Пошук по сайту


Уроку Японія

Уроку Японія

Тема:
Мета: ознайомити учнів з ЕГП Японії, самобутністю, особливостями та світоглядом народу, культурою її народу та творчістю її поетів, а також з природними ресурсами, господарством та шляхами його розвитку;

розвивати креативність, вміння і навички знаходити та працювати з додатковим матеріалом, логічне мислення та географічну культуру ;

виховувати почуття поваги до інших народів, толерантність

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: політична карта світу, атласи для 10 класу, аудіо запис гімну Японії, малюнки дітей до віршів М. Басьо, його вірш та плакат з японськими прислів’ями:

  1. Перлина полюбляє ховатись в непоказній оболонці.

  2. День без праці – день без їжі.

  3. Терпіння – життєвий скарб.

  4. Озирайся на минуле, коли хочеш знати майбутнє.

  5. рот тримай закритим, а очі розплющеними.

  6. Кого хоч день мав за вчителя, все життя поважай, як батька рідного.

  7. Сокіл шанує свої крила, а людина – ім’я.

  8. Умій цінувати мале.

  9. Рік бунту – три роки голоду.


Хід уроку


  1. Організаційний момент

  2. Добрий день діти, я дуже рада бачити, що на урок ви зібралися в повному складі.

До сьогоднішнього уроку я запропонувала вам, об’єднатися у 2 групи, за уподобаннями –

на любителів світової літератури та знавців географії. На знак готовності до уроку, ви по-

винні були підготувати яскраві матеріали. Отже, доведіть свою готовність.

1 група – літератори.

Виходять дівчата в кімоно, вітаються:

  • Арігато, годзей мас !

  • Готуючись до уроку, ми звернули увагу на те, як японці шанують природу і все живе на Землі. Сідаючи до столу, вони говорять:

  • Ітада кі мас! (приступаємо до їжі)

Після споживання їжі з великою пошаною промовляють:

  • До со сама дешті ( вибачте за те, що ми вас з’їли, але це тільки із-за того, що нам це потрібно для життя).

2 група – географи.

- Ми підготували фільм – екскурсію по Японії (показують кадри – карту маршруту та

пів хвилини екскурсії.

Вчитель. Отже, можна зробити висновок, що ви чекали урок і старанно до нього готувались.

Тема уроку - Японія



  1. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель зарубіжної літератури - Послухайте легенду про хризантему.

Жив у давнину китайський цар. Він був дуже жорстокий та жадібний. Одного разу він дізнався про те, що у далекій країні, яка знаходиться в океані на острові, є чудодійна золота квітка, яка приносить щастя. Цар викликав 100 юнаків і дівчат і наказав їм дістатися далекої країни та привезти квітку щастя. Зажурилися хлопці, заплакали дівчата та діяти нічого і відправились вони в далеку країну назустріч шторму, водним просторам та невідомості. Коли приплили до незнайомої країни, то виявилося, що і ця квітка – хризантема, і сама країна прекрасні. От і вирішили не повертатися до злого, жорстокого царя. Залишились юнаки та дівчата на новій землі, стали жити щасливо, а квітку, що принесла їм щастя, шанують і досі.
Вчитель географії. Барвиста та яскрава наша Земля – пилинка Всесвіту. В одному з її куточків є маленька, але дивовижна країна, що за формою нагадує морського коника на узбіччі Великого океану. Це - Японія. Країна, яку природа обділила багатствами корисних копалин та грунтів, але вона досягла таких економічних висот, що багато народів заздрять цій країні.

Японці ніколи не намагались перемогти сили природи, повернути річки назад чи знести гори. Навпаки, вони навчилися осягати її таємниці, проникати в її суть, відтворювати природу в мініатюрі. Ось в чому секрет невеликої, але впливової у світовій економіці, Японії. Сьогодні на уроці ми будемо знайомитись з країною хризантеми, Країною Сонця, що сходить – країною дивовижною і мальовничою.
Вчитель зарубіжної літератури . Знайомство з поетом Мацуо Манефуса

Почати розповідь про Японію я б хотіла з уривка Володимира Цвєтова «П’ятнадцятий камінь саду Рьоандзі», що є ключем до розуміння поезії і японської зокрема. Древня столиця Японії місто Кьото має 10 назв – «Сад каміння», «Філософський сад», «Сад Рьоандзі» але найбільшої його цінності і десятки тлумачень суті вклав 100 років тому мудрий монах Соамі. Біля міста Кьото він розклав на білому піску 15 необроблених чорних каменів. Але, скільки б ви не рахували – нарахуєте 14. Можливо Соамі хотів сказати, що справа не в каменях, а в людях, які до саду приходять. Чи не в тому суть, що люди сприймають одне і те саме по – різному, кожен по – своєму. І при цьому нікому не спадає на думку заявити «Я бачу світ правильно, а решта – ні».

