Пошук по сайту


Навчально-методичний посібник «Дидактичні ігри з основ безпеки життєдіяльності та цивільного захисту для дітей дошкільного віку»

Навчально-методичний посібник «Дидактичні ігри з основ безпеки життєдіяльності та цивільного захисту для дітей дошкільного віку»





Навчально-методичний центр цивільного захисту

та безпеки життєдіяльності Вінницької області
Обласний методичний кабінет БЖД населення
Дидактичні ігри
з основ безпеки життєдіяльності

та цивільного захисту
( для дітей дошкільного віку )


Вінниця




Рецензенти:
Шевчук А.М. – заступник начальника Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Вінницької області
Вовченко Н.О. - завідувач ОМК БЖД населення Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Вінницької області


Навчально-методичний посібник - «Дидактичні ігри з основ безпеки життєдіяльності та цивільного захисту  для дітей дошкільного віку» - м. Вінниця, 2015 рік, - 20 ст.

Автор-укладачметодист обласного методичного кабінету БЖД населення Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Вінницької області
Методичний посібник містить цікаві та корисні ігри для малят дошкільного віку, систематизовані за напрямком «основи безпечної життєдіяльності та цивільного захисту». Посібник знайомить читачів із навчальними, виховними та розвиваючими можливостями дидактичних ігор. Розробки дидактичних ігор можуть використовуватися вихователями під час навчання дітей правилам безпечної поведінки та основам цивільного захисту в соціумі, в побуті, в різних непередбачуваних ситуаціях тощо.

Дані навчально-методичні матеріали є актуальними для навчання та виховання у малечі навичок безпечної поведінки та самозахисту. Рекомендований для широкого кола педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів.

Методичний посібник розглянутий на методичній комісії №2

Навчально – методичного центру цивільного захисту

та безпеки життєдіяльності Вінницької області
(протокол № _____ від _____________ 2015 р.)

Вступ.

Дидактична гра – важлива форма навчання дитини
Гра – це своєрідний, власний дітям дошкільного віку спосіб засвоєння важливого суспільного досвіду. Саме в грі формується всебічна особистість дитини, відбуваються значні зміни в її психіці , що підготовлюють дитину до переходу на інший, більш високий ступень розвитку особистості.

Психологи вважають гру провідною діяльністю дошкільника, отже навчальні, виховні та розвиваючи можливості дидактичних ігор під час занять з дітьми в дошкільному навчальному закладі, - величезні.
Безпека и Здоров'я людини

Старший дошкільний вік



Дидактична гра «Безпечно - небезпечно»

 
Цілі: навчити дітей відрізняти небезпечні життєві ситуації від безпечних; вміти передбачити результат можливого розвитку ситуації; закріплювати знання правил безпечної поведінки; виховувати почуття взаємодопомоги.

Обладнання: набір дидактичних картинок із зображенням небезпечних і безпечних для життя і здоров'я ситуацій; картки різних кольорів (червоного, білого і жовтого) в залежності від варіантів гри. 
Зміст картинок: дитина піднімається по сходах, читає книгу, стрибає з висоти, одягнена не по погоді, чхає та кашляє на інших т. ін.

Хід гри: дітей просять визначити ступінь загрози запропонованої (наочної чи словесної) ситуації для життя і здоров'я, підняти певну картку, в залежності від небезпеки та правильно розкласти дидактичні картинки.


Уважно прослухавши розповідь вихователя, діти піднімають червону картку, якщо є небезпека, жовту - якщо небезпека може виникнути при певній поведінці, і білу - якщо небезпеки немає. Діти не повинні заважати один одному, при необхідності доповнювати відповіді товаришів, не підказувати і не користуватися підказками.

 Дидактична гра «Швидка допомога»


Мета: закріпити у дітей знання і практичні вміння з надання першої допомоги (домедичної допомоги).



Обладнання: картинки із зображенням медичного приладдя (термометр, бинт, зеленка, вата, йод ін.).

Вихователь обіграє з дітьми ситуацію, коли людина порізала руку, ногу, розбила коліно, лікоть, коли у неї підвищилася температура тіла, коли захворіло горло, потрапила смітинка в око, пішла носом кров тощо. За особливостями кожної ситуації відпрацьовують послідовність дій.
 Дидактична гра «Мій вибір»


Хід гри: дітям пропонуються сюжетні картинки і відповідні тексти до них. Вихователь зачитує текст, а діти доводять правильність або неприпустимість даного вчинку, пояснюють, які правила порушені. Якщо дитина правильно пояснила вчинок - отримує фішку.

«Наші помічники рослини»


Мета: закріпити у дітей уявлення про те, як допомогти собі та іншим людям завжди залишатися здоровими.



