МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОФОРМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНИХ КАБІНЕТІВ З БАЗОВИХ ДИСЦИПЛІН У СЕРЕДНІХ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ЗАКЛАДАХ Кабінет — це навчальний підрозділ середнього загальноосвітнього навчального закладу, оснащений наочними посібниками, навчальним обладнанням, меблями і пристроями, що стосуються конкретного навчального предмета. В ньому проводяться уроки, гурткові, позакласні і факультативні заняття, виховна робота з учнями, систематичне підвищення наукової, педагогічної, психологічної та методичної кваліфікації вчителів. Кабінет має бути просторим, комфортним для учня і вчителя. Навчально-пізнавальна робота з предмета здійснюється за допомогою комплексного використання технічних засобів навчання, проведення практичних робіт, організації роботи з підручниками, документами, довідниками, дидактичним матеріалом. Вся робота кабінету проводиться в тісному зв'язку з іншими навчальними кабінетами і сприяє реалізації науково-методичної проблеми навчального закладу. Зміст роботи кабінету визначається навчальними програмами і підручниками, програмами факультативних занять та планами позакласної роботи. Вивіска навчального кабінету № кабінету Назва кабінету Завідувач кабінету, категорія, звання І. Організація роботи кабінету та керівництво ним Роботою кабінету керує завідувач, якого призначає директор з числа досвідчених учителів школи. Завідувач є організатором роботи вчителів та учнів з обладнання кабінету. До обов'язків завідувача кабінету входить: • планування (складає перспективним план і регламент роботи на рік, що обговорюються на засіданні методичного об'єднання вчителів і затверджуються директором школи); • забезпечення безумовного виконання учнями і вчителями, встановлених для кабінету правил техніки безпеки, санітарії та гігієни, правил зберігання та використання отруйних і небезпечних речовин. протипожежної безпеки, а також правил поведінки учнів на уроках, перервах та в позаурочний час; • керування роботою лаборанта, надання йому практичної допомоги. План роботи кабінету передбачає: • поповнення кабінету наочними посібниками, а також саморобним обладнанням; • організацію навчальної роботи кабінету: проведення тематичних атестацій, лабораторних робіт, практикумів; • раціональне використання наявного в кабінеті обладнання; • проведення заходів, спрямованих на підвищення знань учнів з даного предмета; • організацію позаурочної роботи (робота гуртків, участь у проведенні тематичних вечорів, шкільних олімпіад з предметів; • організацію навчально-методичної роботи вчителів у кабінеті, підвищення їх фахового рівня шляхом самоосвіти, вивчення і впровадження передового досвіду; - організацію виготовлення саморобних приладів з предмета, виставок учнівської творчості. При кабінеті створюється актив учнів, який допомагає в обладнанні кабінету, бере активну участь у гуртковій роботі. II. Розміщення і зберігання навчального обладнання та підготовка його до використання на уроках Навчальне обладнання, посібники та прилади зберігаються в кабінеті за розділами програми і по класах з урахуванням потреби у використанні. Демонстраційне обладнання та обладнання для лабораторних робіт зберігається окремо. Прилади загального призначення виділяються в окремий розділ. Для зберігання приладів та обладнання кабінет оснащується відповідними меблями та пристроями. Для однотипних приладів і роздавального матеріалу використовуються лотки, укладки. Таблиці зберігаються в спеціальних шафах-ящиках. Географічні та історичні карти зберігаються підвішеними. Прилади для лабораторних робіт, матеріали, реактиви зберігаються в лотках і боксах, як правило, за комплектами приладів однієї назви. Місця для зберігання нумеруються і позначаються відповідними написами. До лотків і боксів кріпляться відповідні етикетки. Все майно кабінету записується до інвентарної книги встановленого зразка. Облік та списання непридатного