Пошук по сайту


Урок 1 Тема уроку: Значення травлення. Будова й функції органів травлення

Урок 1 Тема уроку: Значення травлення. Будова й функції органів травлення

Розробки уроків до розділу «Травлення»
Урок 1

Тема уроку: Значення травлення. Будова й функції органів травлення.

Методи дослідження органів травлення

Мета: визначити біологічне значення травлення; розкрити особливості будови травної системи, звернути увагу на методи дослідження функцій органів травлення;переконатися у відповідності будови й функції травної системи; формувати науковий світогляд, проводити екологічне, профорієнтаційне, валеологічне виховання учнів.

Основні поняття і терміни: травлення, ферменти, травний канал, ротова порожнина, зондування, ендоскопія, електрогастрографія.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи і методичні прийоми: евристична бесіда, робота з підручником і за таблицями.

Обладнання: таблиці з зоології із зображенням різних типів травних систем, таблиця «Будова органів травлення».
Сирий матеріал, який надходить у завод,

проходить довгий ряд цехів,

у яких він піддається відомій механічній

і головним чином хімічній обробці й через

бокові ворота переводиться в магазин тіла.

І. П. Павлов

Хід уроку

  1. Організаційний момент

  2. Актуалізація опорних знань

1. Гра « Біологічна мозаїка» :

  • Основні поживні речовини — ... (білки, жири, вуглеводи).

  • Тип живлення людини — ...(гетеротрофний).

  • Травлення здійснюється за рахунок... {травних соків).

  • Активними їх роблять – ... ( Ферменти ).

  • Ферменти це ... ( біологічні каталізатори).

  • Білки розщеплюються до... (амінокислот).

  • Жири розщеплюються до... (жирних кислот і глі­церину).

Складні вуглеводи розщеплюються до... (глюкози).

  • Функція виділення ферментів , гормонів -- ...( секреторна ).

2. Розгляньте картки з зоології, розкладені на партах.

-Пригадайте, яка будова травної системи у ссавців?

- Яку роль відіграє травна систеиа у живих організмів?

III. Мотивація навчальної діяльності

В епіграфі до нашого уроку І. Павлов порівняв людський організм зі складним заводом, а їжа проходить по цехах цього заводу, зазнаючи певних перетворень. Травлення їжі та її засвоєння — велике таїнство природи, довгий шлях зі складною обробкою проходять продукти харчування, перш ніж поживні речовини будуть підготовлені для надходження у кров.

Під час уроків ми разом з вами будемоj подорожувати по травній системі, ви дізнаєтеся багато нового і цікавого.

  1. Повідомлення теми і мети уроку

Проблемне питання: Чи відповідає будова травної системи та її органів функціям?

V. Вивчення нового матеріалу

План уроку:

  1. Значення травлення.

  2. Будова травної системи.

  3. Функції травної системи.

  4. Методи дослідження функції органів травлення .

1. Значення травлення.

Розповідь учителя.

їжа — це джерело, в якому є сонячна енергія. А вона і становить сховану енергію нашого організму. В організмі, в клітинах нашого тіла під дією кисню звільняється енергія сонячного променя для життя, набуваючи іншої форми руху.

Травлення — це процес розщеплення складних органічних речовин на прості розчинні сполуки, які можуть всмоктуватися і засвоюватися організмом.

Ферменти — біологічні каталізатори хімічних реакцій білкової природи.

Робота з підручником на с. 131, мал. 105. Фізико-хімічні перетворення їжі в різних відділах травної системи.

Дати відповіді на питання:

  1. У яких відділах травної системи відбувається подрібнення?

  2. У яких відділах відбувається розчинення?

  3. У яких — денатурація?

  4. У яких — всмоктування?

2. Будова травної системи

  1. Розгляд на таблицях і картках органів травної системи та їхньої будови.

  2. Розгляд на таблиці й за малюнками підручника травних залоз.

  3. Будова стінки травного каналу: встановлення функції шарів стінки.

