Пошук по сайту


Урок 1 тема. Формування корисних І шкідливих звичок у підлітків. Спосіб життя І звички

Урок 1 тема. Формування корисних І шкідливих звичок у підлітків. Спосіб життя І звички

Сторінка1/4
  1   2   3   4
СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ'Я Звички і здоров'я

УРОК 1

ТЕМА. ФОРМУВАННЯ КОРИСНИХ І ШКІДЛИВИХ ЗВИЧОК У ПІДЛІТКІВ. СПОСІБ ЖИТТЯ І ЗВИЧКИ

Мета: вказати на значення звичок у житті людини; розкрити взаємозв'язок звичокі здоров'я; ознайомити із соціальними чинниками формування як корисних, так і шкідливих звичок; на­вчити приймати відповідальне рішення щодо власного здоров'я.

Обладнання: папір, фломастери, клей, скотч, кнопки, ножиці; зелені га червоні картки для кожного учня; гігієнічні засоби; лялька.

Що підготувати заздалегідь: кожен учень готує собі дві картки (червоного та зеленого ко­льору) для гри «Корисно-шкідливо». Група 2 для виступу на засіданні Круглого столу прино­сить гігієнічні засоби та ляльку.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний МОМЄНТ

  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань і мотивація

навчальної діяльності

Робота в групах. Круглий стіл «Чистота запорука здоров'я»

Учні зачитують пам'ятки, складені вдома.

Група 1: «Як правильно мити руки». ,

Група 2: «Як правильно мити тіло» (демонстрація за допомогою ляльки).

Група 3: «Як правильно чистити зуби».

Група 4: «Десять правил здорових зубів».

Вправа «Найцінніші речі життя»

Учитель. Із кожним роком усе більше свідомої, прогресивної молоді, відповідальної за себе та своє життя, обирає здоровий спосіб життя. Адже саме здоров'я є тим чарівним ключем, який відчиняє двері до успіху, дає змогу мрі­яти, прагнути, досягати мети, здійснювати свої плани, реалізувати та розвива­ти себе. Наше життя дуже стрімке, цікаве, повне несподіванок. Проте, у ньому існують найважливіші речі, які люди цінують понад усе. Як ви гадаєте, що не можна придбати ні за які гроші?

Учитель вислуховує відповіді учнів, записуючи їх на дошці. Серед назва­них цінностей буде здоров'я.

Основа благополучного життя — це, безперечно, здоров'я. У статті 3 Кон­ституції України зазначено: «Людина, її життя та здоров'я — найвища цін­ність».

  • Що називаємо здоров'ям?

  • Від чого залежить наше здоров'я? Чи залежить воно безпосередньо від нас самих?

Відповіді учнів доцільно представити у вигляді діаграми. Здоров'я залежить від таких основних чинників:

  • рівня медичного обслуговування —• на 10 %;

  • спадковості — на 20 %;

  • екології — на 20 %;

  • способу життя людини — на 50%.




  • Що називаємо способом життя? (Це той чинник здоров'я, який безпосе­редньо пов'язаний із поведінкою людини.)

  • Як можна охарактеризувати здоровий спосіб життя (ЗСЖ)? (Це такий спосіб життя, який сприяє збереженню й укріпленню здоров'я.)

— Назвіть складові ЗСЖ.
Складовими здорового способу життя є:

• фізична культура (біг, ранкова гігієнічна гімнастика, заняття аеробікою,
спортивні та рухливі ігри, плавання, туризм тощо);

  • повноцінне збалансоване харчування;

  • особиста гігієна, правильний режим навчання та відпочинку;

  • загартування;

  • корисні звички;

  • внутрішня врівноваженість, позитивні емоції, психологічний комфорт.

Учитель. Одного разу мені розповіли історію про хлопчика та про його бабусю, що плакалася усім: «Ой, ой! Мій онучок нічого не хоче їсти. Сьогодні зранку лише з'їв вісім картоплин, шматок сальця, скибочку хліба, сирничок, маківвичок, випив стакан чаю, стакан молока і голодненький пішов до шко­ли».

  • У чому небезпека такого сніданку?

  • Чи можна вважати такий сніданок шкідливою звичкою?

  • А які ще існують шкідливі звички? (Паління, вживання алкоголю, нар­котиків тощо.)

  • Які прояви поведінки псують здоров'я?

Учитель. Очевидно: звички бувають корисні й шкідливі. Шкідливі звич­ки — це постійна неохайність, неорганізованість, неспроможність доводити почату справу до кінця. Поміркуйте, які шкідливі звички є у вас?

