Пошук по сайту


Урок по темі «Тип Найпростіші. Тип Кишковопорожнинні. Черви»

Урок по темі «Тип Найпростіші. Тип Кишковопорожнинні. Черви»

Тема: Підсумковий урок по темі «Тип Найпростіші. Тип

Кишковопорожнинні. Черви». Захист учнівських проектів

Навчальні цілі: - систематизувати та узагальнити знання учнів з теми найпростіші, кишковопорожнинні, черви;

розвивати вміння логічно мислити, аналізувати та узагальнювати
вивчений матеріал, виділяти головні ознаки вивчених типів тварин;

розвивати пізнавальні інтереси, вміння використовувати здобуті знання в нестандартних ситуаціях;

формувати науковий світогляд, навички з дотримання правил особистої гігієни та здорового способу життя;

виховувати цілеспрямованість, товариськість, взаємодопомогу, бережливее ставлення до природи.

Очікувані результати

Учень повинен:

знати: загальні ознаки найпростіших, кишковопорожнинних, плоских, круглих

та кільчастих червів, середовища їх існування;

наводити приклади найпоширеніших представників вивчених типів тварин,

зв'язків тварин з іншими групами організмів, пристосувань до

паразитичного способу життя;

характеризувати прояви життєдіяльності тварин, особливості будови та
процесів життєдіяльності паразитичних організмів;

пояснювати роль вивчених тварин в екосистемах та необхідність заходів
щодо їх охорони;

застосовувати знання для дотримання правил особистої гігієни для
попередження зараження паразитичними тваринами;

робити висновки про ускладнення будови багатоклітинних тварин.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, захист проектної діяльності.

Хід уроку
1. Організація класу до уроку.

- Доброго дня. Сьогодні у нас з вами дуже відповідальний день. Сьогодні вам потрібно продемонструвати свої знання з предмету, результати вашої колективної роботи. Лячно? І мені теж, тому давайте стиснемо міцно кулаки і пообіцяємо самі собі бути особливо уважними, старанними, активними, щоб показати себе з найкращого боку.
II. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

На протязі останніх уроків ми вивчали особливості існування найпростіших тварин, знайомилися з їх будовою, способом життя, різноманітністю. Надійшов час прозвітувати про виконану роботу. Тому сьогодні на уроці ми підведемо підсумки нашої спільної діяльності, узагальнимо знання про тип Найпростіші, Кишковопорожнинні, Плоскі, Круглі та Кільчасті черви. Це дасть нам змогу прослідкувати ускладнення будови у цих тварин, зрозуміти значення їх в екосистемах та встановити наступність в організації органічного світу.
III. Основний зміст уроку.

1. Вступне слово вчителя.

- До уроку ви старанно готувалися і всі свої вміння використали для створення міні-підручників про вивчених тварин. Нагадаю вам про те, ваш внесок у створення підручника буде оцінено. Але спершу хочу вам розказати про історію.

2. Гра «Впізнай мене»

Про кого йде мова?

Вона жила у річці з повільною течією, вела прикріплений, малорухливий спосіб життя. У неї було струнке, схоже на стебельце без листя, тіло завдовжки 1,5 см, довгі щупальця, між якими розміщувався рот, та підошву для прикріплення до будь-якої поверхні. Прийшли люди, зачерпнули води разом з нею та віднесли у біологічну лабораторію. Тут вже не перший рік вивчали відоме явище, яке могло б допомогти багатьом людям. Вона нічого не знала про благородні наміри людей і не уявляла, що з нею відбуватиметься. Але якби вона навіть здогадалася, що в лабораторії поріжуть її на дрібненькі шматочки - це її анітрохи не злякало б. Колись її щупальце випадково зачепилося за гілку водорості і відірвалося, а згодом відросло. Вона пишалася своєю здатністю до відновлення, пустувала, як тільки хотіла, і не боялася пошкодити себе.

- Відросту, - сміялася вона, перекидаючись без страху через камінці, чіпляючись за рослини. — Мені хоч би що!