Обладнання: предметні картинки із зображенням лікарських рослин.

Гра проводиться за принципом лото.  Діти отримують карти із зображенням лікарських рослин. Вихователь показує картинки з аналогічними малюнками. Дитина, у якої є ця рослина, розповідає про її використання для лікування. Якщо розповів правильну інформацію - отримує картинку. Виграє той, хто першим закриє свою картку.
Дидактична гра «Оціни вчинок»
Мета: закріпити знання про правила користування вогнем; виховувати бажання дотримуватися правил пожежної безпеки.
Обладнання: предметні картинки, на яких зображені небезпечні ситуації:
1) дії дітей чи дорослих з предметами, які сприяють виникненню пожежі;

2) дії дітей чи дорослих під час ліквідації пожежі.
Хід гри: перед дітьми розкласти предметні картинки.
Завдання. Вибрати серед інших ту картинку, на якій зображено дію, яка сприяє виникненню пожежі. Пояснить, як ви будете діяти під час гасіння пожежі? Які засоби гасіння ви знаєте?
Перемагає той, чия відповідь буде змістовніша, цікавіша, хто правильно підбере картинки відповідно до завдання.







Дидактична гра «Хто проїде першим»
Мета: узагальнити знання дітей про працю водіїв. Вчити робити правильний вибір.
Ігрове завдання: вибрати машину з першочерговим вантажем.

Правила гри: відповісти на запитання міліціонера. За бажанням проїхати першим, підняти руку.
Обладнання: медальйони – путівки з машинами різного призначення. Атрибути міліціонера: кашкет, жезл.
Хід гри: пригадайте разом з дітьми, яким уважним повинен бути міліціонер, який регулює рух, бо по вулиці в різних напрямках їздять багато машин. Куди вони прямують? Про це діти дізнаються, отримавши медальйони-путівники із зображенням машин різного призначення.
Міліціонер-регулювальник запитує водіїв, куди вони їдуть, що везуть і чому їх потрібно пропустити швидше. Коли водій відповість на

всі запитання, орієнтуючись на свій медальйон, міліціонер разом з іншими дітьми вирішує, чи потрібно його пропустити першим.
Проблемні ситуації: на перехресті зустрілися три машини. Міліціонер-регулювальник вирішує, кого потрібно пропустити першим. Діти обговорюють його рішення, погоджуються або заперечують.
1 варіант: автобус з дітьми, вантажівка з будівельним матеріалом, фургон з морозивом.
2 варіант: швидка допомога, машина з хлібом, фургон з книжками.
3 варіант :пожежна машина, молоковоз, фургон з меблями.
За сигналом «Шлях відкритий» водій здійснює об'їзд кімнати. Коли усі водії повернуться, медальйони розбирають інші діти. Вони вигадують нові проблемні ситуації.
Дидактична гра «Екологічний світлофор»
Мета: закріпити знання дітей щодо дотримання правил техніки безпеки у природному середовищі. Розвивати логічне мислення, пам'ять, фантазію, вміння милуватися красою навколишнього світу. Виховувати бережне ставлення до природи.
Матеріал: картинки з зображенням різних ситуацій поведінки в природі, фішки зеленого та червоного кольорів.
Хід гри: перед дітьми розташовують малюнки із зображенням різних ситуацій поведінки в природі та фішки зеленого і червоного кольорів. Діти повинні оцінити ситуацію і позначити її відповідною фішкою (червоною - неправильну поведінку людини, зеленою - правильну).