обладнання, приладів, реактивів та інших посібників проводиться відповідно до положень та інструкцій. Кабінети мають бути оснащенні: • комплектом навчального обладнання з фаху кабінету і комплектом навчально-методичних посібників для вчителів; • комплектом технічних засобів навчання та пристроями для їх використання; ■ тематичною картотекою навчального обладнання; • картотекою аудіовізуальних засобів, відеотекою, картотекою навчальних комп'ютерних програм; • бібліотечкою науково-популярної, довідково-інформаційної і методичної літератури, підручниками, збірниками задач, журналами, необхідними в навчально-виховній роботі з предмета; • картотекою дидактичних матеріалів, інструкціями для виконання лабораторних і практичних робіт, дослідів, спостережень; • картотекою завдань для здійснення індивідуального підходу до навчання, організації самостійної роботи учнів, проведення контрольних робіт, тематичних атестацій; • інструкцією з техніки безпеки (кабінети хімії, фізики, інформатики, біології, майстерні, спортивний зал); • приладами і посібниками, виготовленими учнями; • інструментами і матеріалами для виготовлення приладів, посібників, діючих моделей; • протипожежним інвентарем, аптечкою; • інвентарною книгою. ![]() Місце навчально-наочних посібників і робіт учнів у кабінетах У кабінеті влаштовуються тимчасові та постійні експозиції посібників, зразків письмових робіт, книг, моделей тощо. Представляються портрети видатних вчених, поетів, письменників, першовідкривачів, історичних діячів залежно від фаху кабінету, а також довідкові матеріали про них. Тимчасово експонуються матеріали, необхідні для вивчення окремих тем і розділів програми, посібники та моделі, виготовлені учнями, стінні газети, поради з підготовки до тематичних, підсумкової державної атестацій, олімпіад, конкурсів тощо. III. Обладнання робочого місця вчителя У кожному кабінеті робоче місце вчителя обладнується робочим столом. У біологічному, фізичному, хімічному кабінетах додатково встановлюється демонстраційний стіл. Він складається з двох частин: демонстративної та препаративної. Препаративну частину можна використовувати як робочий стіл вчителя. На демонстраційній частині стола, яка встановлюється на підвищенні, проводяться роботи з підготовки дослідів. Якщо підвищення демонстраційного стола відсутнє, то обов'язково використовується невелика підставка (мікродемонстраційний предметний столик). До демонстраційної частини стола підводиться вода та електричний струм (36 V). Класна дошка розміщується на передній стінці приміщення. Частина дошки виготовляється з феромагнітного матеріалу. В кабінетах математики, фізики, хімії на одну частину дошки бажано нанести тонкими лініями сітку для креслення графіків. На ній мають бути тримачі для таблиць. Під дошкою або біля неї потрібно підвісити панель з креслярськими інструментами. Над дошкою кріпиться екран, що вільно згортається. IV. Робоче місце учня Робочі місця учнів обладнуються відповідно до вимог наукової організації праці, техніки безпеки, естетично-гігієнічних вимог. Так, робочі місця в хімічному, біологічному, фізичному кабінетах можуть бути як двомісними, так і одномісними. Останні виготовляються за індивідуальним проектом. У кабінеті фізики від розподільного щита до робочих столів проводиться електричний струм (36 V) та встановлюються електричні розетки. V. Обладнання лаборантських Лаборантська кабінетів оснащується шафами або стелажами для зберігання приладів, матеріалів, посуду, моделей, діатеки, фонотеки тощо; ящиками для зберігання таблиць, схем та інших наочних посібників; письмовим столом для вчителя; препараторським (лабораторним) столом для підготовки обладнання і дослідів до уроків, настроювання приладів та пристроїв; набором слюсарного і столярного інструменту; шафою або поличкою для бібліотечки кабінету. До лаборантської підводять електричний струм, воду, встановлюють водовідвід. У хімічному кабінеті встановлюється витяжна шафа між кабінетом і