Пошук по сайту


Урок з природознавства у 5 класі на тему ’’

Урок з природознавства у 5 класі на тему ’’

Відкритий урок

з природознавства

у 5 класі на тему

’’ Вода - найцінніший мінерал на Землі ’’


Вчитель:

Мительницька С.Л.


Метa: - розширити і поглибити знання учнів про воду як найпоширенішу речовину на Землі, її властивості і значення в природі та житті людини, одержані з початкової школи;

- закріпити на прикладі води знання учнів про тіла та речовини, чисті речовини та суміші, географічні об’єкт;

- формувати предметні уміння користуватися картою, проводити елементарні досліди, використовувати природничо-наукову лексику у повідомленнях, встановлювати зв’язки між відомим і невідомим матеріалом;

- розвивати спостережливість, уважність, сприяти бережному ставленню до води.

Обладнання: глобус, фізичні карти світу та України, склянки, вода, лід, нагрівальний елемент, штатив.

Вода!

Ти не просто необхідна для життя,

Ти і є життя!

Антуан де Сент-Екзюпері

Хід уроку:

Ι. Організаційний момент та повторення домашнього завдання.

Зачитується ряд тверджень, діти відповідають на них підніманням руки (якщо твердження вірне).

- атмосфера-тверда оболонка Землі

- повітря-суміш газів

- повітря має колір

- повітря погано проводить тепло

- повітря- це рідина

- тепле повітря піднімається вгору

- вітер- горизонтальний рух повітря

- повітря важливе для життя

- всі речовини складаються з молекул

- молекули складаються з атомів

ΙΙ Повідомлення теми уроку.

Що таке: живе і ллється,

З каменем не раз зіткнеться,

Як немає – все всихає

І від спраги потерпає. (Вода.)
Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про те,

    • де на землі знаходиться вода,

    • у яких станах і які властивості має,

    • значення для рослин, тварин і людини


ΙΙΙ. Мотивація навчальної діяльності, постановка проблемних запитань.

Складання «асоціативного куща» Які уявлення у вас викликає слово «вода»?

Колодязь озеро море

Дощ рідина

Річка ВОДА прання

Посуд хмара

Пара лід океан
Вода-найпоширеніша речовина на землі. Ми настільки звикли до неї, що не звертаємо уваги на те, скільки ми витрачаємо води, наскільки вона важлива для нас і чи можемо ми обійтися без води. Вода-єдиний мінерал на Землі, який існує в трьох агрегатних станах. Якщо подивитися на нашу планету з космосу, то вона здається блакитною кулею і здається хтось припустився помилки, коли назвав цю кулю Землею Вода є повсюди: це моря і океани, річки і озера, водосховища і маленькі джерельця

Як довести, що вода є в тілі людини, в тілах інших організмів, повітрі, в грунті ? Навіщо вода потрібна організмам? На протязі декількох уроків ми спробуємо дати відповіді на ці питання, з’ясуємо межі поширення води на планеті,дізнаємось про її властивості,роль у природі та житті людини.

ΙΙΙ. Новий матеріал.

У тому чи іншому вигляді вона є всюди. Вода заповнює западини земної поверхні, утворюючи океани і моря. Величезними масами снігу і льоду вона покриває полярні країни і вершини високих гір. Її невидима пара завжди є в повітрі. Перетворюючись у найдрібніші крапельки, вона утворює хмари, з яких випадають дощ і сніг, що насичують водою грунт і живлять струмки і річки. Просочуючись крізь грунт, вода розчиняє деякі його складові частини і захоплює найдрібніші нерозчинні тверді частинки. Тому природна вода завжди містить у собі домішки інших речовин. Залежно від того, для яких потреб використовують воду, її певною мірою очищають від цих речовин. Величезне значення має очищення питної води. Звідки беруть воду для пиття? Яких домішок не повинна містити в собі питна вода? У воді глибоких колодязів немає завислих домішок і майже не буває мікроорганізмів. Така вода містить у собі розчинні солі, корисні для людини. У водопровід надходить вода з річок або з водосховищ. Річкова вода містить у собі багато шкідливих для людини домішок у вигляді різних решток життєдіяльності тварин і людини, а також хвороботворні мікроорганізми, від яких її очищають.

Коли в містах почали користуватися водою, очищеною на водоочисних станціях, захворювання людей на заразні хвороби різко зменшилось. В очищеній воді залишаються розчинені речовини, потрібні людині. В аптеках для приготування ліків та в хімічних лабораторіях користуються водою, очищеною від розчинених домішок. Відокремлюють воду або іншу рідину від розчинених у ній речовин перегонкою.

Візьміть аркуш паперу, поділи його на 4 рівні частини. Це буде поверхня нашої Землі. Три частини замалюй блакитним кольором – це вода. Одна частина – суша.



Ви бачите, наскільки більше води на нашій планеті, але вода буває різна – питна, або прісна або солона, непридатна для вживання людиною, її ще називають морською



- Щоб змінилося на Землі, якби зникла вся вода? Чому?