  4. Поняття про перистальтику, її значення.

3. Функції травної системи

На цьому етапі уроку учні здатні самі вже визначити функції травної системи, а саме: секреторну, рухову, всмоктувальну, видільну.

4. Дослідження функцій органів травлення:

Робота в парах.

  1. Роботи І. П. Павлова; фістульна методика.

  2. Сучасні методи дослідження органів травлення:а) зондування, б)ендоскопія, в) електрогастрографія, г)радіоелектронні методи, д)ультразвукова діагностика.

VI.Узагальнення знань

Прийом « Мікрофон»

-Що таке травлення?

-Яку роль в травленні відіграють ферменти?

-На які відділи поділений травний канал?

- Що таке фістула ?

-Які функйії виконує травна система?

- Які методи дослідження травлення ви знаєте?

VII. Закріплення знань

Дайте відповідь на проблемне питання уроку.

IX. Домашнє завдання

  1. Опрацювати відповідний параграф у підручнику.

  1. Підготуватися до рольової гри : « У зубного лікаря »



Урок 2

Тема уроку: Будова і функції зубів. Захворювання зубів: профілактика та лікування

Мета: вивчити будову зуба й зубної системи, розкрити їх роль у травленні;познайомити учнів із хворобами зубів; розробити засоби профілактики захворювання зубів; проводити гігієніічне, профорієнтаційне, валеологічне виховання учнів,виховувати бережливе ставлення до свого організму.

Основні поняття і терміни: зуби (різці, ікла, кутні), емаль, дентин, цемент, пульпа, молочні зуби, постійні зуби.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи і методичні прийоми: практично-пошуковий метод, робота з муляжами та за підручником, міні-конференція з питань гігієни зубів.

Обладнання: таблиці «Будова травної системи», «Будова зуба», набір муляжів на парту «Типи зубів», муляж зуба, набір зубних паст та щіток, муляж людської щелепи.

У всьому Об'єднаному Королівстві не знайдеться

стільки жителів, скільки живих тваринок

є в моєму власному роті.

А скільки ж їх буде, якщо зуби не чистити?

А. Левенгук

Хід уроку

  1. Організаційний момент

  2. Актуалізація опорних знань

- Перед вами коробка із загадкою. Що в ній є? Щоб довідатися, послухайте цю розповідь. Сталася ця подія дуже давно. У середні віки в одній арабській країні побилися два вельможі. Один у цьому бої втратив орган на голові. Місцевий лікар помістив цей орган у розчин солі й поставив на холод. Через кілька днів лікар поставив цей орган на попереднє місце, скріпивши його металевою скобою. Через 10 днів скобу зняли й виявилося, що орган відновив природний зв'язок із тілом.

- Про який орган на голові йдеться мова ? (Зуб)

III. Мотивація навчальної діяльності

Отже, сьогодні на уроці ми ознайомимося з будовою людського зуба, вивчимо типи зубів і розробимо заходи щодо профілактики захворювання зубів.

IV. Вивчення нового матеріалу

План уроку:

  1. Будова зуба

  2. Типи зубів

  3. Хвороби зубів

  4. Гігієна ротової порожнини

Розповідь вчителя.

  1. Зуби — кісткові органи, що розташовані в комірках верхньої та нижньої шелеп, основною функцією яких є подрібнення їжі. У дорослої людини — 32 зуби (учитель демонструє муляж щелепи із зубами).

  2. За формою та функцією розрізняють чотири типи зубів: різці, ікла, малі та великі кутні зуби.

  3. Самостійна робота учнів. За допомогою муляжів, підручника ви вивчите типи зубів, навчитесь їх розпізнавати, виявите особливості, за якими можна розпізнати різні типи зубів. Потім поясните їх особливості. На всю роботу відводиться 5 хвилин .

  4. Наступна самостійна робота полягає у вивченні внутрішньої будови зуба. Робота з підручником.( 5 хв.)