Але в чужому місці у скляній пробірці їй стало самотньо та сумно. Щоб не нудьгувати, вона вирішила зайнятися спортом. Спочатку прикріплювалася щупальцями до поверхні пробірки. Підошва піднімалася вгору, і вона наче стояла на голові, а потім, вигинаючи тіло, прикріплювалася до поверхні підошвою. Вона мріяла створити власну циркову програму, та ніхто її не аплодував. Вона була сама-самісінька.

Настав довгоочікуваний для людей день. Вони розрізали її тіло аж на 200 частинок. Будь-яка істота після цього перестала б існувати, але не вона. Природа наділила її величезною здатністю до відновлення. Експеримент завершився напрочуд вдало: люди довели, що вона відродитися з двохсотої частини свого тіла, а в неї раптом з'явилося 199 подружок. У такій компанії нудьгувати не доводилося, бо сестрички разом організували справжнє циркове шоу. Шкода, але люди його вже не побачили.
3. Презентація проекту «Тип Кишковопорожнинні»

3.1. Редактор міні-підручника «Тип Кишковопоржнинні» представляє класу роботу учнів: демонструє міні-підручних, дає загальну характеристику типу. Потім за допомогою кольорового кубика визначають, презентацію якого розділу міні-підручника буде здійснено.
3.2. Кольоровий диктант

Кожен клас типу Кишковопорожнинні відповідає певному кольору.

Губки - червоний,

Гідроїдні - синій,

Сцифоїдні - зелений,

Коралові поліпи -жовтий.

Вчитель зачитує твердження. Завдання: задопомогою кольорового сигнала назвати клас кишковопорожнинних, який має таку характеристику.

  1. Утворюють колонії.

  2. Можуть бути гігантських розмірів.

  3. До них належить актинія.

  4. Утворюють внутрішню бруньку.

  5. У життєвому циклі є чергування життєвих форм.

  6. Ведуть прикріплений спосіб життя.



4. Презентація проекту «Тип Найпростіші»

4.1. Гра «Впізнай мене»

Про кого йде мова?

Лагідне весняне сонечко нагріло воду у великій калюжі. Мікроскопічні кульки-цисти розчинили свої щільні оболонки у воді, звільнилися й вийшли

одноклітинні тварини. Цисти служили їм для захисту протягом декількох місяців вітряної осені та холодної зими.

Новоявлені мікротварини мали різну форму: округлу, видовжену, і навіть у вигляді сліду жіночої туфельки. Вони швидко попливли у справах у різні боки. Тільки одна залишилася на місці. Порівняно з іншими найпростішими вона мала відносно великі розміри - аж півміліметра. Людина могла б помітити її навіть неозброєним оком, її клітина без щільної оболонки могла розтягуватися та вигинатися будь-як, тому не мала чітко вираженого ні переднього, ні заднього кінців.

Незграбна, вона не подобалася собі. Вона щохвилини випинала і втягувала оболонку, намагаючись стати схожою то на одну, то на іншу одноклітинну подругу. Та її тіло перетікало з однієї форми в іншу, і їй здавалося, що вона подібна на чорнильну пляму з розтріпаними ніжками.

Хоч якась розвага, - зітхала вона, вправляючись у зміні форми. Аж раптом вона помітила, що здатна, витягнувшись, перемістити всю себе і так пересуватися по дну.

Оце так! У мене є ніжки! - зраділа маленька. - Як ручки, - радісно усві­домила тваринка, коли її тіло наштовхнулося на бактерію, обтекло її з усіх боків ніжками та поглинуло. Занурена у цитоплазму здобич перетравилася.

Так вона зрозуміла переваги своєї непостійної форми: несправжні ніжки служили їй і для пересування, і для захоплення їжі.

- Не хочу бути схожа на інших, - вирішила. - Я - неповторна! Зрозумівши, що треба любити себе такою, якою її створила природа, повільно, і тепер уже впевнено, рушила далі.

4.2. Редактор міні-підручника «Тип Найпростіші» представляє класу роботу учнів: демонструє міні-підручних, дає загальну характеристику типу. Потім за допомогою кольорового кубика визначають, презентацію якого розділу міні-підручника буде здійснено.

