Пошук по сайту


Тема: Кислоти: дія на індикатори, взаємодія з металами та їх оксидами, реакція обміну

Тема: Кислоти: дія на індикатори, взаємодія з металами та їх оксидами, реакція обміну


Лисенко Наталя Василівна, вчитель хімії Олександрівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Тема: Кислоти: дія на індикатори,

взаємодія з металами та їх оксидами, реакція обміну

Цілі:

    • познайомити учнів з хімічними властивостями кислот;

    • сформувати уявлення про індикатори, витискувальний ряд металів;

    • повторити типи хімічних реакцій та вивчити новий тип реакцій – обміну;

    • виховувати в дітей любов до предмета, допитливість, взаємодопомогу, вміння спільно працювати;

    • повторити правила техніки безпеки під час роботи з кислотами.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма проведення уроку: урок-подорож.

Форми роботи: фронтальна робота, експеримент, самостійна робота, групова робота, індивідуальна робота, робота в групах.

Методи навчання: репродуктивні, дослідницькі, словесні, практичні, наочні, евристичні, частково пошукові,інтерактивні, метод контролю.

Міжпредметні зв’язки: біологія, математика, література, історія.

Базові поняття і терміни: кислоти, індикатори, метали, луги, солі, гідроксиди.

Обладнання: сульфатна, хлоридна, нітратна кислоти; метали: цинк, мідь, магній, залізо; індикатори: лакмус, метилоранж, фенолфталеїн; пробірки; купрум (ІІ) оксид; картки з формулами кислот; дидактичний матеріал.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

Добридень, любі друзі! Природа – на порозі осінь. Я бажаю вам міцного здоров'я та сподіваюсь, що ви віддасте перевагу здоровому способу життя, знаєте, що з настанням осені в організмі нестачу вітаміну С ви поповнюєте, одержуючи щоденно порцію аскорбінової кислоти, яка разом з лимонною міститься в лимоні, апельсині, чорній смородині та плодах шипшини. Раджу не зловживати кислою приправою, назва якої... (Фразу закінчують учні.)

...оцет. Правильність харчування – запорука здоров'я, а отже – змен-шення витрат на ліки, наприклад ацетилсаліцилову кислоту та препарати, що зменшують кислотність шлункового соку та позбавляють печії, причина якої – надлишок хлоридної кислоти в шлунковому соку. Ви, мабуть, здогадались, що всі згадані речовини належать до класу... (Учні закінчують фразу.)

...кислоти. І сьогодні на уроці ми з вами здійснимо подорож до країни під назвою Кислоти.

Але перш ніж розпочати мандрівку, нам необхідно підготуватися, перевірити вміст рюкзаків – знань з теми «Кислоти: склад, назви, класифікація». Для цього намагайтесь бути активними та наберіть якнайбільшу кількість балів.

Прийом «Мікрофон»

  1. Що таке кислоти? Які класифікації кислот вам відомі?

  2. Як визначити валентність кислотного залишку?

  3. Як можна одержати кислоти?

Робота в парах

З карток з формулами складіть ланцюжок.

  • З оксигеновмісних кислот: Н2СО, Н23, Н24, НNО3, Н3РО4, Н2SiO3.

  • З одноосновних кислот: НСl, НВг, НІ, НNO3, НF.

  • З безоксигенових кислот: НСl, НВг, НІ, НF, Н2S.

  • З двоосновних кислот: Н2СО3, Н2SO3, Н24, Н2SіО3, Н2S.

«Хто швидше» (робота в групах)

Необхідно розшифрувати напис із хімічних знаків, складаючи формули кислот. Умова: складові кислот мають стояти порад (див. додаток).

II. Вивчення нового матеріалу

Молодці! Ви добре підготувалися до подорожі Країною кислот. Перша наша станція – «Інформаційна».

Станція «Інформаційна»

Приклади повідомлень учнів

1. Багато кислот містить наша їжа. Фрукти, овочі, молочні продукти, ліки постачають нам цілий букет кислот: яблучну, щавлеву, лимонну, молочну, оптову. Навіть синильна кислота, що вважається отрутою, знайома кожному, хто розбивав кісточки слив і вишень. Кількість її у кісточці мізерна, але відчути запах гіркого мигдалю можна.

2. Якщо влітку підійти близько до мурашника, то можна надовго запам'ятати жалкі укуси його мешканців. Мурашки не лише кусають, вони вприскують у ранку мурашину кислоту. Цю ж мурашину кислоту містить кропива.

  1. Важливу роль відіграють кислоти в організмі людини. Фосфорна кислота у вигляді солей є основою кісток, зубів. Амінокислоти утворюють білок — основу життя. Хлоридна кислота входить до складу шлункового соку й допомагає перетравлювати їжу.