Питання:

  1. Ви розглянули внутрішню будову зуба, 3 якою системою організму він тісно пов'язаний? {Кровоносна)

  2. У чому полягає зв'язок будови й функції зуба?

  3. Чи є доцільність у будові людського організму? Чи необхідні людині зуби?

Оскільки ви зрозуміли, що зуби виконують у організмі дуже важливу роль, їх потрібно берегти. Сьогодні 70 відсотків людей на планеті потребує лікування зубів.

Карісс — найбільш поширена хвороба зубів, що виникає внаслідок порушення емалі зуба. Істотну роль у розвитку карієсу відіграє мікрофлора рота, непра­вильне харчування, нестача фтору в нашій воді, нестача вітамінів, солей кальцію, фосфору.

- Як же зберегти зуби? Які профілактичні заходи необхідно використати?

Про це ми дізнаємося, провівши рольову гру. Попрошу учнів зайняти місця.

V. Проведення рольової гри. «У зубного лікаря»

Пацієнт. Ой, ой, лікарю, допоможіть, будь ласка.

Лікар. Що там у вас?

Пацієнт. Та там таке діється, таке діється, що й терпіти не можна. Цілу ніч не спав.

Лікар. Ану, покажіть... Ого,як розвоювало!

Пацієнт. Та тут таке розпухло, що й очей не видно.

Л і к ар. А це вже ви винуваті самі

Пацієнт. Чому? Я нічого не робив , не промерзав.

Лікар. Правильно, промерзання сприяє захворюванню зубів, але це не все.

П а ц і є н т. А що ж?

Лікар. Ви чистите зуби? Пацієнт. Чищу, але не завжди.

Лікар. Треба чистити щодня. А коли чистите?

Пацієнт. Уранці.

Лікар. Необхідно завжди чисти зуби ввечері, після приймання їжі , а вранці полоскати ротову порожнину теплою водою. Особливо корисно вживати після їжі свіжі яблука, бо вони також очищають порожнину рота від бактерій.

Пацієнт. Лікарю, а чому бувають тріщини?

Лікар.Горіхи розкусуєте?

Пацієнт. Так.

Лікар. Після чаю п'єте холодну воду?

Пацієнт. Завжди.

Лікар. Залишки їжі між зубами чи очищаєте?

Пацієнт. Голкою чи шпилькою.

Лікар. Так. Усе ясно. Ви все робит зовсім не те, що треба робити.

П а ц і є н т. А що?

Лікар. Щоб зберегти зуби, треба дотримуватись правил гігієни, які запобігають псуванню зубів:

а) не розкусувати горіхи;

б) не гризти кісток;

в) не гризти твердих цукерок;

г) не пити холодної води, не їсти морозиво після гарячої їжі.

Якщо не дотримуватись правил гігієни, емаль тріскається, і в зубну речовину проникають мікроби. Зуб захворює, а потім руйнується.

П а ц і є н т. А що таке емаль?

Л і к а р. У кожному зубі є корінь, який сидить у лунці щелепної кістки.

Пацієнт. Правильно, бо вся щелепа болить.

Лікар. Ні, то так здається. Болить один, але вони всі з'єднані між собою. Найчастіше пошкоджується верхня частина — коронка, що виступає в ротову порожнину. Зовні коронку вкриває зубна емаль, яка оберігає зуб від псування. Під емаллю є пильна речовина, схожа на кісткову,—дентин. Усередині зуб порожнистий. У сполучнотканинній м'якоті, яка заповнює порожнину зуба — пульпу,— розгалужені кровоносні судини і нерви. Коли оголиться нерв, виникає сильний біль від холодної чи гарячої води, навіть від повітря.

Пацієнт. Лікарю, чомусь найчастіше болять крайні зуби.

Лікар. Вірно! То зуби мудрості. З'являються вони у 20-22 роки, але вони не міцні та найшвидше руйнуються.

Пацієнт. Я б усе стерпів, якби не так сильно боліло. Місця собі не знаходиш.