Дидактична гра «Так - не так»
Мета: закріпити вміння дітей оцінювати ситуацію, що склалася, виховувати любов до усього живого, бережне ставлення до природи.
Матеріал: малюнки з різними ситуаціями (діти саджають дерево; хлопчик руйнує мурашник тощо); сонечка і хмаринки.
Хід гри: малюнки лежать зображеннями донизу. Дитина вибирає собі малюнок і повинна розмістити його, в залежності від зображеної ситуації, під сонечком або хмаринкою.
Дидактична гра «За грибами в ліс підемо»
Мета: вправляти дітей в розпізнаванні і засвоєнні назв їстівних та отруйних грибів за малюнками. Розвивати спостережливість та увагу. Виховувати бережливе ставлення до свого здоров'я.
Матеріал: малюнки грибі «їстівних» та «неїстівних», кошики.
Хід гри: дітям пропонують зібрати окремо у кошик «їстівні» та «неїстівні» гриби.
Дидактична гра «Можна - не можна»
Мета: формувати у дітей навички правильного поводження в небезпечних ситуаціях; сприяти становленню здорового способу життя; навчати дітей поводитися в межах правил дозволеної поведінки. Розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу.
Матеріал: картки із зображенням дорослих і дітей, картки-фішки з різними предметами.
Хід гри: дитина повинна самостійно вибрати картки-фішки і покласти на свою картку, відповідно того, чим може користуватися дитина чи доросла людина в небезпечній ситуації.
Дидактична гра «Один вдома»
Мета: закріпити знання дітей про незнайомих людей, пояснити, що саме може бути небезпечним у спілкуванні з іншими людьми, навчати розподіляти людей за ознакою спорідненості (рідні, знайомі, чужі). Розвивати увагу, спостережливість. Виховувати у дитини обачність.
Матеріал: малюнки з зображенням різних людей: міліціонер, листоноша, бабуся тощо.
Хід гри: вихователь пропонує дітям поглянути на малюнок і поміркувати, чи відчинять вони двері своєї домівки тій чи іншій людині. Вміти пояснити ситуацію і свій вибір.
Дидактична гра «Чим погратись Петрику»
Мета: закріпити знання дітей про предмети домашнього побуту, що є джерелами потенційної небезпеки для дітей і повинні зберігатися в недоступному для малюків місті (побутова хімія, ліки, ріжучо-колючі предмети).Розвивати уяву, пам'ять, мовлення. Виховувати обережність та обачливість під час ігор з різними предметами.
Матеріал: ширмочка з трьох частин (на першій зображений килимок, на другій - хлопчик, на третій - приклеєна шафа з дверцятами, які відкриваються)
Хід гри: вихователь показує дітям Петрика: малятка, Петрик залишився вдома сам і захотів погратися. Він знайшов багато різних речей, але, на превеликий жаль, серед них є й дуже небезпечні предмети. А де його іграшки, Петрик не знає. Давайте допоможемо хлопчику покласти іграшки на килимок, а небезпечні предмети - до шафи.

Діти старанно виконують завдання. Розкладаючи предмети, обґрунтовують свій вибір.
Дидактична гра «Набери номер»
Мета: вправляти дітей у використанні засвоєних знань та способів дій в ігрових ситуаціях. Поглиблювати і розширювати знання дітей про професії людей, які надають нам першу допомогу (лікар, пожежник, міліціонер, газовик ) та служби, в яких вони працюють. Розвивати мислення, пам'ять. Виховувати обережність.
Матеріал: Картки з зображенням різноманітних небезпечних ситуацій (пожежа, аварія тощо), іграшковий телефон.
Хід гри: дітям пропонується оцінити ситуацію і у відповідності з нею викликати за телефоном необхідну службу: «101», «102», «103», «104».

Дидактична гра « Допоможи собі сам»
Мета: : закріпити знання дітей про правила надання першої допомоги при травмах, про те, що першу допомогу( домедична допомогу) дитина може надати собі самостійно. Розвивати пам'ять та уяву дітей. Виховувати дбайливе ставлення до свого здоров'я.

Хід гри: діти стоять у колі. Вихователь демонструє їм картинки (по черзі). На кожну картинку діти дають відповіді не реченням, а імітуючи певні дії: „поріз пальця" - підняти руку догори; „сонячний удар" - лягти або присісти у тінь; „носом йде кров" - підняти вгору голову; „у дитини замерзли щічки" - легко розтерти обличчя руками;

„замерзли ноги" - побігати, пострибати, поворушити пальцями ніг; „намочив ноги" - імітувати перевзування в сухе взуття тощо.
Дидактична гра « Казка нас всьому навчить»
Мета: - вправляти дітей в розпізнаванні, називанні та розповіді змісту

казок за малюнками;

  • закріпити зміст знайомих казок;

  • вчити правильно оцінювати вчинки героїв, робити висновки щодо поводження в небезпечних ситуаціях, знаходити з них правильний вихід;

  • вправляти дітей в умінні розрізняти кольори та їх відтінки;

  • розвивати зв'язне мовлення, логічне мислення та уяву;

  • виховувати бажання прийти на допомогу, доброзичливість і товариськість.


Матеріал: ігрове поле, набір картинок до різних казок, фішки різного кольору.
Варіант гри №1 (для дітей 3-4 років): вихователь пропонує дітям покрутити чарівну стрілочку. На секторі якого кольору вона зупиниться, дитина повинна знайти малюнок до казки з фішкою відповідного кольору (синій, зелений, жовтий, червоний). Малюкам треба згадати назву казки та назвати її головних героїв. Спонукати дітей до висновків щодо пригод, яки трапились із головним героєм.

Варіант гри №2 (для дітей середнього та старшого дошкільного віку): Вихователь пропонує дітям покрутити чарівну стрілочку, на секторі якого кольору вона зупиниться, дитина повинна знайти малюнок з рамкою відповідного кольору та згадати назву казки та її героїв. Переказати той епізод казки, де на героя чекає небезпека.