4.3. Кольоровий диктант

Саркодові - червоний,

Джгутикові - синій,

Інфузорії - зелений.

  1. Ті, що живуть у морі, мають черепашки

  2. Існує процес статевого розмноження.

  3. Викликають сонну хворобу.

  4. Тварина і рослина одночасно.

  5. Утворюють цисти.

  6. Живуть у шлунку жуйних тварин.


5. Презентація проекту «Черви».

5.1. Лист барона Мюнхаузена.

Бував я, діти, у багатьох чудернацьких країнах, багато дивовижного там зустрічав. Одного разу потрапив я на острів. Щойно зійшов з поїзда, як поглянув на землю — а там... Безліч чудернацьких істот — усі довгі, наче змії, тільки синього кольору Пересуваються стрибками, маленькі чорні очиці поблискують, вусиками ворушать, диво та й годі. Зупинив я місцевого аборигена та й запитую: «Що ж воно таке?» Атой відповідає: «Та це ж аскариди — один з видів трикутних червів. А взагалі в нас їх безліч, ходімо покажу». Мені так цікаво стало, що я пішов слідом. Підходимо до дерева, дивлюся, а з листочка вилазить малесенький черв'ячок, білий, майже прозорий. Побачив нас, проштрикнув листочок і знову заліз у нього. Мій гід пояснює: «Це гострик, так називається, бо дуже гострий і проколює листочки». Далі ми пішли до берега. Як поглянув я у воду, а там теж малесенькі черв’ячки, тільки якісь сіруваті і так швидко-швидко плавають. «Це двіхінели, - пояснив абориген, - так називаються, бо завжди плавають по-двоє. Та найстрашніші — фетонематоди. Вони можуть залазити в рота людині, поки вона спить, і жити в неї в шлунку, харчуючись її їжею. А у людини після цього починається ожиріння». Як наслухався я таких жахів, скочив у найперший автобус і гайда з того острова. І вам туди мандрува­ти не раджу. А називається острів чи то Є-тода чи то Нема-тода. Уже й не пам'ятаю.

Щиро ваш барон Мюнхгаузен.

Знайдіть помилки.

5.2. Редактор міні-підручника «Черви» представляє класу роботу учнів: демонструє міні-підручних. Потім за допомогою кольорового кубика визначають, презентацію якого розділу міні-підручника буде здійснено.
5.3.. Кольоровий диктант

Плоскі черви – червоний

Круглі черви – синій

Кільчасті черви – зелений.

  1. Линяють.

  2. Паразити людини, не змінюють хазяїнів.

  3. Живуть у морській воді.

  4. Мають замкнену кровоносну систему.

  5. Є паразитами людини, мають проміжних хазяїнів.

  6. Можуть з'їсти себе.


IV. Узагальнення та систематизацыя знань

Тестування.

Варіант 1.

1. Скоротливі вакуолі мають найпростіші:

а) прісноводні, б) морські, в) прісноводні та морські.

2. Губки живуть у водоймах:

а) тільки прісних, б) тільки солоних, в) прісних і солоних.

3. Покриви тіла круглих червів: а) шкірно-м'язовий мішок з кутикулою,

б) одношаровий епітелій, в) шкірно-м’язовий мішок.

4. Особливості дихання кільчастих червів: б) дихають легенями, в) дихають поверхнею тіла, морські — зябрами.

5. Коралові рифи розповсюджені: а) на великих глибинах, б) на мілководді.

6. Тип живлення евглени зеленої:

а) фототрофний, б) гетеротрофний, в) змішаний.

7. Найпростіші тварини мають орган виділення: а) травна вакуоля, б) вічко, в) ядро, г) скоротлива вакуоля.

8. Внутрішній ентодермальний шар тіла гідри утворюють клітини: а) травні, б) нервові, в) залозисті, г) проміжні.

11. Особливості розмноження кишковопорожнинних у порівнянні з одноклітинними: а) поділ клітин навпіл, б) брунькування, в) обмін спадковою інформацією між окремими клітинами, г) утворення і злиття гамет.