Лікар. А терпіти зовсім не треба. Як тільки з'явиться тріщина, негайно треба йти до лікаря. Чим раніше звернетесь, тим легше вилікувати зуб. А якщо не прийдете своєчасно, то з тріщини утвориться дірка, і зуб загине. Там накопичуються бактерії. Такими зубами погано пережовувати їжу, а це може призвести до захворювання шлунка чи кишечнику. Хворі зуби є причиною інших хвороб: захворюють очі, серце, легені, навіть нервова система.

Пацієнт. Чому?

Лікар. А це тому, що тут скупчуються бактерії, які з кров'ю розносяться по всьому тілу і потрапляють в різні органи, викликаючи захворювання.

Пам'ятайте: здорові зуби — запорука здоров'я!

  • Чому зубна система ссавців вважається найбільш досконалою? Із фрагмента «У зубного лікаря», а також використовуючи підручник стор. 170, накресліть схему будови зуба.



VI. Закріплення знань

Складіть правила профілактики карієсу.

VII. Домашнє завдання: Опрацювати відповідний параграф у підручнику.

Диференійовані завдання:

Для учнів з математичними здібностями: скласти формулу зубів кожного учня даної групи. Цю формулу записати у вигляді дробу: у чисельнику — зуби половини верхньої щелепи, у знаменнику — нижньої. У дорослої людини така формула зубів:

2 123

2123

Для учнів, схильних до творчої діяльності: створити рекламу зубних паст, з якою можна було б виступити перед школярами 1-4-х класів.

Для допитливих: створити кросворд із теми «Зуби».

Для учнів з лінгвістичними здібностями: знайти прислів'я про язик.

Для соціально-активних учнів: провести соціологічні опитування серед учнів 8 класів. З'ясувати, скільки разів на день вони чистять зуби і якими пастами? Як часто звертаються до стоматолога? Зробити відповідні висновки.

Урок 3

Тема уроку: Травлення в ротовій порожнині. Склад слини. Ферменти слинних залоз. Лабораторна робота № 4 «Дія ферментів слини на крохмаль»

Мета: з'ясувати процеси, що відбуваються в ротовій порожнині, розкрити значення механічної та хімічної обробки їжі, ознайомити учнів властивостями ферментів слини ; формувати науковий світогляд, проводити екологічне, профорієнтаційне, валеологічне виховання учнів.

Основні поняття і терміни: слинні залози: привушні, піднижньощелепні, під'язикові; амілаза; мальтоза; лізоцим; центр слиновиділення.

Тип уроку: комбінований.

Методи і методичні прийоми: бесіда, лабораторна робота.

Обладнання: таблиця «Будова органів травлення», «Будова зуба», обладнання для проведення лабораторної роботи.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II.Актуалізація знань

Гра « П’ять речень»

Учні намагаються вкласти в п’ять речень характеристику зубів:

– Будова зубів.

– Значення зубів.

– Хвороби зубів, їх профілактика

III. Мотивація навчальної діяльності

- Їжа, що надійшла в ротову порожнину, піддається дії зубів, язика і слини. Слина дуже важлива в людському організмі. Ще в Давній Індії застосовували «випробовування рисом». На суді для вирішення питання про вину чи невинність, підсудному пропонували з'їсти сухій рис. Якщо підсудний міг його з'їсти, його визнавали невинним, якщо ні — то винним. Це випробування обгрунтовано тим, що в стані страху припиняється слиновиділення, рот пересихає і сухий рис з'їсти неможливо. Отже, без слини людина не може харчуватися повноцінно. Слина є важливою складовою нашого організму. Сьогодні ми вивчатимемо склад і властивості слини.

III.Вивчення нового матеріалу

План уроку:

  1. Травлення в ротовій порожнині

  2. Склад слини

  3. Рефлекторне слиновиділення та ковтання

  4. Лабораторна робота: «Дія ферментів слини на крохмаль»

Проблема:

  • Чому чорний хліб, якщо його довго пережовувати, стає солодким на смак?