Японське мистецтво, витоки якого сягають у VIII століття до н.р., склалося і розвивалося за особливих природних і історичних умов. Японське середньовічне мистецтво виросло під могутнім впливом китайської і корейської культури. Японією була засвоєна китайська писемність. Сюди завозили витвори корейського та китайського мистецтва, японські письменники наслідували китайських. Але все це не заважало японцям по – своєму їх сприймати і пристосовувати до свого способу життя.

Особливості японської культури – це прагнення до гармонії з природою. Головними темами японської літератури є тема природи та людини в природі. Ставлення до природи, нерозривність природи та людини, людина, як чуйний і щедрий цінитель природи.

Мацуо Манефуса, Тосей, Дзінсітіро Гандземон, сенсей, Мацуо Басьо – це одна і та ж людина, один із найяскравіших представників японської літератури неперевершений майстер трирядкового вірша – хоку. «Хоку не можна складати із «окремих шматків», його треба кувати, як золото» - говорив Басьо своїм учням. І справді, кожен вірш японського поета – це гармонійне ціле, всі елементи якого підпорядковані одному завданню – найбільш повно висловлювати поетичну думку.

(Характеристика Мацуо Басьо)

Народився в 1644 році в місті Уено. Батько – небагатий самурай. Освічені родичі знали китайських класиків, а батько і старші брати викладали каліграфію.

Коли Мацуо виповнилося 28 років , зрозумівши, що його покликання поезія - вирушив до столиці… (про хижку)

Вчитель географії.

Культура Японії – це культура деталі, а не цілого – неповторний взірець гармонії між людиною та природою.

Хто ж такі японці? Що це за країна? Якщо порівнювати народи із тваринами, то японців можна порівняти з мурахами.

Входячи до будинку, ми знімаємо шапку – японці – взуття. Ми намагаємось досягти персональної відповідальності за якусь справу - японці твердо стоять на колективній.

Українська мати лякає дитину «з дому більше не вийдеш», японська - «дивись, в дім

більше не ввійдеш», Зізнавшись в коханні, ми кидаємось в обійми, японці ж повертаються спинами.
Виступ групи учнів

Японці з давніх давен називають свою країну «Ніпоно». Ця назва складається з двох ієрогліфів «сонце» і «основа» - Країна Сонця, що сходить, і червоне сонячне коло на прапорі Японії і біла хризантема символізують цю назву.

(звучить гімн Японії. Малюнок прапора і хризантеми на екрані).

Фільм про Японію, озвучений японською мовою, учні слухають до 1 хвилини, решта фільму

Озвучують учні – географи:

Японія – держава – архіпелаг Тихого океану, який складається з3800 островів, при цьому 99% території припадає на чотири найбільших острови: Хокайдо, Хонсю, Сікоку, Кюсю. Довжина берегової лінії така ж як в Африці. Зі сходу країну омивають води тихого океану, а на заході –

Охотського, Японського та Східнокитайського морів.

Площа країни – 378 тис. км.кв.

Населення – 127 млн. чол.

Столиця - Токіо, що означає «Східна столиця».

Форма правління – конституційна монархія (теперішній імператор Акіхіто з 1989 року).

Роль імператора – символічна, як і англійської королеви. Це унітарна держава.

Грошова одиниця – ієна.

Японія брала участь у 3-х великих війнах: російсько – японській і 2 світових.

Капітуляція у Другій світовій війні, атомне бомбардування Хіросіми і Нагасакі і як резуль –

тат - зруйнована економіка країни, закриті підприємства, інфляція, безробіття. Японці почали

перебудовувати країну шляхом реформ, які назвали «японським дивом».
Природа Японії – бідна і жорстока, яка дана ніби на зло людині. 6/7 землі архіпелагу виключені з використання людиною горами, скелями, обривами, камінням, і тільки 1/7 да –

ні людині для того, щоб «сіяти рис».