Висловити своє ставлення, придумати іншу кінцівку для казки, співвіднести зміст розповіді з реальними життєвими ситуаціями.
Дидактична гра «Ми звемо на допомогу»
Мета: закріпити знання дітей про ситуації, які можуть призвести до виникнення небезпеки і знання про те, до якої служби можна звернутися в разі певної небезпеки.



Матеріал: будиночок з віконцями, картки з зображенням ситуацій, які потребують виклику служб «101», «102», «103», «104».

Хід гри: дітям демонструють номер телефону певної служби, вони повинні відібрати картки у відповідності з даним номером і вставити їх у віконечка.

Я – людина

Молодший дошкільний вік


Дидактична гра «Вмію - не вмію» 



Цілі: акцентувати увагу дітей на уміннях і фізичних можливості свого організму; виховувати почуття власної гідності.



Хід гри: ведучий кидає м'яч і вимовляє: «Я вмію» або «Я не вмію». Дитина, піймавши м'яч, продовжує фразу та пояснює, чому вона не вміє або вміє. 

Приклад: «Я вмію бігати, так як у мене є ноги. Я не вмію літати, тому що в мене немає крил».


Дидактична гра «Вгадай, хто покликав?» 


Цілі: тренувати органи слуху, активізувати увагу і слухову пам'ять дітей.

Хід гри: ведучий, стоячи спиною до дітей, повинен визначити за звуком голосу, хто його покликав. У випадку правильної відповіді, місце ведучого займає дитина, чий голос впізнали.


Дидактична гра «Знайди пару» 


Мета: підібрати пару до предмету по тактильним відчуттям із зав'язаними очима.



Обладнання: ґудзики, кубики, яблуко, олівці, дрібні предмети.

Хід гри: Обравши собі предмет, дитина повинна із зав'язаними очима вибрати з купки точно такий же. 
Наприкінці гри ведучий просить пояснити, що допомогло дитині правильно визначати на дотик різні матеріали.
Я –людина

Середній дошкільний вік


Дидактична гра  «Вгадай, хто це» 




Мета: розвивати уяву дітей: вчити умінню подумки відтворювати образ через своє бачення людини.



Хід гри: вихователь вибирає одного з дітей ведучим. Решта сідають у гурток на стільчики. Ведучий повинен, не називаючи імені, розповісти про когось із дітей: який він (вона), що вміє робити, якого кольору волосся, очі, в що одягнений, який у нього (неї) характер. Вислухавши розповідь, діти вгадують, про кого йшла мова. Той, хто першим відгадає, займає місце ведучого.

Дидактична гра «Що є в іграшці»


Мета: виховувати в дитини уміння самовизначатися, усвідомлювати своє тіло і його специфічні особливості.



Обладнання: іграшки звірів, птахів, людини, картинки із зображенням різних людей.




Хід гри: вихователь пропонує дитині порівняти себе з тією чи іншою іграшкою: качечкою, ведмедиком, клоуном, солдатиком, лялькою.


Зразкові відповіді дітей: у качечки дзьобик, а у мене носик; ведмедик волохатий, а у мене шкіра гладка; у собачки чотири лапи, а у мене дві руки, дві ноги. Солдатик і я - сміливі, я жива, а лялька, хоча і пересувається, але все одно не жива.




 Дидактична гра «Мій портрет» 


Мета: навчити дітей розрізняти індивідуальні особливості своєї зовнішності: обличчя, зріст, навчити розрізняти вік.




Обладнання: альбомні аркуші, кольорові олівці; стенд для виставки; картинки із зображенням дітей (різних за віком, на зріст, зовні).


 

Хід гри: вихователь пропонує розглянути картинки з дітьми різного віку в ігрових ситуаціях. Запитує, якими діти себе бачать: великими, маленькими (або не дуже). Діти відповідають, показують на пальцях, скільки їм років, говорять, якими вони хочуть вирости. Вихователь пропонує дітям намалювати самих себе, якими вони хочуть бути.


За малюнками дітей, розміщеними на фланелеграфі, намагаються вгадати, хто на них зображений. Вихователь запитує, чи залежить від росту, кольору волосся або очей , яка людина - хороша чи погана?

Я – людина

Старший дошкільний вік


Дидактична гра «Хто я?» 



Мета: розширити знання дитини про себе: своє ім’я, прізвище, вік.



Обладнання: дзеркало; предметні картинки із зображенням тварин, птахів.

Завдання:


- Розкажи, що ти про себе знаєш (ім'я, вік, зріст, колір і довжина волосся, колір очей, дата народження, дівчинка або хлопчик)?