1. Демонстрація досліду

а) Беремо один клаптик накрохмаленої тканини, занурюємо його в розчин іоду. Що спостерігається?

Відповідь. Під час занурення клаптика в розчин іоду він синіє, бо крохмаль від йоду дає таке забарвлення. Це є якісна реакція йоду на крохмаль.

б) На іншому крохмальному клаптику сірником з ватою, змоченою слиною, написати будь-яке слово й опустити в розчин іоду. Клаптик посиніє, а слово буде білим. Що спостерігаєте?

Учні пояснюють, що слина містить ферменти, які розщеплюють складні вуглеводи (наприклад, крохмаль — до глюкози).

Які це ферменти? (Амілаза, мальтаза)

Демонструючи такі досліди, доходимо висновку, що травлення вже починається в ротовій порожнині. Тому ми повинні, розглядаючи це питання, розкрити проблемне завдання: «Чому чорний хліб, якщо його довго пережовувати, стає солодким на смак?» Але для цього за підручником, складіть схему слинних залоз, які є в роті – 3 хв.

2. Складання схеми






Потім схематично зобразіть склад слини – 3 хв.



Запитання. Чому рана, яка довго не гоїться, через деякий час загоїться, якщо дати полизати її коту чи собаці9

Відповідь. У слині міститься фермент лізоцим, який знешкоджує мікроорганізми, тому рана швидко загоюється

Запитання. Як видпяється слина?

Відповідь. Рефлекторно.

Накреслити за текстом підручника схему рефлекторної дуги- 3 хв.



1 — рецептори язика, 2 — доцентрові нейрони, 3 —довгастий мозок з центром слиновиділення, 4 — рухові нейрони, 5 — слинні залози.

Коти людина бачить їжу, відчуває запах, думає про неї — відбувається умовнорефлекторне виділення слини

Центр слиновиділення — у довгастому мозкові. Безумовно-рефлекторне слиновиділення, умовнорефлекторне.

IV.Закріплення знань

Лабораторна робота № 4
Тема: Дія ферментів слини на крохмаль

Мета: визначити органічну речовину, на яку впливають ферменти слинних залоз, та умови протікання процесу.

Обладнання: два добре накрохмалені клаптики тканини, вата, сірник, розчин йоду.

Хід роботи

  1. Один клаптик накрохмаленої білої тканини опустити в розчин йоду.

  2. На другому клаптикові сірником, на кінці якого накручено вату, змочену слиною, написати слово «амілаза» і також опустити його в розчин йоду.

  3. Підігріти другий клаптик тканини своїм подихом.

  4. Порівняти результати дослідів.

Прийом « Роблю висновок ».

VIII. Домашнє завдання

  1. Опрацювати відповідний параграф у підручнику.

  2. Випереджувальні завдання : знайти в енциклопедії повідомлення про шлункові захворювання.


Урок 4

Тема уроку : Будова шлунка. Травлення в шлунку. Нервова та гуморальна регуляція соковиділення та рухової активності шлунку

Мета: з'ясувати особливості будови та функції шлунку, визначити умови дії ферментів шлункового соку на їжу,характер регуляції роботи шлунку, ознайомити із правилами гігієни харчування; здійснювати гігієнічне виховання учнів.
Основні поняття і терміни: шлунок, пілоричний сфінктер, шлунковий сік, пепсин, ліпаза.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: таблиця «Будова органів травлення», муляж шлунка.

Хід уроку


  1. Організаційний момент

  2. Актуалізація опорних знан.

  3. Гра « Біологічна мозаїка»

Закінчіть фрази:

  1. Кожен зуб утворений коронкою...

  2. Серед слинних залоз виділяють три пари великих, що називаються ...

  1. Центр слиновиділення знаходиться в...

  2. До складу слини входять ферменти ...

  1. Глотка складається з відділів: …

  1. Глоткове лімфатичне кільце представлене глотковою та язичною мигдалинами й парними мигдалинами і...

  1. Захворювання глотки: …

  1. Стравохід поділяють на три частини: …

  2. Стінку стравоходу утворюють м'язи і...

