Пошук по сайту


Урок № Тема уроку: Харчові добавки. Е-числа

Урок № Тема уроку: Харчові добавки. Е-числа

УРОК №

Тема уроку: Харчові добавки. Е-числа

Мета: формувати поняття про харчові добавки, показати учням значення харчових добавок, їхню необхідність і небезпеку для здоров’я; визначити значення хімії в сучасній харчовій промисловості; розвивати критичне мислення учнів; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Методи навчання: словесні, демонстраційний, дослідницький, тестування.

КМЗ: етикетки від харчових продуктів, памʼятка споживача, різноманітні соки, харчова сода, пресовані дріжджі.

Міжпредметні звʼязки: хімія, біологія, фізіологія харчування.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вітання, перевірка готовності учнів до уроку, налаштування їх на активну роботу.

II. Актуалізація навчального матеріалу

Завдання 1. «Тест»

1. Укажіть назву спирту, естерами якого є жири:

а) етанол; б) метанол; в) гліцерин; г) сорбіт.

2. Яка кислота є діючою речовиною аспірину:

а) аскорбінова; б) ацетилсаліцилова; в) лимонна; г) карболова.

3. Вкажіть жиророзчинний вітамін:

а) В1; б) С; в) В2; г) Е.

4. Вкажіть кількість амінокислот, залишки яких беруть участь у побудові білкових молекул:

а) 100; б) 22; в) 20; г) 10.

5. Який продукт містить значну частину насиченого жиру?

а) страусине мʼясо; б) соняшникова олія; в) яблучний сік; г) свиняче сало.

6. Яким (у середньому) має бути співвідношення за масою спожитих білків, жирів і вуглеводів у раціоні?

а) 1:1:4; б) 4:1:2; в) 1:2:4; г) 1:3:2.

7. Який вітамін є водорозчинним?

а) А; б) Е; в) С; г) D.

8. Вкажіть продукт харчування з найбільшим вмістом крохмалю:

а) картопля; б) рис; в) кукурудза; г) пшениця.

9. Вкажіть найпоширеніший дисахарид:

а) глюкоза; б) фруктоза; в) сахароза; г) крохмаль.
10. Вкажіть головну складову частину меду:

а) глюкоза; б) фруктоза;

в) сахароза; г) суміш глюкози і фруктози.

11. Декстрини – це продукти:

а) часткового гідролізу крохмалю; б) окиснення крохмалю;

в) повного гідролізу крохмалю; г) розчинення крохмалю у воді.

12. Вкажіть водорозчинний вітамін:

а) D; б) P; в) E; г) A.

IІІ. Мотивація навчальної діяльності

Життя сучасної людини характеризується помітним впливом техногенних, антропогенних факторів, що призводять до забруднення продуктів харчування, води й повітря. Сміливо можна стверджувати, що кожний з нас із їжею, водою і повітрям отримує кілька грамів речовин, які не належать до харчових. Певний внесок роблять і харчові добавки.

Зазвичай до харчових добавок не відносять сполуки, які підвищують харчову цінність продуктів харчування: вітаміни та мікроелементи.

На початку XX ст. харчові добавки широко використовувалися при випічці хлібобулочних і кондитерських виробів, а також у виробництві ковбас, консервів і прохолодних напоїв.

Щороку з’являються тисячі нових продуктів, для яких спеціально розробляється комплекс добавок.

Насправді альтернативи широкому використанню харчових добавок не існує. Неможливо, скажімо, виготовити якісний зефір без пектину, напої тривалого зберігання – без консервантів, шоколадні цукерки – без емульгаторів, а варену ковбасу – без кольорокоригуючих речовин.

На сьогоднішній день кількість харчових добавок, що застосовуються при виготовленні харчових продуктів в різних країнах сягає 500 (не рахуючи комбінованих добавок). В Україні використовують 221 харчову добавку.

Сьогодні в суспільстві не вщухають численні суперечки щодо харчових добавок: добро чи шкоду вони завдають здоровʼю людини.

Отже, сьогодні ми будемо говорити про харчові добавки, тому тема уроку «Харчові добавки. Е-числа».
ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Визначення та мета харчових добавок

  2. Класифікація харчових добавок

  3. Корисні та нейтральні добавки

  4. Негативні наслідки вживання харчових добавок

  1. Визначення та мета харчових добавок

Харчові добавки – це група природних або синтетичних речовин, які спеціально додають до харчових продуктів з метою надання їм певних якісних показників.

Харчові добавки не вживають в їжу самостійно, але в обмежених кількостях з різними продуктами вони потрапляють до нашого організму чи не щодня.