( Роздуми учнів)

Будова молекули води(запис в зошитах)

Н2О - молекулярна формула води

Молекула води складається з двох атомів гідрогену і одного атому оксисену (демонстрування моделі)




Фізичні властивості води

-прозора

(налити воду у ссклянку і помістити туди олівець)

-безбарвна

-текуча(вилити частину води с тарілку)

-без запаху

-немає форми

( налити воду у три різні за формою посудини)

-стискається при охолодженні і розширюється при нагріванні

( підігріти воду в колбі)

Коли температура стає меншою +4°С, то вода перестає стискатися при охолодженні як усі рідини, а навпаки розширюється

-гарний розчинник

(розчинення цукру у воді)

- має велику теплоємність

Фізкультхвилинка

Агрегатні стани води

Відома з віку рідина,

Усяк її вживає,

Буває мокрою вона,

Сніжинкою буває,

Бува, як скло,крихка, тверда

Звичайна, підкажіть….(вода)
Ніжна зірка сніжно-біла

На рукав згори злетіла.

Поки ніс її сюди,

Стала краплею води. (сніжинка)

Мене частенько просять, ждуть

А тільки покажусь – ховатись почнуть.(Дощ)
Сіре сукно лізе в вікно. (туман)
Що тут сталося за нічку?

Де була раніше річка-

Від санчаток видно слід,

Все скував довкола…(лід)

Ви відгадували загадки. Давайте ще раз скажемо, про що вони.( Дощ, сніжинка, лід, роса, вода..)

- а давайте подумаємо і скажемо одним словом: це все…(Вода)
На землі вода перебуває в трьох агрегатних станах :

-твердому

- рідкому

- газоподібному.

(запис в зошитах)

(Демонстрація танення льоду при нагріванні, нагрівання і випаровування води.)

Під дією температури вона легко переходить із одного стану в інший. При температурі 0°С вода починає кристалізуватися, а при температурі 100°С – перетворюється на пар. Густина води 1000 кг/м3 (пояснити).

Значення води для людини

Доповідь учня1:

Організм людини складається по вазі на 50-80% з води. Протягом усього свого життя людина має справу з водою. Вона використовує її для пиття і їжі, для вмивання , влітку-для відпочинку, взимку –для опалення. Для людини вода є цінним природним багатством. Без їжі людина може прожити близько 50 днів, якщо під час голодування вона буде пити прісну воду, без води вона не проживе й тижня-смерть настане через 5 днів.

Вода присутня також у різних продуктах які ми з вами вживаємо.

Приблизно 40% щоденної потреби організму у воді задовольняється з їжею, решту ми повинні приймати у вигляді різних напоїв.

У жарку погоду, при високій вологості, під час занять спортом втрата води зростає. Навіть при подиху людина втрачає майже півлітра води.

Правильний питний режим має на меті збереження фізіологічного водного балансу. Дорослій людині на добу потрібно 2-3 л, а за все своє життя людина випиває 50-60 тонн води.

Регулярне споживання води поліпшує мислення й координації дії мозку. Людина не повинна обмежувати себе в питті, але набагато корисніше пити часто і потроху.

Таким чином , можна зробити висновок про те, що роль води для людини величезна.


Значення води для живих організмів

Доповідь учня2

Воду завжди вважали джерелом усього живого. Вона слугувала середовищем, у якому розвивалися рослини та тварини. Вона стала «носієм життя». З виникненням життя вода стала важливою складовою частиною всіх живих організмів. Наприклад, в плодах кавунів та огірків вода складає 90% від усієї маси. У комахах – 45-65%, у тілі ссавців – 60-68%, у риб – 80%. Усе живе черпає життя із водних джерел. Нестача води в організмі призводить до його загибелі. Вода, ніби кров життя, циркулює у стовбурах, гілках і листках дерев, у кожній травинці, кожній

квіточці. Вчені всього світу працюють над винайденням «живої» води. Цілющі властивості вода набуває під час контакту зі срібло, адже воно має високий антимікробний ефект. Часто з лікувальною метою використовують талу воду. Тому воду можна назвати еліксиром життя та джерелом вічної молодості.
З водою дуже багато пов’язано народних повір’їв та прикмет, про воду складали легенди та казки.
Вода в «народі»

Доповідь учня3

У міфологічних уявленнях українців вода була божеством, з якого починалося життя на Землі. Розглянемо свята та обряди, в яких ушановується вода.

Водохреща. Вважалося, що в цей час освячуються всі земні води і набирають цілющої сили, це свято було поєднане з християнським святом Водохреща, коли Ісус Христос хрестився в Йордані.

Стрітення. Стрітенська вода цілюща, нею святили хату, коли дошкуляв домовик, освячували пасіку.

Свято Івана Купала. У цей день відбувалося очищення вогнем і водою – перестрибували через вогонь та купалися у воді. Тоді ж дівчата віночки на воду пускають, а вода говорить: якшо віночок потонув – помре дівчина, а якщо пристав до берега – то з того краю буде наречений.