- Розкажи, на кого ти схожий: маму чи тата?



- Чи є у тебе ознаки, які присутні у якої-небудь тварини, у птаха?

Дидактична гра «Садівник» 


Цілі: поглиблювати уявлення дитини про себе; навчити бачити індивідуальні особливості інших людей.



Обладнання: м'яч.


Хід гри: діти стають в коло. Ведучий, садівник, кидає м'яч і говорить: «Я садівником народився, не на жарт розсердився, всі квіти мені набридли, окрім Даші». Далі садівник малює словесний портрет (ім'я, вік, колір очей), місце садівника займає Даша.


Дидактична гра «Хто як на світ з'явився» 



Мета: закріпити уявлення дітей про те, як з'являються на світ живі істоти.

Обладнання: три великі картинки із зображенням яйця, ікринки, пляшечки з молоком і соскою; дрібні картинки із зображенням людей, тварин, птахів, земноводних, комах.



Хід гри: перед дітьми лежать перегорнуті зображенням донизу картинки тварин, комах, земноводних, людей. Діти обирають будь-яку картинку, повідомляють, яким чином ця істота з'явилася на світ. Потім суміщають маленьку картинку з великою - із зображенням яйця, ікринки, пляшечки з соскою (для ссавців).


Гігієна та безпека здоров’я

Молодший дошкільний вік





Дидактична гра «Правила гігієни» 


Хід гри: за допомогою лічилки обирається ведучий, він виходить з групи. Вихователь з дітьми домовляється, хто і що буде зображувати. Потім ведучого запрошують, діти по черзі показують навички гігієни за допомогою жестів та міміки. Ведучий повинен відгадати, що показують діти: умивання, чищення зубів, розчісування волосся, купання, обтирання.
Гігієна та безпека здоров’я

Середній дошкільний вік
Дидактична гра «Естафета» 


Мета: формувати уявлення про предмети особистої гігієни.

Обладнання: різні іграшки, музичні інструменти, одяг, предмети гігієни.



Хід гри: на столах лежать різні предмети. Діти діляться на дві команди. Кожен учасник підбігає до столу, вибирає предмет, необхідний для вмивання, кладе його на тацю, повертається до своєї команди і передає естафету наступному гравцеві.
Дидактична гра «Рівним колом» 


Цілі: уточнити знання дітей про предмети особистої гігієни; розвивати творчість, уяву.



Обладнання: капелюшки - маски із зображенням мила, зубної щітки, шампуню, мочалки, рушника, дзеркала, гребінця.



Хід гри: діти, взявшись за руки, стають в коло. У середині кола розташовується дитина, яка виконує роль мила (у неї капелюшок - маска із зображенням мила), діти рухаються хороводнім кроком навколо Мила і співають:


Рівним колом один за одним

Будемо весело крокувати,
Що нам мило тут покаже,
То і будемо виконувати.
Мило показує, як треба намалювати руки. Діти повторюють рухи. Потім відповідне рух показують рушник, гребінець, мочалка, шампунь.

Дидактична гра «Пилосос» 



Мета: розвивати спритність, швидкість реакції, координацію рухів.

Обладнання: 4 совка для сміття, 20 малих м'ячів, 4 корзини для сміття.



Хід гри: ведучий розкидає по підлозі невеличкі м'ячі. Четверо дітей їх збирають совком без допомоги рук. Зібрані м'ячі кладуть до кошиків.



Гігієна та безпека здоров’я

Старший дошкільний вік


Дидактична гра «Як потрібно доглядати за собою» 


Мета: формувати навички контролю за виконанням правил особистої гігієни.

Обладнання: дзиґа, фішки, картки із запитаннями.



Ведучий крутить дзиґу, яка визначає картку з питанням. За правильну відповідь дитина отримує фішку. Виграє гру той, у кого виявиться більша кількість фішок.



Питання:


  • Назви предмети, які тобі знадобляться для вмивання (мило, рушник).

  • Назви предмети, які будуть потрібні для того, щоб прийняти душ (шампунь, мило, гель для душу).

  • Як часто потрібно митися? (кожен день).

  • Як часто потрібно чистити зуби? (вранці і ввечері).

  • Як часто потрібно підстригати нігті? (не рідше 1 разу на 10 днів).

  • Як часто потрібно мити вуха? (кожен день).

  • Як часто потрібно міняти нижню білизну? (кожен день).


Дидактична гра «Щоб шкіра була здоровою» 


Мета: формувати навички контролю за виконанням правил особистої гігієни.

Обладнання: картинки, позначені червоним обідком з неправильними діями дітей.



Хід гри: діти розглядають картинки, знаходять, що невірно. За правильну відповідь дитина отримує фішку. Виграє той, у якого виявиться більша кількість фішок.