Харчові добавки використовують з метою:

  1. збереження поживних властивостей харчових продуктів;

  2. надання харчовим продуктам більш привабливого вигляду;

  3. збільшення терміну зберігання харчових продуктів;

  4. полегшення технології обробки продовольчої сировини;

  5. здешевлення та скорочення технологічного процесу.

Спочатку на етикетках повністю писали назви хімічних речовин, але деякі з них важковимовляємі та довгі – займають багато місця. Тому в 1953 році радою ЄС розроблена раціональна система цифрової кодифікації харчових добавок з літерою «Е» (від слова Європа або європейський, що в перекладі означає «їстівний»).

2. Класифікація харчових добавок

Використання харчових добавок має бути обовʼязково вказано на упаковці. Нумерація харчових добавок розпочинається із числа 100. згідно із системою кодифікування харчових добавок, усі вони розподілені на групи:

Е-числа

Класифікація

Функції

Е100–Е199

барвники

підсилюють або відновлюють колір продукту

Е200–Е299

консерванти

підвищують термін зберігання продуктів, захищаючи від псування, викликаного мікроорганізмами

Е300–Е399

антиоксиданти

(антиокисники)

захищають від псування, що викликане окисленням, (наприклад, згіркненням жирів або зміною кольору)

Е400–Е499

стабілізатори, емульгатори, загусники

Стабілізатори зберігають задану консистенцію. Згущувачі - підвищують в’язкість продукту. Емульгатори створюють однорідну суміш продуктів, що не змішуються, наприклад води й олії.

Е500–Е599

регулювальники кислотності, розпушувачі

підвищують кислотність та (або) надають їжі кислий смак; звільняють газ та збільшують у таких спосіб об’єм тіста

Е600–Е699

підсилювачі смаку та аромату

підсилюють смак та аромат

Е700-Е899

запасні індекси для іншої можливої інформації




Е-900-999

глазуруючі агенти, підсолоджувачі, піногасники


речовини, які при змазуванні ними зовнішньої поверхні продукту надають блискучого вигляду або утворюють захисний шар запобігають або знижують утворення піни, створюють умови для рівномірної дифузії (розпреділенню) газоподібної фази в рідких і твердих харчових продуктах

Е1000-Е1521

герметики, ферменти, вологозатримувачі.


зберігають їжу від висихання, нейтралізують вплив атмосферного повітря з низькою вологістю.

Така класифікація є умовною, оскільки одна речовина може бути і консервантом, і антиокисником одночасно.

Дослідження

Для перевірки барвників (природний чи синтетичний) в домашніх умовах використовують соду. Якщо колір продукту змінюється або повністю зникає, то це є природний барвник, якщо колір не змінюється і не зникає, то – синтетичний.

Щоб виявити консерванти у харчових продуктах до них додають дріжджі, якщо процес бродіння відбувається, то консерванти відсутні, якщо бродіння не відбувається, то консерванти присутні.

3. Корисні та нейтральні добавки

Останнім часом багато людей говорять про шкідливість харчових добавок Е, що не повністю відповідає дійсності. Всі харчові добавки, розроблені мікробіологами, проводять численні тести на нешкідливість для людського організму, і тільки в тому випадку, якщо тести пройшли успішно, харчові добавки рекомендуються для широкого застосування. Всі дозволені харчові добавки офіційно вважаються нешкідливими.

КОРИСНІ ТА НЕЙТРАЛЬНІ ДОБАВКИ

  • Е101 — рибофлавін (вітамін В2).

  • E140 — хлорофіл (безпечна речовина, що надає рослинам зеленого кольору).

  • Е160a — каротини (речовини, що близькі за властивостями до вітаміну А).

  • Е161b — лютеїн (вітаміноподібна речовина, що сприяє поліпшенню зору, використовується в ліках).

  • E163 — антоціани (рослинні пігменти, що надають забарвлення листкам і пелюсткам квітів).

  • E181 — таніни (група речовин, аналогічних до компоненту чаю, що надають йому терпкого смаку).

  • E202 — калій сорбат (один із найбільш популярних консервантів, абсолютно нешкідливий).

  • Е260 — оцтова (етанова) кислота (нешкідливий компонент натурального походження).

  • Е270 — молочна кислота (природна речовина, що утворюється при молочнокислому бродінні).

  • E290 — карбон(IV) оксид (вуглекислий газ, що перетворює напій у газування).

  • Е300 — аскорбінова кислота (вітамін C).

  • E306-E309 — токофероли (вітаміни Е різних форм).