  1. Центр ковтання розташований у: ...

  2. Фермент амілаза діє на речовину:…

  3. Функції стравоходу полягають у...

Учні один в одного по парах перевіряють правильність виконання завдання.

III.Мотивація навчальної діяльності

- Що далі відбувається з їжею ?

-Опишіть акт ковтання і доведіть його безумовно – рефлекторну природу.

- Який подальший шлях їжі ? Який орган травлення буде наступним ?

Шлунок — найрозширеніша частина травного каналу. Він має вигляд вигнутого мішка. Шлунок дозволяє людині забезпечувати себе їжею. Хвороби шлунку негативно впливають на людину, не дають їй працювати. Сьогодні ми вивчимо будову шлунку і сформулюємо правила гігієни захворювань.

IV. Вивчення нового матеріалу.

План уроку:

  1. Будова шлунку .

  2. Склад і функції шлункового соку

  3. Регуляція виділення шлункового соку

Шлункові хвороби.

1) Розповідь учителя з демонстрацією муляжу, будови шлунку, вивчення матеріалу за допомогою підручника.

Травлення в шлунку:

а) Дослід: перевірка середовища шлункового соку за допомогою лакмусу.

б) Досліди: вивчення умов дії ферментів соку і наслідків дії (можна провести демонстраційно):

Білок яйця розведіть водою в співвідношенні 1:3, розмішайте і підігрійте до згорання.

В пробірку 1 і 2 налийте по 3 мл шлункового соку або ацидопепсину.

В пробірку 3 налийте 3 мл шлункового соку і долийте ИаОН для нейтралізації соляної кислоти.

В пробірку 4 налийте води.

В кожну пробірку долийте яєчний білок.

Пробірки 1 3, 4 поставте на водяну баню (і° = 38°— 40°С), а пробірку 2 в склянку з льодом.

Через ЗО хвилин розгляньте вміст пробірок. Визначте, які здійснилися зміни.

Для перевірки своїх спостережень з рідкою частиною кожної пробірки проробіть біуретову реакцію (долийте по 1 мл 10% розчину NаОН, 1% розчину Сu8О4 — краплинами. При присутності в розчині білка з'являється синьо-фіолетове забарвлення, а продуктів перетравлювання білків —рожеве).

Зробіть висновки:

а) На що діють ферменти соку?

б)Який це фермент?
Заповнити таблицю, зробити висновки.


Ферменти

На що діють

Продукти розщеплення

Умови реакції














3. Регуляція виділення шлункового соку

Вивчення за допомогою пошуку відповідей на запитання — «мозковий штурм».

  1. Що означає безумовно-рефлекторне виділення шлункового соку?

  2. Де міститься центр безумовно-рефлекторного соковиділення?

  3. Чому не можна читати під час вживання їжі?

  4. Що означає умовно-рефлекторне соковиділення?

  5. Як називається сік, що при цьому виділяється?

  6. Крім нервової, яка ще реакція виділення шлункового соку здійснюється?

  7. Які речовини спричиняють гуморальну регуляцію?

  8. Де містяться речовини (у яких продуктах), які стимулюють соковиділення?

4. Шлункові хвороби.

Повідомлення учнів з додаткової літератури про такі захворювання, як гастрит, виразка шлунку.

Прийом « Здивую всіх» : Цікава інформація для учнів :

- Виявляється, що туберкульозна паличка, яка потрапила з їжею до шлунку, гине в кислому середовищі шлункового соку.

- Шлунок немовлят округлий, розміщений горизон­тально, у 2-3 роки — грушоподібний, у 7 років — як у дорослих.

- Місткість шлунку новонароджених — 30-35 мл, в однорічної дитини — 0,5 л, у 10-річної — 1,5л.