Картинки:

1. Дитина облизує садна, порізи.
2. Хлопчик в брудній білизні.
3. Дівчинка одягає чуже взуття.
Дидактична гра «Хвалько» 


Мета: формувати навички контролю за виконанням правил особистої гігієни.

Хід гри: розкажи про свою шкіру. Покажи на своє личко, свої руки, ноги і та закінчи фразу:«Моя шкіра чиста, пружна, вона допомагає мені ...»



Дидактична гра «Визначення» 


Мета: навчити дитину давати визначення.



Про яки предмети йде мова? Продовжити визначення:



- Засіб для миття волосся - це ...

- Однорідна маса для чищення зубів - це ...
- Шматок тканини для витирання обличчя і тіла - це ...
- Засоби для миття рук і тіла - це ...
Відповіді: шампунь, зубна паста, рушник, мило.


Дидактична гра «Як вберегти зуби» 



Мета: розповісти, що корисно а що шкідливо для зубів.



Обладнання: зображення двох зубів - здорового і хворого; предметні картинки з зображенням продуктів харчування.



Хід гри: на ігровому полі представлені картинки корисних і шкідливих для зубів продуктів харчування. Діти по черзі кладуть зображення хворого або здорового зуба поруч із картинкою з зображенням продуктів харчування, пояснюють свій вибір.

Я і небезпечні предмети

Молодший дошкільний вік
Дидактична гра «Знайди небезпечні предмети» 


Мета: допомогти дітям запам'ятати предмети, небезпечні для життя і здоров'я; допомогти самостійно зробити висновки про наслідки необережного поводження з ним.



Обладнання: ніж, ножиці, голка, праска.



Хід гри: у квартирі залишаються Андрійко і Наталка. Їх батьки пішли на роботу. Давайте розповімо малюкам, якими предметами не можна користуватися, щоб не сталося лиха. Діти повторюють правила безпеки:

- Всі гострі, колючі, ріжучі предмети обов'язково треба класти на місце;


- Не можна включати електроприлади, вони можуть вдарити струмом або стати причиною пожежі;


  • Ні в якому разі не можна пробувати ліки - це отрута;


- Не можна чіпати пральні порошки, засіб для миття посуду, соду, хлор;



- Небезпечно одному виходити на балкон.



Дидактична гра «Відгадай загадку по малюнку на картинці»



Мета: допомогти дітям запам'ятати основну групу небезпечних предметів, розвивати увагу.



Обладнання: картинки із зображенням небезпечних предметів.



Хід гри: дорослий загадує загадку, а діти відгадують і знаходять відповідну картинку. Дорослий просить подумати і сказати, чим ці предмети небезпечні? Діти розповідають, яку небезпеку має кожен предмет.

Загадки...

Там, де вулиця широка

Молодший дошкільний вік
Дидактична гра «Наша вулиця, або Світлофор» 


Цілі: закріпити знання дітей про сигнали світлофора, поняття: вулиця, дорога, тротуар, дерева, будинки; пригадати правила дорожнього руху.


Дітей вчать не поспішати, переходячи дорогу, бути уважними, знати і знаходити місце пішохідного переходу, розуміти сигнали світлофора, дорожні знаки.



 Дидактична гра «Автобус» 



Цілі: закріпити знання Правил дорожнього руху; відпрацьовувати навички правильного спілкування та соціальної поведінки.



Обладнання: маленькі стільці, іграшкове кермо.



За допомогою лічилки обирають водія.

Моделювання ситуацій: жінка з дитиною, бабуся, інвалід.


Дидактична гра  «Перехід»


Цілі : закріпити знання Правил дорожнього руху. 

Хід гри: На підлозі смужками позначений перехід, на світлофорі червоне світло. Діти стоять біля переходу. На світлофорі жовте світло. На зелений сигнал діти йдуть по переходу, спочатку дивляться наліво, потім направо.
Там, де вулиця широка

Середній дошкільний вік
Дидактична гра   «Сигнали світлофора» 


Мета: розвивати увагу.



Хід гри: ведучий показує врозбивку сигнали світлофора, при зеленому світлі діти тупають ногами, при жовтому плескають у долоні, при червоному не роблять нічого.
Там, де вулиця широка

Старший дошкільний вік


Дидактична гра   «Ми уважні водії» 


Мета: розвивати увагу.



Хід гри: вихователь дає завдання, за сигналом змінювати напрямок: вліво, вправо, прямо, гальмуй ...


 Дидактична гра  «Намалюй дорожній знак» 


Мета: закріпити дорожні знаки.



Хід гри: Дітям дають папір і олівці. За дві хвилини діти повинні намалювати дорожні знаки.