Великдень. На Великдень у миску наливали води, клали туди свячені крашанки, і всі по черзі вмивалися, щоб бути красивими та здоровими.

Пошана, любов до води відбивалася створені та прикрашанні криниці, які українці здавна охороняли, наділяючи їх цілющими та магічними властивостями.

Криниця й джерело – це символ української хати. Біля колодязя садили кущ калини, щоб вода була смачною та цілющою. Тому існує в українців таке побажання «Будьте здорові, як вода, багаті, як земля, щасливі та веселі, як весна».
Роль води в природі

Доповідь учня4

Всі водні об'єкти на поверхні планети так або інакше пов'язані між собою і утворюють оболонку — гідросферу. Наша планета - планета води, а не землі, бо її займають водні поверхні океанів, льодовиків, озер, боліт на континентах, а над нею пливуть хмари - пароподібної води.

Завдяки водній оболонці існує життя на Землі. Вода має високу теплоємність, тому живі організми захищені від надмірно високих і надмірно низьких температур, які б загрожували існуванню на Землі. Вода - самий сильний поглинач сонячного тепла на поверхні Землі і основна роль належить Світовому океану. Від поверхні океану відбивається 8% сонячної радіації. Завдяки високій теплоємності води океану виступають акумулятором сонячної енергії на планеті, а поверхневі течії океанів переносять тепло по всій планеті, впливаючи на клімат. . Вода утворює не лише океани, моря, ріки, озера, але й болота, які накопичують органічні речовини у вигляді торфу. Ґрунтові води відіграють велику роль у біосфері, так як вони забезпечують вологою покрив і живі істоти, що живуть у грунті.

І ще одна складова частина гідросфери - це водяна пара в атмосфері Землі, із якої утворюються дощові ті снігові хмари, роси, тумани, тверді та рідкі опади.

Кругообіг води в природі


Любить вода подорожувати , вічна вона мандрівниця. Усю землю обійде, скрізь побуває, усіх напоїть. Починає вона свої мандри з випаровування. Вода випаровується також із поверхні річок, озер, морів. . А повіє холодний вітерець, пара перетвориться на маленькі, легенькі крапельки, стане туманом. Маленькі краплинки зібрались у хмару, стали важкими. Їм важко втриматися у повітрі, і вони дощем повертаються на землю. Взимку, коли температура низька краплинки перетворюються на сніжинки.

ΙУ Узагальнення і систематизація знань

«Хмарка з краплинками». На кожній краплинці запитання по уроку, в залежності від складності питання краплинки різного кольору.

  • вода- це жива природа? (ні)

  • в скількох агрегатних станах вода знаходиться на Землі? (3)

  • чи входить до складу води оксисен? (так)



  • яка хімічна формула води? (Н 2О)

  • при якій температурі вода замерзає? (0°С)

  • назвіть фізичні властивості води (прозора, безбарвна, текуча, не має форми, гарний розчинник, має велику теплоємність)

  • що таке гідросфера? (водна оболонка землі)

Домашнє завдання §36-37, п. §11

Урок закінчуємо кліпом капітошка.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Урок біології у 8 класі на тему: «загальна характеристика класу земноводні»
Водження земноводних. Мета: ознайомити учнів з основними особливостями процесів життєві- яльності земноводних; показати зміни земноводних,...

Реферат на тему: Розвиток природознавства
Через те, що існування людства історичне, тобто еволюціонувало від простіших станів до більш складних І удосконалених, то й наука...

Сценарій останнього уроку в 11 класі «Прощавай, мій рідний клас»
Класний керівник:: Урок цей у нас останній, тому І буде він незвичайний. Чому? Я вам поясню

«Добре тобі – добре планеті» урок з екології в 1-д класі, вчитель Неволова ом
В збірці представлені розробки уроків для молодшого та середнього шкільного віку

На уроках природознавства
Уроки природознавства покликані виховувати у школярів повагу до праці, людей праці, формувати в них певні трудові вміння І навички....

Реферат з концепції сучасного природознавства на тему: Модель атома Резерфорда І Бора
Воду, Вогонь, Повітря І землю. Властивості тіл залежать від кількості співвідношення цих стихій в кожному з них. Цей погляд на будову...

Реферат з концепції сучасного природознавства на тему: Сучасна модель атома
Резерфорда Бора. Але створенню цієї моделі передували спроби побудувати модель атома на основі уявлень класичної електродинаміки...

Урок-пракутикум учителя історії Великоберезнянської гімназії Савко...
Використання додаткових джерел інформаційних та інтерактивних методик на уроках історії з метою розвитку пізнавальних інтересів учнів...

Проектний урок
Обладнання: аудіозапис діалогу, карт­ки з прислів'ями, картки до тексту з аудію­вання, кросворд «Одяг», плакати на тему «Мода», плакат-запрошення...

Уроку: урок засвоєння нових знань Обладнання
На цьому уроці ми з Вами маємо вивчити тему «Рівняння». З даною темою ви вже неодноразово стикалися, тому основна наша мета – поглибити...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

h.lekciya.com.ua
Головна сторінка