лабораторією. Лаборанта в кабінети з природничих предметів, фізики, призначає директор школи з числа осіб, які мають добру підготовку з предмета. Він є помічником завідувача кабінету і безпосередньо йому підпорядковується. Робота, яку виконує лаборант, відповідає плану роботи кабінету, проходить під безпосереднім керівництвом завідувача. Обов'язки лаборанта. • Несе відповідальність перед завідувачем кабінету за правильне використання й зберігання обладнання, приладів, посуду, хімічних реактивів і матеріалів. • Забезпечує в приміщеннях кабінету чистоту повітря, чистоту й порядок розміщення обладнання, приладів і наочних посібників, справності та ремонту навчальних приладів, таблиць; збереження в належному порядку протипожежних засобів і засобів першої допомоги та вміння надати першу допомогу у разі нещасного випадку. • Веде під керівництвом завідувача кабінету інвентаризаційні записи. • Забезпечує роботу всіх приладів, повну безпеку їх використання під час виконання лабораторних та практичних робіт. • Допомагає вчителеві у проведенні дослідів, лабораторних робіт, фронтального експерименту і робіт практикуму; у проведенні позаурочної роботи з предмета. • Щоденно наводить загальний порядок в кабінеті після закінчення навчальних занять з виконанням вимог техніки безпеки. VII. Обладнання навчальних кабінетів • Державні документи про освіту, навчальні програми, програми факультативних занять, гуртків, спецкурсів, курсів за вибором. • Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з предмета. • Графік проведення тематичних атестацій. • Методична література для вчителів та методичні листи, рекомендації райметодкабінету, інституту післядипломної педагогічної освіти, навчально-методичного центру, передового педагогічного досвіду з методики проведення уроків, рекомендації з питань впровадження нових навчальних технологій. • Матеріали періодичної преси, журнали, роздаткова література для учнів. • Картотека наявних у кабінеті матеріалів, інвентарна книга, діатека навчальних діафільмів, діапозитивів. У кабінеті української мови та літератури мають бути: • необхідна у навчально-виховній роботі історична, художня, критична та мемуарна література, літературознавчі та мовознавчі праці; , • різні типи словників, довідників, інша інформаційно-довідкова література; ■ роздатковий, наочно-ілюстративний матеріал (картки, ілюстрації, ребуси тощо) з мови і літератури, необхідний для належної організації навчальної роботи на уроках; • методичні листи, рекомендації обласного управління освіти, ОІППО, районного відділу освіти, райметодкабінету; • таблиці, портрети письменників, інші навчально-наочні посібники з мови і літератури; ■ матеріали про представників літератури рідного краю (художні тексти, газетний та журнальний матеріал), зразки усної народної творчості різних жанрів тощо; • підручники, хрестоматії, монографії; ■ державні документи про освіту й культуру; • періодика (фахові журнали, газети, брошури); • учнівські роботи (кращі твори, дослідження, реферати, повідомлення); • куточок розвитку логічного мислення школярів (оформлений учнями); • матеріали передового педагогічного досвіду вчителів області, району, школи.; • фонотека, фонохрестоматії, магнітофонні записи, відеозаписи уроків мови і літератури; • діатека навчальних діафільмів, діапозитивів з предмета; • картотека наявних у кабінеті матеріалів; • критерії оцінювання навчальних досягнень учнів, графік проведення тематичних атестацій. Оформлення кабінету (має рекомендаційний характер) На передній стіні над класною дошкою — портрет Т.Г.