  • Е406 — агар-агар (натуральний і нешкідливий).

  • Е440 — пектини містяться у всіх наземних рослинах (особливо багато в яблуках).

  • Е500 — натрій гідрокарбонат (харчова сода).

  • Е507 — хлоридна кислота (аналогічна речовина виробляється в шлунку).

  • Е641L-лейцин (одна з корисних амінокислот).

  • Е642 — лізин (корисна амінокислота).

  • Е-916, Е917 — кальцій йодат (збагачує продукти харчування корисним для здоров’я йодом).

4. Негативні наслідки вживання харчових добавок

Застосування Е добавок у виробництві харчових продуктів регламентовано законом України. Однак існуючі норми є умовними, оскільки вони не враховують і не визначають, яку кількість продукту можна з’їсти, щоб не отримати шкоди для здоровʼя. У цей час існують дані про шкоду багатьох Е добавок.

Небезпечні харчові добавки

Значення харчових добавок

Номер небезпечного «Е»

Небезпечні

Е102, Е110, Е120, Е124, Е127, Е129, Е155, Е180, Е201, Е220, Е222-224, Е228, Е233, Е242, Е400-405, Е501-503, Е620, Е636, Е637

Заборонені

Е103, Е105, Е111, Е125, Е126, Е130, Е952

Канцерогени (сприяють виникненню онкологічних захворювань)

Е103, Е105, Е110, Е121, Е123, Е125, Е126, Е130, Е131, Е142, Е152, Е153, Е210, Е211, Е213–Е217, Е231, Е232, Е240, Е251, Е252, Е321, Е330, Е431, Е447, Е900, Е905, Е907, Е951 (аспартам), Е952

Мутагенні та генотоксичні

Е104, Е124, Е128, Е230–Е233, Е951 (аспартам)

Алергени

Е131, Е132, Е160Ь, Е210, Е214, Е217, Е230, Е231, Е232, Е239, Е311–Е313, Е951 (аспартам)

Небажано вживати астматикам

Е102, Е107, Е122-Е124, Е155, Е211-Е214, Е217, Е221-Е227

Небажано вживати людям, чутливим до аспірину

Е107, Е110, Е122–Е124, Е155, Е214, Е217

Негативно впливають на печінку та нирки

Е171–Е173, Е220, Е302, Е320–Е322, Е510, Е518

Порушують функції щитовидної залози

Е127

Призводять до захворювань шкіри

Е151, Е160, Е230–Е233, Е239, Е951 (аспартам)

Подразнюють кишечник

Е154, Е220–Е224, Е343, Е626-635

Спричинюють розлад травлення

Е338–Е341, Е407, Е450-454, Е461-463, Е465, Е466

Спричинюють неправильний розвиток плоду

Е233

Заборонено вживати немовлятам та маленьким дітям

Е249, Е262, Е310–Е312, Е320, Е514, Е623, Е626–Е635

Впливають на рівень холестерину в крові

Е320

Руйнують вітаміни в організмі

Е220 (В1), Е222–Е227 (В12), Е320 (D), Е925 (Е)

    Купуючи продукти, неодмінно звертайте увагу на їхній склад. Свідомий споживач завжди уважно читає етикетки харчових продуктів, аби зробити правильний вибір і не зашкодити власному здоровʼю та здоровʼю своїх рідних. Зважайте на те, що назви інгредієнтів на етикетці розташовують за зменшенням їхнього вмісту в харчовому продукті. Зверніть увагу: якісні продукти виготовляють з мінімумом харчових добавок. Тож, аби навчитися не лише читати етикетки, а й правильно тлумачити їхній зміст, виконайте невелике дослідження.



Дослідження

«Ознайомлення зі змістом етикеток до харчових продуктів»

Завдання 1.

Прочитайте текст етикеток харчових продуктів і з’ясуйте:

а) склад;

б) харчову цінність;

в) використання добавок (якщо вони є, то як називаються і які містять Е-числа);

г) термін зберігання.

Завдання 2.

Скориставшись таблицею та додатковою інформацією, укладіть перелік позначень і назв харчових добавок у складі харчових продуктів. З’ясуйте, яку функцію виконує кожна з них, до яких негативних наслідків може привести надмірне вживання продуктів із такими харчовими добавками.

Результати дослідження оформіть у робочих зошитах к вигляді таблиці.