Робота біля дошки

Учитель викликає помічників до дошки. На аркушах паперу в нього за­писані речення. Учні по черзі повинні вибрати і розподілити їх на дошці у дві колонки: зліва — корисні звички, справа — шкідливі.

Приблизний перелік корисних і шкідливих звичок

• Я щодня роблю ранкову гімнастику

• Я багато споживаю солодкого

• Я гризу нігті

• Я багато сиджу перед телевізором

• Я зранку обливаюсь холодною во­дою

• Я вживаю такі слова, як «блін», «ну», «от», «значить» тощо

* Я смокчу пальці та язик

• Я після їжі полощу рота

• Я човгаю ногами

• Я щохвилини спльовую слину

• Я щоранку обтираюсь мокрим рушником

• Я вчасно лягаю спати

• Я ніколи не запізнююсь

• Я палю цигарки

III. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

Навички і звички. Чинники, що впливають на процес формування звичок. Вплив середовища на формування корисних і шкідливих звичок у підлітків. Шкідливі звички — одна з причин виникнення хронічних захворювань. Ар­гументи на користь відмови від шкідливих звичок. Протидія негативному со­ціальному тиску. Позитивні зразки для наслідування.

IV. Валеологічна пауза

Образна вправа «Штангіст»

Учитель. Однією з корисних звичок є заняття спортом. Перетворюємося на штангістів.

Слід уявити, що перед вами — важка штанга. Нахилитися, «взяти її». Ку­лаки при цьому міцно стиснути. Підняти з напругою «штангу» вгору. Потри­мати вгорі кілька секунд, опустити вниз. А тепер те саме виконати під вірш.

Щоб побити всі рекорди, Я почну займатись спортом. Штангу вгору підіймаю, Там тримаю, опускаю.

Розслабляю свої м'язи. Стало легко так відразу!

Вправа сприяє зміцненню м'язів рук, спини.

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів. Ігрова та творча діяльність

Робота з підручником, с. 46

Як формуються звички?

  • Чи важко змінити звичку?

  • Які звички шкодять шлунково-кишковому тракту?

  • Назвіть звички, які набуваються свідомо.

  • Назвіть кілька звичок, яких ви набули, наслідуючи своїх родичів.

  • Назвіть корисні звички, характерні для ЗСЖ. (Чистота тіла; чистота і порядок у домі, у власних речах, правильна постава і хода; рухливість, жвавість; правильне харчування; чергування праці та відпочинку; без­печна поведінка; дотримання режиму дня; гарні манери; добрий настрій; корисне проводження вільного часу.)

Гра «Корисно-шкідливо»

У кожного учня дві картки: червона і зелена. На фразу, яку говорить учи­тель, учень підіймає одну з карток, сигналізуючи зеленою — корисну звичку, червоною — шкідливу. Гра проводиться у швидкому темпі.

Допомагати слабшим, малим, хворим...

Гризти нігті...

Брати до рота всілякі предмети: ручки, олівці, монети...

Вітатися під час зустрічі...

Говорити неправду...

Довго сидіти перед телевізором...

Колупатися в носі...

Чистити зуби...

Доглядати за нігтями...

Смоктати палець...

Виконувати ранкову гімнастику...

Палити...

Дражнитися...

Доглядати за власним одягом і взуттям...

Вживати алкогольні напої...

Ходити босоніж.

Дотримуватись правил гігієни...

Лягати пізно спати...

їсти багато солодкого...

Вчиняти бійку...

Сваритися...

Бути доброзичливим...

Творча діяльність

Робота в групах «Створення моделі здоров'я»

Учні об'єднуються в три групи.

Протягом 5 хвилин вони створюють на папері свій проект, образ, модель здоров'я. Це може бути малюнок, девіз або опис здорової людини. Ця модель повинна містити всі складові частини здоров'я (фізичну, психічну, соціальну, духовну). Потім лідери груп представлять свої моделі.

Презентація моделей здоров'я

Учитель. А тепер обміняємося своїми проектами по колу (за годиннико­вою стрілкою). Далі група, яка отримала чужу модель, «руйнує» її, імітуючи негативні фактори, що підривають здоров'я. А тепер поверніть авторам зруй­новану модель.

Запитання для обговорення:

  • Що ви відчували, коли руйнувалася ваша модель здоров'я?

  • Що ви відчували, коли руйнували чужу модель здоров'я?