Шевченка, вислів про мову. У кабінеті можуть бути стенди: • Витяги з нормативно-правових документів. • «Літературно-мистецьке життя» (літературний календар). • «Культура мовлення» тощо, які час від часу змінюють. • «Ділові папери». • «Українська мова — державна мова». • «Мовні обов'язки громадян». • «Українська літературна мова та її норми». ' «Суржик у діловому мовленні». • «Вимоги до мовлення». На задній стіні — шафи для зберігання книг, апаратури, інших навчально-демонстраційних матеріалів. Головне багатство кабінету — література, необхідна для навчальної роботи з мови і літератури. Художні твори періодично поновлюють з книжкових фондів шкільної бібліотеки відповідно до програмового матеріалу, що опрацьовується в даний час. У кабінеті математики мають бути: • картотека завдань для здійснення індивідуального підходу до навчання учнів, організації самостійних атестаційних та тестових робіт; • систематизований за темами дидактичний матеріал (картки, тексти, дидактичні посібники); • матеріали з питань організації роботи з обдарованими учнями (тести та зразки виконаних завдань олімпіад, матеріали олімпіад, наукові роботи учнів); • матеріали з питань організації позаурочної роботи з учнями (реферати, розробки математичних ігор, свят); • рекомендації учням з підготовки до вивчення нового матеріалу, проведення державної атестації; • комплект креслярських приладів та інструментів для виконання практичних робіт, шаблони параболи різних видів, еліпса, моделі геометричних фігур; • комплект технічних засобів навчання, що відповідає специфіці викладання предмета, пристосування для їх використання (екран, механізм зашторювання, штори, підставки для апаратури); Біля задньої стіни — шафи для зберігання книг, апаратури, інших навчально-демонстраційних матеріалів, моделей геометричних фігур, виготовлених учнями. У кабінетах природничих дисциплін мають бути: • комплект технічних засобів навчання, що відповідають специфіці викладання предмета, їх інвентаризація; • пристосування для технічних засобів навчання; • картотеки технічних засобів навчання, каталоги; • комплект навчального обладнання з предмета; • Програми, підручники, робочі зошити; • бібліотечка науково-популярної літератури, довідкової інформації, методичної літератури, журналів, газет; • описи результатів дослідницької роботи; • зразки позаурочної та краєзнавчої роботи з предмета; • картотека дидактичних матеріалів, інструкцій для виконання лабораторних і практичних робіт; • інструкції з техніки безпеки, затверджені директором, погоджені з профспілковим комітетом. Додаткове приміщення кабінету, лабораторії: • секційні шафи-стелажі з полицями для зберігання приладів; • робочий стіл вчителя; • препаратний стіл для підготовки демонстраційних дослідів; • протипожежні засоби. Експозиційне оформлення та озеленення: • наявність постійних та змінних стендів, експозицій, їх інформаційний зміст; • стенд «Сьогодні на уроці»; • кімнатні рослини з їх назвами, згідно з орієнтовним списком рослин, які рекомендуються для озеленення кабінету біології. Куточок живої природи (біологія): • акваріум; • тераріум; • клітка для птахів; • клітка для дрібних ссавців; • допоміжне обладнання для догляду за рослинами та тваринами. У кабінеті фізики та астрономії мають бути: • комплект навчального обладнання з фізики та астрономії і комплект навчально-методичних посібників для вчителів; • комплект технічних засобів навчання та пристрої для їх використання; • астрономічний куточок; • тематична картотека навчального обладнання; • картотека аудіовізуальних засобів, відеотека, картотека навчальних комп'ютерних програм; • бібліотечка науково-популярної, довідково-інформаційної і методичної літератури, підручники, збірники задач, журнали, необхідні в навчально-виховній роботі з фізики і астрономії; • картотека дидактичних матеріалів, інструкції для виконання лабораторних і практичних робіт, дослідів, спостережень; • картотека завдань для здійснення індивідуального підходу у навчанні, організації самостійної роботи учнів, проведення контрольних робіт; • прилади і посібники, виготовлені учнями; • інструменти і матеріали для виготовлення приладів, посібників, діючих моделей; • протипожежний інвентар, аптечка (див. серію «Фізика для фізиків», № 4, 2002 р., п. 4.1.8, п. 4.5.2); • інструкція з техніки безпеки (див. серію «Фізика для фізиків», № 1, 2002 р.). У кабінеті хімії мають