12. Вкажіть за допомогою цифр послідовність етапів поділу евглени зеленої:

а) поздовжній поділ клітини, б) поділ цитоплазми, в) подвоєння органел,

г) утворення двох особин, д) поділ ядра.
Варіант 2.

  1. Участь в утворенні осадових порід беруть: а) евглена, б) радіолярії, в) амеби.

  2. Кишковопорожнинні живуть у середовищі:

а) водному, б) наземному, в) наземно-повітряному.

3. Дихають вільноживучі плоскі черви: а) всією поверхнею тіла, б) легенями, в) зябрами.

4. Круглі черви: а) мають порожнину тіла, б) не мають порожнини тіла,

в) проміжки між органами заповнені паренхімою.

5.Функції захисту від ворогів у кишковопорожнинних виконують клітини:

а) шкірно-м'язові, б) проміжні, в) нервові, г) жалкі.

6. Найпростіші тварини: а) не мають ядерної речовини, б) еукаріоти,

в) прокаріоти.

7. Найпростіші тварини мають орган виділення: а) травна вакуоля, б) вічко, в) ядро, г) порошиця..

8. Характерні ознаки медуз: а) ведуть рухливий спосіб життя, б) мають видовжене тіло, в) тіло має форму парасольки, г) ведуть прикріплений спосіб життя.

9. Ознаки тварин з двобічною симетрією: а) активно рухаються,

б) прикріплені до одного місця, в) через їхнє тіло можна провести багато площин симетрії, г) через їхнє тіло можна провести лише одну площину симетрії.

10. Личинки, що містяться в яйцях аскарид, розвиваються: а) в кишечнику,

б) серці, в) печінці, г) грунті.

11. У перетравленні їжі у гідри беруть участь клітини: а) травні, б) проміжні,

в) залозисті, г) жалкі.

12. Вкажіть за допомогою цифр послідовність етапів статевого процесу в
інфузорії-туфельки:

а) обмін вмістом малих ядер, б) зближення інфузорій, в) поділ малих ядер,

г) розходження інфузорій, д) руйнування великих ядер.
V. Підсумок уроку.

Редактори міні-підручників оцінюють роботу учнів над створенням підручників.


Література:

  1. Горяна Л. Г. Методика організаціїх роботи учнів з підручником в процесі навчання біології // Хімія. Біологія. – 2003. - №20.

  2. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посіб./О. І. Пометун, Л. В. Пироженко; за ред. О. І. Пометун. – К.: А.С.К., 2003. – 256с.

  3. Біологія: підручник для 8 кл. загальноосвітніх навчальниї закладів. / С. В. Межерін, Я. О. Межеріна. – К.: Освіта, 2008. – 256 с.



  1. Гра «Впізнай мене»




    1. Про кого йде мова?

Лагідне весняне сонечко нагріло воду у великій калюжі. Мікроскопічні кульки-цисти розчинили свої щільні оболонки у воді, звільнилися й вийшли

одноклітинні тварини. Цисти служили їм для захисту протягом декількох місяців вітряної осені та холодної зими.

Новоявлені мікротварини мали різну форму: округлу, видовжену, і навіть у вигляді сліду жіночої туфельки. Вони швидко попливли у справах у різні боки. Тільки одна залишилася на місці. Порівняно з іншими найпростішими вона мала відносно великі розміри - аж півміліметра. Людина могла б помітити її навіть неозброєним оком, її клітина без щільної оболонки могла розтягуватися та вигинатися будь-як, тому не мала чітко вираженого ні переднього, ні заднього кінців.

Незграбна, вона не подобалася собі. Вона щохвилини випинала і втягувала оболонку, намагаючись стати схожою то на одну, то на іншу одноклітинну подругу. Та її тіло перетікало з однієї форми в іншу, і їй здавалося, що вона подібна на чорнильну пляму з розтріпаними ніжками.

Хоч якась розвага, - зітхала вона, вправляючись у зміні форми. Аж раптом вона помітила, що здатна, витягнувшись, перемістити всю себе і так пересуватися по дну.