Світ навколо мене

Старший дошкільний вік
Дидактична гра  «Що було б, якщо з лісу зникли ...»
Хід гри: Вихователь пропонує прибрати з лісу комах: 


- Що б сталося з іншими жителями?
- А якби зникли птахи?
- А якби пропали ягоди?
- А якби не було грибів?
- А якби пішли з лісу зайці? 


Виявляється, не випадково ліс зібрав своїх мешканців разом. Усі лісові рослини і тварини пов'язані один з одним. Вони один без одного не зможуть обходитися. 
Дидактична гра   «Дізнайся і назви» 
Хід гри: Педагог бере з кошика рослини і показує їх дітям. Уточнює правила гри: ось лежать лікарські рослини.


Я буду показувати вам яку-небудь рослину, а ви повинні розповісти про нього все, що знаєте. Назвіть місце, де росте (болото, луг, яр) І наша гостя, Червона Шапочка, пограє і послухає про лікарські трави разом з нами. Наприклад, ромашку аптечну (квіти) збирають влітку, подорожник (збирають тільки листочки без ніжок) навесні і на початку літа, кропиву - навесні, коли вона тільки-тільки виростає (2-3 оповідання дітей) 
Дидактична гра   «Так - ні» 
Хід гри: - - На всі питання ведучого можна відповідати тільки словами «так» чи «ні». Ведучий вийде за двері, а ми домовимося, яку тварину (рослина) ми йому загадаємо. Він прийде і буде нас питати, де живе ця тварина, яка вона, чим харчується. Ми йому будемо відповідати тільки двома словами «так» чи «ні».. 


Дидактична гра   «Де сніжинки?» 
Хід гри: Діти йдуть хороводом навколо розкладених по колу карток. На картках зображені різні стани води: водоспад, річка, калюжа, лід, снігопад, хмара, дощ, пар, сніжинка, крапля і т.д. 


Під час руху по колу вимовляються такі слова:

 
Ось і літо настало.

 
Сонце яскравіше засвітило. 


Стало жаркіше припікати, 


Де сніжинки нам шукати? 



З останнім словом все зупиняються. Ті, перед ким розташовуються потрібні картинки, повинні їх підняти і пояснити свій вибір. Рух триває зі словами: 


Нарешті, прийшла зима: 


Холоднеча, хурделиця, холод. 


Виходьте діти погуляти. 


Де сніжинки нам шукати? 


Знову вибирають потрібні картинки, і пояснюється вибір.

 

Ускладнення завдання: Лежать 4 обруча із зображенням чотирьох пір року. Діти повинні рознести свої картки за обручами, пояснивши свій вибір. Деякі картки можуть відповідати декільком порами року. 

Дидактична гра   «Земля, вода, вогонь, повітря» 


Хід гри: Гравці стають у коло, в середині - ведучий. Він кидає м'яч комусь із граючих, вимовляючи при цьому одне з чотирьох слів: земля, вода, вогонь, повітря. Якщо ведучий сказав «земля», той, хто зловив м'яч, повинен швидко назвати того, хто мешкає в цьому середовищі; на слово «вода» гравець відповідає назвою риб, на слово «повітря» - назвою птахів. При слові «вогонь» всі повинні кілька разів швидко повернутися кругом, помахуючи руками. Потім м'яч повертають ведучому. Той, хто помиляється, - вибуває з гри. 

Дидактична гра   «Ланцюжок» 


Хід гри: у вихователя в руках предметна картинка з зображенням об'єкта живої або неживої природи. Передаючи картинку, спочатку вихователь, а потім кожна дитина по ланцюжку називає по одній ознаці даного об'єкта, так, щоб не повторюватися.



Наприклад: «білка» - тварина, дика, лісова, руда, пухнаста, гризе горіхи, стрибає з гілки на гілку і т. ін.

 

Дидактична гра   «Бережіть природу» 
Обладнання : на столі або набірному полотні картинки, що зображують рослини, птахів, звірів, людини, сонця, води і т.д.

Хід гри: Вихователь прибирає одну з картинок, і діти повинні розповісти, що станеться з рештою живих об'єктів, якщо на Землі не буде захованого об'єкта.



Наприклад: вихователь прибирає зображення птиці та запитує:
- Що станеться з іншими тваринами, з людиною, з рослинами і т. ін.?


Дидактична гра   «Четвертий зайвий» 


Хід гри: Діти, ви вже знаєте, що у нас не тільки комахи та птахи літають, але є й літаючі тварини. Щоб переконатися, чи не плутаєте ви комах з іншими тваринами, ми пограємо в гру «Четвертий зайвий» 


  • заєць, їжак, лисиця, джміль; 

  • трясогузка, павук, шпак, сорока; 

  • метелик, бабка, єнот, бджола; 

  • коник, сонечко, горобець, травневий жук; 

  • бджола, бабка, єнот, бджола; 

  • коник, сонечко, горобець, комар; 

  • тарган, муха, бджола, травневий жук; 

  • бабка, коник, бджола, сонечко; 

  • жаба, комар, жук, метелик; 

  • бабка, метелик, джміль, горобець. 