бути: • демонстраційний стіл (робоче місце вчителя), що складається з двох частин: демонстраційної — з поверхнею, покритою хімічним пластиком, і допоміжної, на якій монтується пульт керування технічними засобами та пристроями для програмованого навчання; попереду до демонстраційної частини стола прикріплюється захисний щит з органічного скла; • лабораторні учнівські столи — двомісні, прикріплені до підлоги, покриті хімічно та термостійким матеріалом, до яких підведено воду, газ, відлив, електричний-струм Та вмонтовано пристрій для програмованого навчання; • витяжні шафи, які розміщуються біля бічних стінок хімічної лабораторії або вмонтовуються в стіну, що розділяє хімічну лабораторію і лаборантську, обладнуються вентиляційними пристроями, здатними забезпечувати добре провітрювання. Робоча поверхня шафи покривається хімічно та термостійким матеріалом. До витяжних шаф підводиться вода, газ та додаткове електроосвітлення. Демонстраційна витяжна шафа (орієнтовні розміри 64 х 65 х х 250 см) зі скляною поверхнею розміщується праворуч від демонстраційного стола під кутом 45°, щоб учням її було добре видно; • дошку (не менше ніж 1,2 х 3,5 м), частина якої магнітна, біля дошки — пристрій для таблиць, схем та іншого ілюстративного матеріалу, під дошкою — ящик з відкритою кришкою для зберігання таблиць і шаблонів (пластмасових), за допомогою яких виконуються малюнки на дошці; над дошкою — екран; • технічні засоби навчання на пересувних візках-підставках, автоматизоване технічне обладнання для затемнення вікон. У багатоповерховому шкільному приміщенні кабінет хімії розміщується на верхньому поверсі (щоб отруйні гази під час дослідів не надходили в приміщення школи) поблизу дверей і сходів, що ведуть до виходу. Крім того, мають бути додаткові приміщення для хімічної лабораторії (призначене для проведення всіх видів занять з хімії і має площу, на якій можна поставити 20 двомісних учнівських столів, демонстраційний стіл, витяжну шафу та інше обладнання, кожне вікно має кватирку, бажано мати припливно-витяжну вентиляцію), лаборантської, кладової. Оформлення інтер'єру хімічної лабораторії має відповідати навчально-виховній меті та науковій організації праці, а тому на стінах лабораторії розміщують лише ті навчальні посібники, які використовуються майже на кожному уроці, а також портрети видатних вчених-хіміків. На передній стіні хімічної лабораторії розміщують такі таблиці: періодична система елементів Д.І.Менделєєва, будова атома, електрохімічний ряд напруг металів, таблиця розчинності солей, основ і кислот у воді. На інших стінах — карта корисних копалин України та розміщення хімічних виробництв, таблиця поширення хімічних елементів у природі, стенд з науково-популярною літературою, що систематично поновлюється, правила поведінки і роботи учнів у хімічній лабораторії та правила з техніки безпеки, хімічна газета, список літератури для позакласного читання. У кабінеті зберігаються посібники, потрібні для вивчення певних тем навчальної програми (вони змінюються залежно від програмного матеріалу), зразки сировини й продукції хімічних підприємств, матеріали проведених екскурсій, вечорів, наукових конференцій. У кабінеті історії та основ правознавства мають бути: • бібліотечка з творами видатних істориків України, публіцистичними творами з історії України та рідного краю, мемуарною, художньою, філософською, юридично-правовою літературою, підручниками, методичними посібниками, літературою довідкового характеру, творами видатних українських вчених-істориків М.Костомарова, М.Грушевського, Д.Яворницького, О.Єфименка, І.Крип'якевича, Д.Дорошенка, Н.Полонської-Василенко, М.Брайчевського, О.