- На початку XVIII ст. в Римській академії ставилися досліди на птахах. Трубочку, в якій зроблено отвори, заповнювали їжею і вводили в шлунок птаха. Через певний час трубочку видаляли. Знаменитий фізик і біолог Реомюр повторив ці досліди на хижих птахах, у яких слабо розвинутий м'язовий шлунок. Досліди були вдалі, оскільки птахи через певний час самі викидали неперетравлену їжу. Так було з'ясовано хімічну дію шлункового соку на їжу. Шотландський лікар мав щасливу нагоду перевірити дослід Реомю-ра на людині. Цирковому артисту, який ковтав камені, а потім викидав їх, було запропоновано ковтнути трубочки, які використовувалися в дослідах із птахами. Таким чином було вивчено склад шлункового соку.

V. Закріплення знань

Скласти кросворд на тему «Шлунок » з використанням усіх термінів і понять, вивчених на уроках.

І на завершення — ще раз про Івана Петровича Павлова. Звертаючись до всіх нас, геніальний учений не радив — вимагав:

«Думайте, думайте! Якщо ви не звикнете думати й не зробите живий організм і весь перебіг життя предметом наполегливого й жагучого обмірковування, від усієї вашої діяльності залишиться тільки ремесло, яке розчарує вас і приведе до розпачу».

VI, Домашнє завдання

1.Опрацювати відповідний параграф у підручнику.

2. Написати реферат на одну із запропонованих тем:

« Значення дослідів І. Павлова для розвитку фізіології травлення»

« Досягнення й проблеми сучасної гастроентерології.»
Урок 5

Тема уроку: Травлення в кишечнику. Будова і функції тонкого кишечника. Функції товстого кишківника.

Мета: встановити зв'язок між будовою і функціями відділів кишечника; розглянути роль підшлункової залози та печінки в травленні;визначити профілактичні засоби щодо захворювань кишечника, печінки та підшлункової залози; виховувати бережливе ставлення до свого організму.

Основні поняття і терміни: дванадцятипала кишка, підшлункова залоза, жовчний міхур, жовч.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання : таблиця «Будова травної системи», муляж кишечника, мікроскопи з постійними мік-ропрепаратами будови кишечника

Хід роботи

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Гра « Сніжний ком »

Учитель пише на дошці вивчений термін або поняття, а учні називають по одному слову, що його стосується. Повторювати слова не можна.Слова записують проти терміна, а потім один з учні узагальнюють їх.

Наприклад: шлунковий сік, муцин, пепсин, ліпаза, пілоричний сфінктер.

IV. Мотивація навчальної діяльності

Остаточне розщеплення їжі відбувається в кишечнику. Там поживні речовини всмоктуються в кров і лімфу. Велику роль у процесах травлення відіграє жовч, яка сприяє розщепленню жирів, стимулює активність ферментів і рухову активність кишок. Тому ми сьогодні вивчатимемо тонкий і товстий кишечник.

V. Вивчення нового матеріалу

План уроку:

  1. Будова і функції тонкого кишечника

  2. Регуляція жовчовиділення

  3. Всмоктування поживних речовин

  4. Товстий кишечник

Робота в групах. ( 7 хв.)

Кожна група отримує завдання, на яке готує відповідь, а потім звітує.

Перша група вивчає будову і функцію тонкого кишечника за допомогою підручника, додаткової літератури, розглядає в мікроскоп мікропрепарати стінок шлунку. Результати вивчення занотовуються в зошиті.

Друга група вивчає будову і функцію підшлункової залози, використовуючи ті ж джерела знань, що й перша група.

Третя група учнів вивчає печінку.

Четверта група — товстий кишечник. Учні, які швидше за всіх справляються в групах, підсідають до іншої групи і включаються у процес вивчення їхнього завдання.

VI.Закріплення

За 15 хв до закінчення уроку припиняється робота в групах. Групи здають звіт про виконану роботу усно біля дошки по таблицях.

VII. Домашнє завдання

1.Опрацювати відповідний параграф у підручнику.