Найвищі гори – Японські Альпи (Хаконе) висотою до 3000 метрів знаходяться на острові

Хонсю.

Басьо:

Але зараз хто – небудь

Гори Хаконе долає.

Ранок з глибоким снігом.

Хаконе - ланцюг високих гір проходить через центральну частину острова Хонсю. Перевал

через гори взимку вважався найважчим. Тут і зараз видніються траси, вирубані в горах для проведення лижних змагань під час зимових олімпійських ігор, які проводились в Японії взимку 1992 року.

Поетичним символом Японії стала найвища гірська вершина гір Фуджіяма. Це правильний конус діаметром 30 км. З глибоким кратером , вкритий снігом протягом 10 місяців на рік,

нагадує квітку лотоса. Останнє виверження вулкану було в 1707 році, повторне виверження відбудеться в 2540 році.

Учні – літератори читають хоку Басьо :

Туман, як щільна мжичка.

Удень, коли не видно Фуджі, -

Якийсь химерний настрій. (Туга)
Хмари біля підошви.

Над ними нетрі Фуджіями

На Фуджі вже сніг. (Захоплення, гордість)
Зачепилась за бік –

Невже ця хмара замжичить?

На Фуджі вже сніг (милування, гордість)

Учні –географи:

Японські острови – частина Тихоокеанського сейсмічного поясу, тому тут багато діючих вулканів та землетрусів , у середньому 4 рази на добу природа наносить удар по Японії. Підземні поштовхи закінчуються трагедією 1 раз на 6 років. Остання трагедія – землетру з магнітудою до 10 балів відбувся 14 березня 2011 року. Він викликав 10 метрову цунамі накоївши багато лиха та забравши до 30000 життів.

Клімат Японії різноманітний – від помірного на півночі зі сніговими зимами, до тропічного на півдні. Літні мусони приносять тепло та вологу. Зима помірно – тепла. За рік випадає до 1700 мм опадів – майже так, як в Українських Карпатах. Часті тропічні тайфуни та зливи безжальні до японців. І тільки надзвичайна стійкість і працьовитість, особливо гуртом, дозволяють не

Тільки протистояти природним стихіям, а й процвітати. Одинака б чекала загибель. Тому перша казка, яку мама розповідає малому японцю – про черепаху та зайця. Заєць, швидкий бігун, програв змагання тому, що заснув на ходу. Черепаха виграла завдяки праці та наполегливості. «Праця - основа основ», - вчить мама – японка дитину з раннього віку.
Обділили природа Японію і корисними копалинами. В невеликій кількості тут залягають поклади кам’яного вугілля, міді, вапняків та сірки. Існує приказка «Японія стала провідною

індустріальною державою світу, маючи один тільки вид ресурсів – трудовий».
У країні багатий рослинний і тваринний світ, велика кількість річок та озер. З приходом весни

розцвітає сакура – японська вишня – символ короткочасності, мужності воїна, що гине за волю.

Сакура, як і хризантема, стали символами країни.

Дуже цікавими в Японії є традиції милування: у квітні – цвітом сакури, у жовтні – хризантеми, у листопаді – листям клена. Японці в малому – в одній квіточці, листочку, метелику – з дитинства вчать бачити красу великого. Вони кажуть :

Вдивляйтесь у звичайне - і побачите несподіване,

Вдивляйтесь у негарне – і побачите красиве,

Вдивляйтесь просте – і побачите складне,

Вдивляйтесь у частинки – і побачите ціле.
Інсценівка казки «Білі хризантеми»
В японському театрі розповідь ведеться від імені автора, актори мовчки виконують дії.

У давнину, в далеку давнину, жив один князь. Була у нього жінка, але він про неї думати не хотів відтоді, як узяв до себе молодшу коханку, а покинута дружина вмивалася сльозами,

тільки й утішалася, що грою на цитрі.

Одного разу з’явився до дружини князя від коханки служник з наказом віддати цитру. Жод-

ного слова не сказала жінка, віддала свою цитру.

Тільки й радості у неї залишилось, що вазон білих хризантем. Були ті квіти білі, наче сніг.

Цілий місяць милувалася ними жінка, плачучи. Але невдовзі з’явився посланець від суперниці з наказом віддати вазон хризантем. Віддала дружина князя квіти з таким віршем:

Я цитру свою віддала, коханого я віддала, чи стану я жаліти вас, білі хризантеми?