Субтельного та багатьох інших, а також науково-методичними журналами для вчителів «Історія в школі», «Нова педагогічна думка», «Рідна школа», науковими журналами «Пам'ять століть», «Пам'ятки України», «Український історичний журнал», «Право України», «Кодекси України», фаховою газетою «Історія України», освітянськими газетами «Освіта України», «Освіта», іншими періодичними виданнями України та Чернівеччини; • атрибути і матеріали національної символіки, українознавства (народознавства), краєзнавства; • «Куточок права»; • комплект навчального обладнання з історії України, всесвітньої історії, основ правознавства; • комплект технічних засобів навчання, пристосування для їх використання (екран, механізм зашторювання, підставки для апаратури); • тематична картотека навчального обладнання для вивчення кожного питання програми; • картотека завдань для здійснення індивідуального підходу до навчання, організації самостійних робіт; • методична література для вчителів та матеріали передового досвіду викладання історії України, всесвітньої історії, основ правознавства; • краєзнавчі матеріали; • діатека з діафільмами, фонотека грамзаписів і записів на магнітній плівці. Для зберігання посібників і навчального обладнання, кабінет оснащується відповідними меблями і пристроями: • для зберігання книжок, макетів, альбомів використовуються секційні шафи-стелажі; • для зберігання таблиць і карт обладнуються спеціальні шафи-ящики; • для зберігання карт використовуються спеціальні картосховища. У кабінеті повинні бути портрети видатних українських державних діячів, національних героїв, істориків з описом їх біографій, подвигів в ім'я визволення України; тимчасові (змінні) або постійні експозиції, в яких вміщені матеріали для вивчення окремих тем і розділів програми з питань поточних подій, краєзнавчі матеріали. Постійні експозиції повинні відображати важливі і яскраві сторінки історії України, рідного краю. Орієнтовний перелік стендового та пристендового матеріалу Зміст розділів насичується найважливішими подіями, фактами, іменами видатних національних діячів, об'єктивно і логічно прослідковується історичний шлях українського народу. • Героїчне минуле і сучасне України. Тут графічно, художньо-образно відображена історія України від найдавніших часів до сьогодення в тематично витриманій і лаконічній формі через наступні розділи: • Найдавніші часи. Доба скіфів. Антське царство. • Київська Русь (IX—XII). • Південно-Західна Україна: Галицько-волинська держава. Рівненщина (XII—XV ст.). • Польсько-литовський період. Велике князівство Литовське (XIV—XVI ст.). • Козаччина. Національно-визвольна війна 1648—1657 рр. Українська держава Богдана Хмельницького. • Руїна. Гетьманщина. Гайдамаччина. (Друга половина XVII—XVIII ст.). • Під імперською владою. Т.Г.Шевченко. • Україна в XX ст. Українська революція 1917— 1921 рр. • Західна та Радянська Україна між війнами. • Україна у період Другої світової війни. Наш край у роки Другої світової війни. • Відбудова й відновлення. Суперечливі процеси розвитку життя республіки, наростання кризових явищ. • Україна на шляху до свободи і незалежності. Над класною дошкою розміщується портрет Шевченка або портрети фундаторів української державності М.Грушевського. В.Винниченка. На бічній стіні рекомендується розмістити портрети видатних історичних діячів, національних героїв України, визначних істориків, шкільну історичну газету тощо. На задній стіні (шафа, стелажі) — науково-історична, історико-документальна, краєзнавча, суспільно-політична, публіцистична, мемуарна, художньо-історична, юридична та навчально-методична література та роздатково-дидактичний матеріал курсів історії України та рідного краю, всесвітньої історії, основ краєзнавства, інтегрованого шкільного курсу «Світ, людина, суспільство» для 8—11-х класів загальноосвітніх шкіл. При кабінеті діє актив учнів, який під керівництвом завідувача кабінету, вчителя історії працює над його обладнанням, виготовленням навчально-наочних посібників, організовує позаурочну діяльність школярів з історії України, всесвітньої історії, основ правознавства. У кабінеті іноземної мови мають бути: • спеціальна лінгафонна апаратура, тобто лінгафонний кабінет (лабораторія). Наявність такої лабораторії свідчить про найбільш сприятливі умови для