2. Підготуватися до уроку з теми «Хвороби органів травлення».
Урок 6

Тема уроку: Порушення травлення. Причини виникнення шлунково-кишкових хвороб. Шкідливий вплив на органи травлення тютюну, алкоголю, наркотиків

Мета: ознайомити учнів із перебігом основних захворювань шлунково-кишкового тракту;ознайомити з наданням першої медичної допомоги в разі цих захворювань; сформулювати правила гігієни нормального травлення; провести антинікотинову, антиалкогольну пропаганду.

Основні поняття і терміни: гігієна травлення, харчові отруєння, сальмонельоз, ботулізм, холера, інфекція.

Тип уроку: закріплення, узагальнення і систематизації знань.

Форма уроку: урок-семінар.
Хід роботи

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності

1 Народна мудрість стверджує: «Здоров’я – це ще не все, але без здорв’я все інше ніщо».

- Як ви розумієте ці слова?

- Які ще прислів’я, приказки, вислови відомих людей про здоровєя ви знаєте?

На минулому уроці ви отримали групові завдання і підготувалися до виступів про захворювання шлунково-кишкового тракту.

-Скажіть, будь ласка, чи варта ця тема вашої уваги і чому?

-Наскільки актуальна дана проблема?

ІІ. Вивчення нового матеріалу

План уроку:

1. Харчові отруєння.

2. Профілактика інфеційних хвороб.

Робота в групах.

(Групи звітують про виконану роботу)

Група 1.Харчові отрєння (сальмонельоз, ботулізм).

Група 2. Інфекційні захворювання (дизентерія, холера, черевний тиф, вірусний гепатит).

Група 3. Профілактика захворювання органів травлення.

ІІІ.Закріплення.

Заповнення таблиці в зошиті.

ІV. Підбиття підсумків уроку.

Чи знадобляться вам у житті знання, одержані сьогодні на уроці?

Заключне слово вчителя.

  1. V. Домашнє завдання: Опрацювати відповідний параграф у підручнику.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

“ Суть І значення травлення
Травлення – це сукупність фізичних, хімічних І фізіологічних процесів, забезпечуючи обробку І перетворення харчових продукті хімічні...

Урок вивчення нового матеріалу. Хід уроку І. Організаційний етап...
Тема. Карбон І силіцій: місцезнаходження в періодичній системі, будова атомів. Алотропні модифікації Кар­бону

Урок Тема уроку: Білки
Кмз: схеми «Будова структур білка», розчин білку, конц нітратна кислота, натрій гідроксид, розчин купрум(ІІ) сульфат, спиртівка,...

Урок № Тема уроку: Харчові добавки. Е-числа
Мета: формувати поняття про харчові добавки, показати учням значення харчових добавок, їхню необхідність І небезпеку для здоров’я;...

Урок 1 Клас: 7 Тема. Фізичне тіло І речовина. Будова речовини. Атоми І молекули. Будова атома
Мета: дати учням початкову інформацію про будову речовини, атоми І молекули; формувати науковий світогляд; розвивати уяву, вміння...

Урок 1 Клас: 7 Тема. Фізичне тіло І речовина. Будова речовини. Атоми І молекули. Будова атома
Мета: дати учням початкову інформацію про будову речовини, атоми І молекули; формувати науковий світогляд; розвивати уяву, вміння...

Травлення та засвоєння їжі
В процесі життєдіяльності організму вони синтезуються та розпадаються. Ці процеси у всіх клітинах, тканинах І системах відбуваються...

Урок фізики 8 клас. Тема уроку
Мета уроку : Узагальнити І систематизувати знання та вміння учнів з основного навчального матеріалу даної теми

Урок №35 Викладач: Жакунвм розділ 1 Тема «Загальні відомості про неметали та їх сполуки»
Карбон І силіцій, їх місце в періодичній системі, будова атомів. Алотропні модифікації Карбону

Обмін білків при патології внутрішніх органів
Роль білків в організмі багатопланова. Найбільш важливими та специфічними є такі функції: каталітич-на (ферментативна), структурна,...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

h.lekciya.com.ua
Головна сторінка