Тепер спробуйте відновити зруйноване, а лідерів я попрошу зробити свій висновок щодо цього завдання.

Учитель. Це завдання проведено не випадково, тому що одним із фак­торів, які руйнують здоров'я, може бути паління. Тому будемо на наступному уроці вчитися говорити палінню: «Ні!», спрямовуючи свої зусилля на збере­ження та зміцнення здоров'я.

VI. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал підручника, с. 51.

  2. Підготуватися для виготовлення антиреклами тютюну та паління.

VII. Підсумки уроку

  • Людина сама вирішує — зміцнювати своє здоров'я чи псувати. Підліткам

  • слід уникати обставин, за яких можна придбати шкідливі звички. Отже, якщо хочеш бути здоровим — веди здоровий спосіб життя.

VIII. Релаксація

Образна вправа «Відчуття свіжості»

Слова вчителя учні відтворюють у відповідних рухах і міміці.

Учитель. Безумовно, бути завжди чистим і охайним — корисна звичка. Відчуття свіжості — прекрасне відчуття! Уявіть собі чудовий літній ранок. Ви прокинулися з першими променями сонця, посміхнулися йому, солодко потяг­нулися, зробили кілька плавних рухів руками, тулубом. Настав час приймання водних процедур. Ви стаєте під душ і уявляєте, як тепла водичка змиває з вас сумні або обтяжливі думки, відбиток неприємних подій, позбавляє важкості і сонливості. Натомість прохолодна вода наповнює вас позитивною енергією, додає бодьорості, оптимізму, свіжості, краси.

довідковий матеріал

Звичка — це поведінка, спосіб дій, схильність, що стали для людини зви­чайними, постійними. Будь-яка дія, якщо повторювати її багато разів, може обернутися на звичку.

Є звички, що сприяють ЗСЖ. Наприклад, щоранку робити зарядку. Спо­чатку пересилюючи себе, а потім, після багаторазового повторення, ця дія стає звичкою, і людина вже не уявляє, як це — не зробити вранці зарядку?! Робити зарядку — корисна звичка. Але якщо підліток не робить зарядку, це теж стає звичкою, і він не розуміє, як це — щоранку робити зарядку? Якщо така звич­ка сформувалася, то позбутися її дуже важко, значно складніше ніж набути. Кожна людина має здатність розвивати в собі нові звички, зокрема й ті, що бу­дуть зміцнювати здоров'я. Найголовніше — це прийняти вольове рішення роз­винути корисну звичку.

Крім фізичних, велике значення мають духовні і соціальні чинники, про які ми вже говорили раніше. Вам відомо, що бути доброзичливим, уникати конфліктів, повсякчас творити добро, це означає берегти і зміцнювати своє здоров'я

Урок 2
ТЕМА. ЗАЛЕЖНІСТЬ ЗДОРОВ'Я ВІД КОРИСНИХ І ШКІДЛИВИХ ЗВИЧОК. ВПЛИВ НА ЗДОРОВ'Я ПІДЛІТКІВ ТЮТЮНОВОГО ДИМУ

Мета: формувати поняття про шкідливі звички; ознайомити з причинами і наслідками палін­ня; проаналізувати міфи і факти про тютюн; виховувати бажання позбутися шкідливих звичок у себе та>закликати інших відмовитися від паління.

Обладнання: прилад для демонстрації експерименту «Легені курця» (пластмасова пляшка з-під газованої води, шматок тканини або вата, цигарка, сірники); роздавальний матеріал; «Факти без аргументів»; аркуші паперу, олівці, фломастери; таблиця «Реклама тютюнових виробів»; таблиця з біології «Шкідливий вплив паління на органи людини»; графічний диктант, тест; висловлювання про паління; музичний супровід; додатки: «Чому люди палять?», уривок із книги Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра», схема «Вплив тютюнового диму на організм людини»; поради тим, хто вирішив кинути палити.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент

  2. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя

Сучасні підлітки вступають у життя не тільки в період бурхливого розви­тку науки і техніки, але й у період негативного впливу на здоров'я людей низ­ки факторів. Перше місце серед цих факторів займає паління, шкідлива дія якого відчувається не одразу, а поступово. Паління і його вплив на організм стали сьогодні соціальною і медичною проблемою.

Ми вже неодноразово говорили на цю тему, але життя щодня ставить кож­ного з нас у ситуацію вибору.