Прочитала коханка вірш і зрозуміла ницість своєї душі, зрозумів це і князь і повернувся до своєї дружини.
Вчитель географії.

В основі «японського дива» лежить не використання природних багатств, а праця людей,

причому праця із традиціями високої культури і організації суспільної праці.

.

За кількістю населення Японія входить до першої десятки країн світу: 127 мл.осіб це 10 місце.

Це єдина країна Азії, яка в результаті «демографічної політики» перейшла до I типу відтво - рення населення. Це нація здорових людей з найнижчим в світі рівнем дитячої смертності. За прогнозами демографів кількість населення країни стабілізуються на рівні 130 мілліонів чол. Великою проблемою стало явище «старіння нації» з найвищою в світі тривалістю життя

( чоловіки -89 років, жінки – 86)

Група літераторів.

У цій країні з пошаною ставляться до старших людей.

Учень. Японська легенда розповідає: «То діялось давно. Якось один чоловік , повіривши наклепам, відніс свою стару тітку, що замінила йому матір, на безлюдну гору і покинув її там, але, побачивши, як над горою сходить місяць, розкаявся у вчиненому і поспішив принести стару назад додому».
Японія – однонаціональна країна (95% - японці), інші - китайці, корейці . Середня густота

330 чол. км/кв. 200 величезних міст, з них 12 міст – міліонерів. Найбільший у світі мегаполіс Токайдо має 60 млн. осіб.

Державна мова специфічна, на входить в жодну мовну сім’ю. У вжитку – 2000 ієрогліфів,

9 – річна школа вивчає 1200 з них.

В Японії 2 релігії – буддизм і синтоїзм. Вини співіснують, поділивши сфери впливу. Синто –

їм обслуговує релігійно побутові обряди, насамперед весільні. Буддизм бере на себе похоронні обряди. Більшість японців зараховують себе до обох релігій.
В Японії обов’язкова школа від 6 до 15 років. Більшість дітей 3 – 4 років відвідують дитсадок. З 12 років обов’язково вивчають англійську мову, багато екзаменів, курси, спеціальні коробки – класи для навчання дома, щоб сім’я не заважала. У виховання дітей

- свобода, розкутість, великий контроль матерів за навчанням дітей.
Національний характер японців – ввічливість, доброзичливість, бажання дарувати подарунки.

Зустрівши знайомого японець може завмерти, зігнувшись навпіл серед вулиці.
Ще більше вражає зустріч гостя. Господиня опускається на коліна, кладе на них руки, а потім

притуляється до рук чолом, лягаючи ниць
По – японськи бути ввічливим – це не тільки ховати свій душевний стан, а й іноді виражати зовсім протилежні почуття. Японська ввічливість – це не потрапляти в ситуацію, що

принижує інших.
В оселях японців 1 або 2 стіни. Замість бічних стін – розсувні щити. У спеку стіни розсуваються і дім перетворюється на відкриті альтанку, що провітрюється вітром. Підлогу

встеляють матами із рисової соломи, покритими циновками із трави, або обшитими тканиною.
Їдять японці рослинні продукти, овочі, рибу, багато продуктів моря. Улюбленими продуктами

є рис , улюблений напій – чай. Його готують із молодих чайних листків, п’ють без цукру, часто з солодощами. Ритуал чаювання називають «тяна».

Обряд чаювання дивляться по мультимедії.
Учні географи:

Господарство.

Японія – могутня держава, друга у «сімці» найрозвинутіших країн світу, третя за розміром ВВП на одного жителя. Експорт капіталу – більше 50 млрд доларів. Економічне піднесення припадає на середину 50-х років, а з 70-80-х років почався революційний розвиток.

Основні напрямки пошуку в 90-і роки пов’язані з розвитком комп’ютерної техніки, мікропроцесорної техніки, генної інженерії.