- Оце так! У мене є ніжки! - зраділа маленька. - Як ручки, - радісно усві­домила тваринка, коли її тіло наштовхнулося на бактерію, обтекло її з усіх боків ніжками та поглинуло. Занурена у цитоплазму здобич перетравилася.

Так вона зрозуміла переваги своєї непостійної форми: несправжні ніжки служили їй і для пересування, і для захоплення їжі.

- Не хочу бути схожа на інших, - вирішила. - Я - неповторна! Зрозумівши, що треба любити себе такою, якою її створила природа, повільно, і тепер уже впевнено, рушила далі.

Амеба

Гра «Впізнай мене»
1.2. Про кого йде мова?

Вона жила у річці з повільною течією, вела прикріплений, малорухливий спосіб життя. У неї було струнке, схоже на стебельце без листя, тіло завдовжки 1,5 см, довгі щупальця, між якими розміщувався рот, та підошву для прикріплення до будь-якої поверхні. Прийшли люди, зачерпнули води разом з нею та віднесли у біологічну лабораторію. Тут вже не перший рік вивчали відоме явище, яке могло б допомогти багатьом людям. Вона нічого не знала про благородні наміри людей і не уявляла, що з нею відбуватиметься. Але якби вона навіть здогадалася, що в лабораторії поріжуть її на дрібненькі шматочки - це її анітрохи не злякало б. Колись її щупальце випадково зачепилося за гілку водорості і відірвалося, а згодом відросло. Вона пишалася своєю здатністю до відновлення, пустувала, як тільки хотіла, і не боялася пошкодити себе.

- Відросту, - сміялася вона, перекидаючись без страху через камінці, чіпляючись за рослини. — Мені хоч би що!

Але в чужому місці у скляній пробірці їй стало самотньо та сумно. Щоб не нудьгувати, вона вирішила зайнятися спортом. Спочатку прикріплювалася щупальцями до поверхні пробірки. Підошва піднімалася вгору, і вона наче стояла на голові, а потім, вигинаючи тіло, прикріплювалася до поверхні підошвою. Вона мріяла створити власну циркову програму, та ніхто її не аплодував. Вона була сама-самісінька.

Настав довгоочікуваний для людей день. Вони розрізали її тіло аж на 200 частинок. Будь-яка істота після цього перестала б існувати, але не вона. Природа наділила її величезною здатністю до відновлення. Експеримент завершився напрочуд вдало: люди довели, що вона відродитися з двохсотої частини свого тіла, а в неї раптом з'явилося 199 подружок. У такій компанії нудьгувати не доводилося, бо сестрички разом організували справжнє циркове шоу. Шкода, але люди його вже не побачили.

Гідра


  1. Кольоровий диктант

    1. Тип Кишковопорожнинні

Кожен клас типу Кишковопорожнинні відповідає певному кольору.

Губки - червоний,

Гідроїдні - синій,

Сцифоїдні - зелений,

Коралові поліпи - жовтий.

Вчитель зачитує твердження. Завдання: задопомогою кольорового сигнала назвати клас кишковопорожнинних, який має таку характеристику.

  1. Утворюють колонії.

  2. Можуть бути гігантських розмірів.

  3. До них належить актинія.

  4. Утворюють внутрішню бруньку.

  5. У життєвому циклі є чергування життєвих форм.

  6. Ведуть прикріплений спосіб життя.

Червоний: 4

Синій: 6.

Зелений: 2, 5.

Жовтий: 1, 3, 6.


    1. Тип Найпростіші.

Вчитель зачитує твердження. Завдання: задопомогою кольорового сигнала назвати клас найпостіших, який має таку характеристику.
Саркодові - червоний,

Джгутикові - синій,

Інфузорії - зелений.

  1. Ті, що живуть у морі, мають черепашки

  2. Існує процес статевого розмноження.

  3. Викликають сонну хворобу.

  4. Тварина і рослина одночасно.

  5. Утворюють цисти.

  6. Живуть у шлунку жуйних тварин.

Червоний: 1, 5.

Синій: 3, 4.

Зелений: 2, 6.