засвоєння учнями мовного і мовленнєвого матеріалу, розвитку комунікативних умінь і навичок. ![]() • мовна (лінгафонна) лабораторія, оснащена лінгафонним обладнанням аудіоактивного типу ЯЛ-24 М, ЯЛ-20 (тобто з можливістю прослухову-вання відповідних навчальних матеріалів); • діапроектор типу «Свитязь-М» з кварцево-галогенною лампою або «Теленг-500»; • «Лєти 60-М», «Лектор-600»; • традиційні кінопроектори (бажано мати сучасну відеоапаратуру, телевізор зі супутниковою антеною, музичний центр, магнітофони, касети, набір навушників); • комплект навчально-методичних посібників для вчителя і учнів, словники, довідники, розмовники; • фонд саморобних посібників (папки з дидактичними розробками до програмових навчальних тем, різноманітний роздатковий, ігровий матеріал), необхідні інструктивно-методичні документи та рекомендації, чинну програму; • добірки і картотеки навчального обладнання, наочності, індивідуальних завдань, контрольних робіт, розроблених тематичних атестацій за рівнями, тестові завдання, лінгвокраїнознавчий матеріал, картотека з вивчення ППД; • інструменти і матеріали для ремонту та виготовлення посібників; • спеціально підібраний книжковий фонд (книжки для позакласного читання, газети і журнали на іноземній мові, довідники з граматики, лексики, фразеології, добірка журналу «Іноземні мови», література з питань дидактики, психології і психолінгвістики); • набір географічних карт тих країн, мова яких вивчається; • аудіо- та відеотека навчального і лінгвокраїнознавчого матеріалу: • тематичні стенди; • папка з відповідною технічною документацією та правилами техніки безпеки за наявності лінгафонної апаратури та інших ТЗН; • класна дошка з роликовим пристосуванням на зразок «Географ» для демонстрування картин, таблиць (металопластикова, магнітна). Кабінет іноземної мови у початковій школі повинен відповідати віковим та психологічним особливостям дітей. У навчальних приміщеннях для початкових класів мають бути: • на передній стіні класу, ліворуч чи праворуч від дошки, на спеціальних стендах допоміжний матеріал тривалого користування: алфавіт, зразки виконання певних дій, з другого боку — змінна наочність: «Говори правильно», «Пиши правильно», «Зразок міркування», годинник із виразним циферблатом; піскові годинники на 1, 3, 5 хв; крім того, 1—2 маленькі переносні дошки, які легко розвертати в той чи інший бік; • для проведення дослідів і демонстрування об'ємних наочних посібників на уроках «Я і Україна» зручно користуватися пересувною підставкою, яка дає змогу розвертати приладдя й посібники під таким кутом, щоб їх могли спостерігати учні лише одного класу (якщо вчитель працює в класі-комплекті); • шафа і поличка, розташовані так, щоб створювалися певні секції, в яких можна розміщувати дидактичний матеріал, таблиці, роботи учнів, матеріали з роботи з дитячою книгою та з позакласного читання. На вільній частині стіни бажано повісити довгу дошку. Використання цієї дошки значно розширює можливості вчителя для керівництва індивідуальною і груповою роботою учнів на уроці; • «Куточок символіки»; • «Куточок класу»; • «Куточок читача» зі списком рекомендованої літератури для роботи з дитячою книжкою (який змінюють перед кожним уроком), результатами перевірки техніки читання, нормами темпу читання для даного класу, відзначенням кращих читачів; • «куточок розвитку логічного мислення школяра»; • «Календар погоди», який ведуть учні; • навчальні таблиці і картини, які розміщуються в спеціально обладнаних вузьких шафах-ящиках під класною дошкою. Карти і навчальні таблиці, наклеєні на тканину, зручно зберігати скрученими в рулони та підвішеними за допомогою гаків до горизонтальних штанг. Крім того, мають бути спеціальні приміщення, в тому числі класна та ігрова кімнати, а також кімната для відпочинку як мінімум на паралель (для навчання учнів перших класів), кімната для відпочинку (сну) для першокласників, обладнана ліжками. Забороняється обладнання спальних кімнат двоярусними ліжками. Навчальне