  2. Ось уже 1000 років, як люди навчились одержувати сульфатну кислоту. Алхіміки одержували її, прожарюючи купорос, звідси й назва сульфатної кислоти — купоросна олія, що застосовується і сьогодні для 92%-ї сульфатної кислоти. Через важливість її застосування в усіх галузях народного господарства сульфатну кислоту називають «хлібом хімічної промисловості».

  3. Щорічно виробляють мільйони тонн нітратної кислоти. Найбільше її витрачається на виробництво мінеральних добрив, барвників, смол, пластмас. Одна частка нітратної кислоти та три частки хлоридної кислоти відомі під назвою «царська горілка», в якій можна розчинити царя металів — золото.

6. Карбонатна кислота входить до складу природних мінеральних вод «Миргородська», «Трускавецька», «Боржомі» та ін. Нітратна та сульфітна кислоти можуть міститись у дощовій воді (так звані «кислотні дощі»).

7. Кислоти – їдкі речовини. Вони роз'їдають папір, деревину, тканини. Бризки кислоти, потрапляючи на шкіру, можуть спричинити хімічний опік. Тому поводитись із кислотами слід обережно.
Учитель розповідає про морських молюсків, що виробляють сульфатну кислоту з метою захисту від ворогів, деякі види личинкохордових, що в разі небезпеки викидають струмінь нітратної кислоти. Учням пропонується назвати властивості, що зумовили таке застосування кислот живими істотами. Учні відзначають, що кислоти – їдкі речовини, а вчитель повідомляє, що вони повинні знати, як поводитись із кислотами, та оголошує наступну станцію — «Техніка безпеки».
Друга станція «Техніка безпеки»

Учні називають правила техніки безпеки під час роботи з кислотами.

  1. Під час роботи з кислотами слід бути обережним. Особливо слід берегти очі. У разі потрапляння кислоти на руки необхідно негайно змити її великою кількістю води.

  2. Уважно читайте етикетку на банці з речовиною, яку берете для досліду.

  3. Відкривши банку, не кладіть пробку на лабораторний стіл, а поставте її.

  4. Наливаючи рідини, посудину з реактивом беріть так, щоб етикетка була направлена в бік долоні, знімайте краплю з краю шийки, інакше рідина стікатиме по склу та псуватиме етикетку; може пошкодити шкіру рук.

  5. Посудину, з якої взяли реактив, відразу ж закрийте та поставте на місце.


Третя станція «Індикаторна»

Робота в групах за інструкціями із завданням

Користуючись підручником, знайдіть відповіді на запитання.

  1. Які речовини називають індикаторами?

  2. Назвіть основні види індикаторів. Напишіть у зошитах їх назви.

Користуючись підручником, укажіть забарвлення індикаторів у нейтральному середовищі. Запам'ятайте: таке саме забарвлення вони матимуть у воді.
Дослід 1. Дія кислот на індикатори

  1. Налийте по 1—2 мл кислоти в три порожні пробірки. Занурте в кожну по одному індикаторному папірцю: лакмусовий, фенолфталеїновий, метилоранжевий.

  2. Спостерігайте, як змінюється забарвлення індика торів у кислоті. Спостереження запишіть у таблицю в зошитах.

Формула

речовини

Метилоранж

Лакмус

Фенол-фталеїн

Універсальний індикатор

НСl













H2SO4













HNO3














Висновок. Кислоти змінюють забарвлення... Синього лакмусу на... оранжевого метилоранжу на... Забарвлення в кислоті не змінює індикатор...
Підготуйте невелике повідомлення про індикатори за планом:

  1. Що таке індикатори?

  1. Назвіть основні індикатори. Яким є їх забарвлення в нейтральному середовищі?

  1. Як змінюють забарвлення індикатори в кислоті?

  1. Висновок: кислоти можна визначити з-поміж інших речовин з допомогою...


Після формування учнями висновку їм пропонується пояснити, чому досвідчені господарки, готуючи борщ або страви з буряка, обов'язково додають сік лимону або оцет. Розвиваючи тему «Хімія та кулінарія», вчитель пропонує відповісти на запитання: Чому кисломолочні продукти, квашену капусту, кислі соки не рекомендується зберігати в алюмінієвому посуді?

Учні висловлюють припущення, що кислоти взаємодіють з металами, адже реакція цинку з хлоридною та сульфатною кислотами — один зі способів одержання водню в лабораторних умовах.

Учитель. Виникає питання, чи з усіма металами реагують кислоти так само?

Проблемна ситуація розв'язується під час роботи в групах — виконання лабораторного досліду
Четверта станція «Металева»

Учитель. Чи з усіма металами реагують кислоти?

Робота в групах за інструкцією із завданням Здійсніть дослід.

Дослід 2. Взаємодія кислот з металами

У кожну пробірку з різними металами додайте 2—3 мл розчину кислоти.

Результати спостережень зафіксуйте в таблиці з допомогою знаку «+».