Шкідлива звичка подібна до ритуалу самозаспокоєння, самовтіхи, само-підбадьорення. Особливо це стосується паління. Звичка палити настільки міц­но увійшла в побут, що зовнішньо вона набуває форми необхідної життєвої потреби. Усе починається з малого. Спочатку одна цигарка в день, потім дві, згодом — десять, а потім — пачка-дві на день. Багато хто й години не може обійтись без цигарки. Палять, прокинувшись уранці і пізно ввечері, до і після їжі, під час відпочинку і під час напруженої розумової праці, після важкої фі­зичної роботи.

Заданими сучасної статистики, 6-8 % курців — діти молодших класів, на­віть дошкільнята. Палить кожен п'ятий п'ятикласник, майже половина вось­микласників, близько 60 % випускників шкіл.

— Чи доводилося вам відмовлятися від пропозицій спробувати палити?

Мозковий штурм

— Чому люди палять?

Розділити класну дошку навпіл. На одній половині записати причини, з яких люди палять, на другій — чому не палять.

З'ясувати й узагальнити думки учнів про відповідні причини паління (див. додаток).

Вправа «Континуум»

Оцінити ставлення учнів до заборони паління в громадських місцях. Для цього провести в класі умовну лінію. З одного кінця стануть ті, хто за таку за­борону, а з іншого — ті, хто категорично проти. Решта учнів займають місця ближче до того чи іншого краю. Ті, хто бажає, пояснюють свої позиції.

За бажанням учні називають свої причини не палити.

III. Вивчення нового матеріалу. Експеримент

Слово вчителя

На думку англійського філософа Томаса Пейна, у людства є три вороги, які забирають більше життів і приносять більше лиха ніж усі війни, разом узяті. Це тютюнопаління, алкоголізм і наркоманія. Почнемо зі шкідливого впливу тютюнопаління.
Обговорення ситуації

Учитель зачитує уривок з твору Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» (див. додаток)

— Може, і з вами колись таке траплялось?

Розповідь учителя з елементами бесіди

Що таке тютюн. Походження тютюнопаління. Основна причина паління — це нікотинова залежність, якої важко позбутися. Шкідливий вплив тютюну на організм людини. Ознаки тютюнового отруєння. Наслідки паління та способи залучення до нього дітей та молоді. Як рекламодавці маніпулюють свідомістю підлітків.

Учитель.А тепер наші юні спецкори ознайомлять вас із деякими важли­вими фактами.

Кілька учнів-спецкорів наводять «Факти без аргументів».
  1   2   3   4

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Підлітковий алкоголізм чи проблема це в сучасному світі?
Нинішній стан здоров'я І спосіб життя дітей та підлітків в нашій країні критичний, що є особливою загрозою майбутньому нації. В україні...

«Вибір є у кожного з нас»
Мета. Формувати позицію протидії всім небезпечним для здоров’я та життя явищам: наркотикам, алкоголю, палінню; пропагувати здоровий...

Вибір є завжди у кожного з нас”
Мета. Формувати позицію протидії всім небезпечним для здоров’я та життя явищам: наркотикам, алкоголю, палінню; пропагувати здоровий...

Тема. Продукти харчування наші друзі І вороги Мета
«продукти харчування», пригадати назви українських народних страв, та технологію їх приготування; визначити залежність здоров'я людини...

Урок дослідження Тема. Творчість Олександра Блока вершина російського символізму
Епіграф : Жити варто тільки так, аби висувати непомірні вимоги до життя; все або

Тема: «Методична компетентніть учителя на уроках інформатики»
М. М. Пістрак так характеризував методи: «Методом навчання у найзагальнішому розумінні слова ми називаємо спосіб передачі знань І...

1. Підземні роботи в шахтах, рудниках І копальнях на видобуванні...
Видобування корисних копалин. Геологорозвідувальні роботи. Будівництво, реконструкція, технічне переозброєння І капітальний ремонт...

Урок №1. Тема уроку: Тепловий стан тіл І температура. Вимірювання температури
Мета уроку: Сформувати в учнів знання про тепловий стан тіл, температуру тіла. Виробити вміння користуватися термометрами, розвивати...

Конспект уроку 35 Тема: Хлоридна кислота: добування, властивості, застосування
Мета: вивчити спосіб добування хлоридної кислоти в лабораторії; фізичні та хімічні властивості: дію на

Організація роботи з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності учнів початкових класі
Нині гостро стоїть проблема виховання нової особистості, яка мала б міцні знання та вміння, широкий культурний І політехнічний світогляд,...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

h.lekciya.com.ua
Головна сторінка