обладнання, пронумероване і надписане, зберігається у ящиках з прикріпленими етикетками за розділами програми і класами. Підручники та навчальні посібники учнів першого класу рекомендується зберігати в кабінеті. У кабінеті естетики мають бути: • музичні інструменти; • фонотека для прослухування музики на уроці; • портрети класиків: композиторів, художників; • тексти пісень, які вивчають діти; • роздатковий матеріал для проведення тематичного оцінювання з музики, образотворчого мистецтва; • наочність (таблиці, картки, картини за жанрами живопису тощо); • плани роботи гуртків та облік відвідування їх учнями; • журнали обліку роботи додаткових занять, репетицій; • матеріали проведених заходів; • плани тижнів музики та образотворчого мистецтва; • виставка дитячих малюнків, підбір дитячих малюнків за різноманітною тематикою; • набір пам'яток — орієнтирів для організації самостійної роботи учнів. У кабінеті зарубіжної літератури мають бути: • портрети письменників — класиків світової літератури; • вислів видатного митця про значення літератури в житті людини (суспільства); • словники всіх типів, обов'язково тлумачний, а також іншомовних слів; • достатня кількість підручників, хрестоматій; • фахові газети та журнали, які школа передплачує для кабінету; • ілюстрації до текстів художніх творів; • фонотека та фільмотека; • велика складна дошка, на якій можна розмістити і записати все потрібне для уроку; • набір пам'яток-орієнтирів для організації самостійної роботи учнів; • зразки найкращих учнівських робіт; • виставка дитячих малюнків до текстів художніх творів; • робочі стенди, на яких можна розмістити матеріали зарубіжної літератури; • матеріали проведених заходів; • матеріали лекцій, конференцій, вечорів, диспутів, олімпіад, вікторин; • план проведення тижня зарубіжної літератури; • список рекомендованої літератури. На передній стіні — дошка, над дошкою — портрети відомих письменників, на стрічці під портретами — вислови про значення літератури в житті людини. На протилежній від дошки стіні можна помістити стенд у вигляді розгорнутої книги. Це |практично кілька окремих стендів: «Книга — джерело знань», «Методичний куточок», «Основні правила читання твору», коротка інформація про письменника-ювіляра (портрет, роки життя, найкращі твори, вислови про митця та інше). Можна поставити стіл, на якому постійно подається інформація про новинки літератури, матеріал до святкових дат, матеріал, який вивчається на уроці, учнівські реферати, кращі твори учнів, альбоми, листівки, малюнки... Зліва від дошки можна помістити стенди, котрі інформують про конкретну форму уроку і містять відповідні матеріали, скажімо: «Джек Лондон», «Оноре де Бальзак», «Фредерік Стендаль». |
В ньому проводяться уроки, гурткові, позакласні І факультативні заняття, виховна робота з учнями, систематичне підвищення наукової,... | Методичні рекомендації щодо організації дослідження та оформлення науково-дослідницьких робіт (на допомогу слухачам Малої академії... | ||
Рекомендації щодо оформлення матеріалів перспективного педагогічного досвіду претендентів на педагогічні звання "вчитель-методист",... | «Методичні рекомендації щодо ущільнення вивчення навчального матеріалу з української мови та літератури в 11-х класах у 2011/2012... | ||
Методичні рекомендації для педагогів дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів, майстрів виробничого навчання І викладачів... | |||
На виконання наказу Департаменту освіти І науки Чернівецької облдержадміністрації від 27. 08. 2014 р. №31 «Про зміни в структурі... | Міський методичний кабінет відділу освіти Артемівської міської ради пропонує до Вашої уваги та використання у роботі перелік нормативних... | ||
Відповідно до вимог чинного Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади з базових І спеціальних дисциплін, турніри, конкурси-захисти... | У 2011/12 навчальному році навчання хімії у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься за такими програмами |