Метал

Кислота

Бурхливе виділення газу

Рівномірне виділення газу

Газ не виділяється

Zn













Fe













Mg













Cu














Запишіть рівняння реакцій між металом і кислотою, вкажіть тип реакції.
Повідомлення учня про роботи М. М. Бекетова

Кислота, чтоб вы знали,

Обожает металлы.

Но не все, а только те,

Что доступны кислоте.

Сам Бекетов, говорят,

Разместил металлы в ряд.

Водород стоит меж ними,

Чуть подальше середины.

С металлом, что до водорода,

Й реагируют кислоты.

Итог известен наперед:

Соль и чистый водород.

Идет реакция сия

По типу замещения.


Учитель робить запис на дошці:

метал + кислота = сіль + водень

Учням пропонується зробити висновок і записати його в зошити, використовуючи інструкцію.

Зробіть висновок. Не всі метали реагують з розчинами... а ті, що реагують, – реагують по-різному, це залежить від... металів.

Підготуйте короткий звіт про взаємодію металів з кислотами.

Наступна проблема, що ставиться перед учнями, – одержання солей металів, які стоять у ряду Бекетова після водню. Для розв'язання цієї проблеми робимо зупинку на станції «Оксидна».
П'ята станція «Оксидна»

Демонстрація досліду взаємодії купрум (ІІ) оксиду з хлоридною кислотою. Одержано зеленкувато-блакитний розчин.

И с оксидами металлов

У кислот проблемы мало.

Получается всегда

Соль й чистая вода.

Тип реакции, меж тем,

Называется обмен.

Учитель пропонує учням зробити висновок про взаємодію кислот з оксидами металів, скласти рівняння реакції й дати визначення реакції обміну. Робиться загальний висновок про хімічні властивості кислот.
III. Закріплення

Наша подорож завершилась.

Гра «Сапер» (робота в групах)

Закресліть ті реакції, у результаті яких утворюється водень.

Правильність відповіді підтвердьте складанням рівнянь реакцій.


H2SO4 + Fe(OH)3

HCL + CaCO3

NaHSO3 + H2SO4

Zn + H3PO4

Fe + H2SO4 (розб.)

Ca + HCL

Al (OH)3 + HCL

Cu + H2SO4

Fe + HCL

Cu+ HCL

HNO3 + NaOH

Na2O + HCl

Ca + HCL

Na2CO3 + HCl

Ag + H3PO4

Zn + H2SO4

Ba + H2SO4

Al2O3 + HCl


IV. Підбиття підсумків

Підрахування фішок учнів. Визначення кращої групи та кращих учнів
V. Домашнє завдання

Додаткове: відповісти на запитання.

  • Які засоби побутової хімії, що містять кислоти, вам відомі?

  • Яке їх значення?

  • Які хімічні властивості кислот зумовлюють застосування цих кислот?


поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Практично пересвідчитися у фізичних І хімічних властивостях нітратної...
Реактиви: магній, залізо, мідь, нnо3 (конц.), нnо3 (розб.), кальцій, фосфор, кальцію оксид, барію карбонат, калійна селітра

Оцтова кислота, її молекулярна та структурна формули, фізичні властивості....
Тема: Оцтова кислота, її молекулярна та структурна формули, фізичні властивості. Функціональна карбоксильна група. Хімічні властивості:...

2. З якими з перерахованих речовин може реагувати гідроксид натрію?...
Нижче наведено перелік процесів: кристалізація, відстоювання неоднорідної суміші, конденсація водяної пари, одержання негашеного...

Урок Тема. Нітратна й ортофосфатна кислоти та їх солі. Фізичні та хімічні
Тема. Нітратна й ортофосфатна кислоти та їх солі. Фізичні та хімічні властивості. Застосування

Тема. Узагальнення знань з теми «Електролітична дисоціація. Реакції...
...

Тема. Карбонатна (вугільна) кислота
Хімічні властивості: взаємодія з кислотами, розкладання при нагріванні, гідроліз водних розчинів

Урок хімії 9 клас тема. Хімічні реакції. Реакції йонного обміну
Обладнання: картки із задачами, кросворд, кружечки, «дерево мудрості», листочки із запитаннями

Тема. «Оксиген І Кисень. Фізичні властивості. Добування кисню в лабораторії....
Мета: поширити поняття про хім елемент І прості речовини, вміти розрізняти ці поняття, спостерігати, аналізувати, робити висновки,...

Загальна характеристика обміну речовин. Енергетичний обмін та його етапи. Синтез атф
Тема: Загальна характеристика обміну речовин. Енергетичний обмін та його етапи. Синтез атф

Оксигеновмісні сполуки: спирти, карбонові кислоти, жири І варіант
Позначте сполуки, які можна добути при взаємодії оцтової кислоти І натрій гідроксиду: a вуглекислий газ; б натрій ацетат; в водень;...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

h.lekciya.com.ua
Головна сторінка