Харчовий

продукт

Вміст основних

продуктів

Хар-

чова

цін-

ність

Термін

збері-

гання

Вміст харчових добавок

білків

жирів

вугле-

водів

назва

код

функ-

ція

наслід-

ки

надмір-

ного

спожи-

вання






























































Зробіть висновок щодо придатності досліджених продуктів до використання.
V. Узагальнення і систематизація знань

Тест

1. Виберіть правильне закінчення речення: індекс «Е» введено для позначення:

а) харчових добавок; б) нешкідливих харчових добавок;

в) шкідливих харчових продуктів; г) концентрації харчових добавок у продуктах.

2. Харчові добавки це:

а) група природних речовин; б) група синтетичних речовин;

в) група природних і синтетичних речовин; г) група хімічних речовин.

3. Е 200-299 це…

а) барвники; б) стабілізатори; в) емульгатори; г) консерванти.

4. Функція барвників:

а) підсилюють і відновлюють колір; б) підвищують термін зберігання;

в) зберігають задану консистенцію; г) створюють однорідну суміш.

5. Мета застосування харчових добавок:

а) збереження поживних цінностей; б) здешевлення технологічного процессу;

в) зменшення терміну зберігання; Г) надання поживної цінності.

6. Що означає літера «Е»:

а) система кодифікації, розроблена в Європі;

б) в перекладі з англійської «їстівний»;

в) в перекладі з англійської «неїстівний»;

г) в перекладі з німецької «неїстівний».

7. Функція стабілізаторів:

а) підсилюють і відновлюють колір; б) підвищують термін зберігання;

в) зберігають задану консистенцію; г) створюють однорідну суміш.

8. Е 600-699 це:

а) барвник; б) підсилювач смаку смаку і аромату;

в) антиокислювач; г) емульгатор.

9. Функція емульгаторів:

а) підсилюють і відновлюють колір; б) підвищують термін зберігання;

в) зберігають задану консистенцію; г) створюють однорідну суміш.

10. Е 100-199 це:

а) барвники; б) стабілізатори; в) емульгатори; г) піногасники.

11. Функція консервантів:

а) підсилюють смак і аромат; б) запобігають утворенню піни;

в) підвищують термін зберігання; г) захищають від згіркнення і зміни кольору.

12. Яка харчова добавка є стабілізатором консистенції?

а) кальцій карбонат; б) кармін; в) лимонна кислота; г) агар.

VІ. Підсумок уроку.

VІІ. Домашнє завдання

Скориставшись таблицею та додатковою інтернет-інформацією, укладіть перелік позначень і назв харчових добавок у складі наявних у вас вдома продуктів. З’ясуйте, яку функцію виконує кожна з них, до яких негативних наслідків може привести надмірне вживання продуктів із такими харчовими добавками.

Результати дослідження оформіть у робочих зошитах к вигляді таблиці.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Конспект уроку 83 Тема: Будова атома. Модель атома Е. Резерфорда
Мета: вивчити будову атома, склад атомних ядер; протонне та нуклонне числа, нуклід; ізотопи

Урок фізики 8 клас. Тема уроку
Мета уроку : Узагальнити І систематизувати знання та вміння учнів з основного навчального матеріалу даної теми

Урок №1. Тема уроку: Тепловий стан тіл І температура. Вимірювання температури
Мета уроку: Сформувати в учнів знання про тепловий стан тіл, температуру тіла. Виробити вміння користуватися термометрами, розвивати...

Урок вивчення нового матеріалу. Хід уроку І. Організаційний етап...
Тема. Карбон І силіцій: місцезнаходження в періодичній системі, будова атомів. Алотропні модифікації Кар­бону

Урок Тема уроку: Білки
Кмз: схеми «Будова структур білка», розчин білку, конц нітратна кислота, натрій гідроксид, розчин купрум(ІІ) сульфат, спиртівка,...

Урок 1 Тема уроку: Значення травлення. Будова й функції органів травлення
Основні поняття І терміни: травлення, ферменти, травний канал, ротова порожнина, зондування, ендоскопія, електрогастрографія

Урок №26 Тема уроку: Розв’язування задач на використання операторів...
Тема уроку: Розв’язування задач на використання операторів розгалуження та різних видів циклічних операторів

Уроку: Навчальна
Тема уроку: Органічні сполуки. Спільні та відмінні ознаки органічних та неорганічних сполук. (Слайд 1)

Урок №37 Тема уроку: Розвиток металургійних виробництв в Україні....
Мета: формувати знання учнів про металургійне виробництво, розширити І поглибити знання про способи одержання металів; розвивати...

Методична розробка уроку на тему: загальна послідовність процесу
Даний урок дає змогу учням ознайомитись із послідовністю процесу виконання фарбування барвниками І та ІІ груп під час підготовки...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

h.lekciya.com.ua
Головна сторінка