин і виведення з них продуктів обміну. Надлишкове спо­живання жирів сприяє виникненню серцево-судинних захворювань, а недостатнє — затримує ріст і розви­ток молодого організму

Вершкове масло, верш­ки, олія, кукурудзяна олія, сало

Вуглеводи


Основне джерело енергії, що забез­печує 50—70 % загальної калорій­ності раціону. Недостатня кількість вуглеводів у харчуванні приводить до розщеплення білків, а надли­шок — до ожиріння

Хліб житній, хліб пше­ничний; крупи: греча­на, манна, рис; цукор, картопля, капуста білокачанна, кавун, морква,буряк,виног­рад, яблука

Вода

Сприяє протіканню хімічних реак­цій в організмові. Без води людина гине через кілька діб, а надлишкове її споживання сприяє виведенню з організму мінеральних солей, віта­мінів й інших корисних сполук

Рідини, овочі, фрукти, ягоди

Вітаміни А, С, Д, Е, РР і групи В

Регулюють процес обміну речовин, підвищують працездатність, опір організму різним захворюванням, знижують стомлюваність

Молочні продукти, яйця, жири, крупи, хліб, сирі овочі, ягоди й фрукти

Мінеральні речовини

Регулюють життєві процеси організ­му людини (кальцій, фосфор, калій, натрій, залізо, хлор, сірка, йод, мар­ганець, нікель). Брак в організмові одного з них призводить до виник­нення різних захворювань

Усі харчові продукти й рідини

  1   2   3   4   5

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

1. Неметалічні елементи та їх сполуки 6 Тема Металічні елементи та їх сполуки 47
К– 48 Критичне мислення на уроках хімії. Плани-конспекти уроків. 10 клас. – Шепетівка: Спектр, 2011. 88 с

Рідна мова плани-конспекти уроків 11 клас
ЗМ. Види мовленнєвої діяльності (аудіювання, читання, говоріння, письмо). Види аудіювання. Навчальне аудіювання

Видавництво «Шкільний світ» Бібліотека
Структуровані конспекти із загальної біології для 11 класу. (для вчителів та учнів)

Конспекти виховних годин, годин спілкування, диспутів
...

Психологія І педагогіка
В навчальному посібнику пропонуються розширені конспекти лекцій з навчального курсу «Психологія І педагогіка»

Розклад уроків Йосипівського нвк «днз-знз І-ІІ ступенів»
«Затверджую» Розклад уроків Йосипівського нвк «днз-знз І-ІІ ступенів» на 2015-2016 навчальний рік «Погоджую»

Розклад уроків Йосипівського нвк «днз-знз І-ІІ ступенів»
«Затверджую» Розклад уроків Йосипівського нвк «днз-знз І-ІІ ступенів» на ІІ семестр 2016-2017 н р. «Погоджую»

Розклад уроків

Розклад уроків 5 11 кл. На І семестр 2015-16 Н. Р

Погоджено: Розклад уроків Затверджую



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

h.lekciya.com.ua
Головна сторінка