Японія – високорозвинена індустріальна держава. Розвинену всі галузі сучасної промисловості: ПЕК, металургія, хімічна промисловість, але основна галузь машинобудування. Країна посідає провідне місце з виробництва суден, електроенергії, пластмас, синтетичних волокон. У всьому світі відомі компанії «Соні», «Тошиба», «Панасонік».
Незважаючи на невеликі площі сільськогосподарських земель, Японія на 70% забезпечує себе сільськогосподарською продукцією. Тільки 11% площі країни придатні для с/г та країна себе повністю забезпечує рисом, овочами, і фруктами, але імпортує м’ясо і молочну продукцію. Посідає перше місце за виловом риби, поширене вирощування водоростей на акваторії морів.
В Японії розвинені всі види транспорту – від велосипедного до повітряного. «Сенкансен» - ек-

спрес, що рухається зі швидкістю 540 км/год. З’єднує всі великі міста. Основні порти Кобе,

Нагоя, Токіо, Йокогама, Осака.
Основні торговельні партнери Японії – США, Західна Європа, країни Азії. Експорт: автомобілі, годинники, телевізори, комп’ютери, верстати, сталь, текстиль, продукти хімії.

Імпорт: сировина, напівфабрикати, вугілля, боксити, нафта, ліс, бавовна, залізна руда.

Літератори.

Своїм учням Басьо заповідав не думати про перемоги на поетичних турнірах, а самовдосконалюватись, звільняти серце від суєтного, прагнути стати поетом неземним, поетом, що ось- ось доторкнеться до істини.

Природа – натхнення, не збагненна ні з чим краса, це сама досконалість. Треба вчитися в неї,

прислухатися до її звуків, вдивлятися в її картини, розуміти її наміри. «Істини не подолати, якщо не подолати себе самого». Якщо говорити про глибинний зміст поезії Басьо, то він на –

гадує той сад каміння Рьоандзі. Ми повинні прагнути побачити «п’ятнадцятий камінь» і нам ,

можливо, пощастить.

Закріплення.

1. Продовжити прислів’я:

Що маєш сказати сьогодні - … (скажи завтра)

Мудрий дев’ять разів подумає , а… (раз скаже)

Рот тримай закритим, а …

Немає нічого страшнішого від… ( дурня)

Коли помирає тигр, лишається шкура, а коли помирає людина … ( ім’я)


  • 2. Група географів розгадує кросворд


.
3. Група літераторів пишуть міні нарис « Що мене найбільше вразило на уроці»
Підсумок уроку:

  • кожна крупа представляє свою роботу;

  • аналіз роботи учнів на уроці;

  • оцінювання;


Домашнє завдання

  1. Скласти туристичну рекламу Японії (географія)

  2. Скласти хоку та ілюстрації до хоку (література)


Кросворд Японія


поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Лекція: Країни Азії: Індія, Японія. Китай
Японія. Егп, історико-культурні особливості країни. Особливості населення країни. Галузева І територіальна структура господарства....

Уроку: Навчальна
Тема уроку: Органічні сполуки. Спільні та відмінні ознаки органічних та неорганічних сполук. (Слайд 1)

Тема уроку. Класифікація хімічних реакцій. Мета уроку
Мета уроку: узагальнити й систематизувати знання учнів про хімічні реакції; з`ясувати, за якими ознаками класифікують хімічні реакції;...

Урок фізики 8 клас. Тема уроку
Мета уроку : Узагальнити І систематизувати знання та вміння учнів з основного навчального матеріалу даної теми

Методична розробка уроку гри з матеріалознавства на тему : «Портландцемент,...
«Штукатур», кваліфікація ІІ розряд. Тому під час вивчення теми уроку «Портландцемент, його виготовлення, та застосування», викладач...

Уроку
Тема уроку: Алкани ( парафіни). Загальна формула алканів. Структурна ізомерія. Поняття про конформації. Систематична номенклатура....

Поглинута та еквівалентна дози йонізуючого випромінювання. Дозиметри....
Мета уроку: ознайомити учнів з методами спостереження та реєстрації елементарних частинок, формувати вміння самостійно працювати...

Хімічна дія світла та її використання. 11 клас. Мета уроку
Мета уроку: дати уявлення про фотохімічні реакції; роз’яснити суть фотосинтезу; розвивати творче мислення; виховувати пізнавальний...

Квантові постулати Бора. 11 клас. Мета уроку
Мета уроку: розкрити шляхи виходу з кризи класичної фізики, пояснити постулати квантової теорії бора; розвивати уяву, творче мислення;...

Електричний струм в рідинах та його використання. 11 клас. Мета уроку
Мета уроку: з’ясувати природу процесів, що зумовлюють електричний струм в електролітах, повторити І поглибити поняття електричної...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

h.lekciya.com.ua
Головна сторінка