Зміст
1). Вступ Дидактична гра – важлива форма навчання дитини
2). Тема: «Безпека и здоров'я людини» ……………………3-8
Перелік дидактичних ігор:


  1. «Безпечно - небезпечно» 

  2. «Швидка допомога»

  3. «Мій вибір»

  4. «Наші помічники рослини»

  5. «Оціни вчинок»

  6. «Хто проїде першим»

  7. «Екологічний світлофор»

  8. «Так - не так»

  9. «За грибами в ліс підемо»

  10. «Один вдома»

  11. «Чим погратись Петрику»

  12. «Набери номер»

  13. «Допоможи собі сам»

  14. «Казка нас всьому навчить»

  15. «Ми звемо на допомогу»


3). Тема: «Я – людина» ………………………………………9-11

Перелік дидактичних ігор:
1. «Вмію - не вмію» 
2.
«Вгадай, хто покликав?» 
3.
«Знайди пару» 
4. «Вгадай, хто це» 
5.
«Що є в іграшці» 
6.
«Мій портрет» 
7.
«Хто я?» 
8.
«Садівник» 
9.
«Хто як на світ з'явився» 
4).Тема: «Гігієна та безпека здоров’я» ……………………..11-14

Перелік дидактичних ігор:




  1. «Правила гігієни» 

  2. «Естафета» 

  3. «Рівним колом» 

  4. «Пилосос» 

  5. «Як потрібно доглядати за собою» 

  6. «Щоб шкіра була здоровою» 

  7. «Хвалько» 

  8. «Як берегти зуби» 



5). Тема: « Я і небезпечні предмети» …………………………14


Перелік дидактичних ігор:
1. «Знайди небезпечні предмети» 
2.
«Відгадай загадку по картинці» 

6). Тема: «Там, де вулиця широка» ………………………….15-16


Перелік дидактичних ігор:
1. «Наша вулиця, або Світлофор» 
  2. «Автобус» 
  3. «Перехід» 
4.  «Намалюй дорожній знак» 
  5. «Сигнали світлофора» 
6. «Ми уважні водії» 






7). Тема: «Світ навколо мене» ……………………………….16-18
Перелік дидактичних ігор:
1. «Що було б, якщо з лісу зникли ...» 

2. «Дізнайся і назви» 
3. «Так - ні» 
4. «Де сніжинки?» 
5. «Земля, вода, вогонь, повітря» 

6. «Ланцюжок» 
7. «Бережи природу» 
8. «Четвертий зайвий»





поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Методичний посібник м. Чернівці
Навчально-методичний центр цивільного захисту та безпеки життєдіяльності чернівецької області

Навчально-методичний центр цивільного захисту та безпеки життєдіяльності...
Обов’язкових документів з планування, підготовки та проведення «Дня цивільного захисту»

Уваг а, в с І м! Навчально-методичний центр цивільного захисту та...
Опіки – це пошкодження тканин тіла під впливом високої температури (кип’яток, пар, гарячий метал), хімічних речовин (кислоти, технічні...

Тематика
Про правові засади цивільного захисту”. Єдина державна система запобігання І реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного...

Цикл бесід з техніки безпеки Колпакова Олена Володимирівна Вчитель початкових класів
Запропонований методичний посібник послужить додатковим матеріалом для організації роботи з охорони праці та проведення бесід з техніки...

Інформаційні матеріали на допомогу вчителям, вихователям, керівникам...
Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах

Навчально-методичний посібник 1 Модуль «Моє здоров’я… Моє рішення…...
Профілактика наркотичних та алкогольних проблем серед учнів. Навчально-методичний посібник. /Вієвський А. М., Лепеха К. І., Балакірєва...

Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт»
Формувати знання про предмет І завдання, а також значення природи для всебічного розвитку дошкільника. Надати уявлення про етапи...

Допущено міністерством освіти України як підручник для студентів...
У підручнику викладено основні відомості з правових та організаційних питань охорони праці, основ фізіології, промислової санітарії...

Психологічна характеристика дошкільника 2 Співпраця зі сім'єю 4 Фізичний розвиток
Найбільш суттєві зміни, які охоплюють різні психічні сфери дітей старшого дошкільного віку: пізнавальну, вольову, емоційну свідчать...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

h.lekciya.com.ua
Головна сторінка