    1. Черви

Вчитель зачитує твердження. Завдання: задопомогою кольорового сигнала назвати тип Червів, який має таку характеристику.
Плоскі черви – червоний

Круглі черви – синій

Кільчасті черви – зелений.

  1. Линяють.

  2. Паразити людини, не змінюють хазяїнів.

  3. Живуть у морській воді.

  4. Мають замкнену кровоносну систему.

  5. Є паразитами людини, мають проміжних хазяїнів.

  6. Можуть з'їсти себе.

Червоний: 5, 6.

Синій: 1, 2.

Зелений: 3, 4.
3. Лист барона Мюнхаузена.
Бував я, діти, у багатьох чудернацьких країнах, багато дивовижного там зустрічав. Одного разу потрапив я на острів. Щойно зійшов з поїзда, як поглянув на землю — а там... Безліч чудернацьких істот — усі довгі, наче змії, тільки синього кольору Пересуваються стрибками, маленькі чорні очиці поблискують, вусиками ворушать, диво та й годі. Зупинив я місцевого аборигена та й запитую: «Що ж воно таке?» Атой відповідає: «Та це ж аскариди — один з видів трикутних червів. А взагалі в нас їх безліч, ходімо покажу». Мені так цікаво стало, що я пішов слідом. Підходимо до дерева, дивлюся, а з листочка вилазить малесенький черв'ячок, білий, майже прозорий. Побачив нас, проштрикнув листочок і знову заліз у нього. Мій гід пояснює: «Це гострик, так називається, бо дуже гострий і проколює листочки». Далі ми пішли до берега. Як поглянув я у воду, а там теж малесенькі черв’ячки, тільки якісь сіруваті і так швидко-швидко плавають. «Це двіхінели, - пояснив абориген, - так називаються, бо завжди плавають по-двоє. Та найстрашніші — фетонематоди. Вони можуть залазити в рота людині, поки вона спить, і жити в неї в шлунку, харчуючись її їжею. А у людини після цього починається ожиріння». Як наслухався я таких жахів, скочив у найперший автобус і гайда з того острова. І вам туди мандрува­ти не раджу. А називається острів чи то Є-тода чи то Нема-тода. Уже й не пам'ятаю.

Щиро ваш барон Мюнхгаузен.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Тема 1 Філософія як специфічний тип знання
Трактування основних християнських цінностей у творі августина блаженного „сповідь” 109

{ Кодекс в редакції Закону
Стаття Поняття про ліс Ліс тип природних комплексів, у якому поєднуються переважно

Лекція шишок, підручники. Тип уроку
Учитель. Навесні вся природа пробуджується, починається ріст І розвиток рослин, прилітають птахи. Особливо гарно навесні в лісі....

Вступ
Другий тип – файли електронних таблиць, які об’єднані в групи по характеру їх використання. Щоб керувати даними, які розкидані по...

Уроку, роздатковий матеріал з теми. Тип уроку
Мета: виявити рівень навчальних досягнень учнів з вивченої теми, виявити труднощі в засвоєнні матеріалу, визначити шляхи їх подолання;...

Електричне коло. Джерела електричного струму. Гальванічні елементи....
Мета уроку: ознайомити учнів із принципом роботи різних джерел електричного струму, основними елементами електричного кола; продовжити...

Конспекту по кожній темі повинен складати 1-2 сторінки рукописного тексту
Увага! Захист тем буде очний! Наявність зошита «Технічна експлуатація автомобілів» з усіма темами обов’язкова! При захисті, по кожній...

Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів
Запропонуйте найпростіші способи розділення таких сумішей на індивідуальні компоненти

Урок №6 Рівноприскорений рух. Прискорення. Швид­кість тіла І пройдений...
Урок №1 Механічний рух та його види. Основна задача механіки та способи її розв’язання в кінематиці. Фізичне тіло І матеріальна точка....

Контрольна робота по темі: «Хімічний зв’язок. Будова речовини»
Сірка в сполуці з Флуором проявляє вищий ступінь окиснення. Який об’єм фтору(н у.) витратиться на взаємодію з 6, 4 г сірки?



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

h.lekciya.com.ua
Головна сторінка