Пошук по сайту


Урок вивчення нового матеріалу

Урок вивчення нового матеріалу

Головне управління освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації

Відділ освіти виконкому Жовтоводської міської ради

комунальний заклад освіти Жовтоводська середня загальноосвітня школа № 10

з профільними класами

Матеріали на конкурс


педагогічної медіатворчості

номінація „Кращий медіаурок”

Предмет: „Фізика”

Тема уроку: Фізика – наука про природу. Фізичні тіла та фізичні явища

Автор: Вчитель фізики та інформатики вищої категорії

Бойко Анджела Артурівна

м. Жовті Води

2012 рік

Клас: 7

Урок №1

Тема. Фізика – наука про природу. Фізичні тіла та фізичні явища. Механічні, теплові, електричні, магнітні та світлові явища.

Мета уроку.

  • В загальних рисах ознайомити учнів з предметом вивчення фізики, з явищами,які вивчає фізика, з деякими фізичними поняттями.

  • Розвивати спостережливість, уміння виявити причини фізичних явищ.

  • Формувати діалектичний підхід до вивчення явищ та інтерес до навчального предмета фізики.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Технологія: інтерактивна

Структура уроку

1. Організаційний момент. 1 хв..
2. Формулювання теми та мети уроку 3 хв.
3. Мотивація навчальної діяльності. 2 хв.

4. Етап отримання нових знань. 20 хв.
5. Фізкультхвилинка. 2 хв.
6. Закріплення навчального матеріалу. 12 хв.
7. Підведення підсумків уроку. 3 хв.

8. Рефлексія. 1 хв.

9. Домашнє завдання. 1 хв.

Обладнання: візок, кулька, камертон на підставці, електрофорна машина, кільцеві керамічні магніти, опуклі або увігнуті дзеркала, збиральна лінза,відеозаписи сонячних і місячних затемнень, діючи моделі ( двигун внутрішнього згоряння, гідравлічний прес), мультимедійна презентація «Фізичні явища», відео

План уроку.

  1. Природа та людина.

  2. Зародження природничих наук.

  3. Фізика та інші природничі науки. Деякі фізичні терміни.

  4. Фізичні тіла, фізичні явища – основа знань про природу.

  5. Значення фізики для розвитку техніки.

Епіграф до уроку. Отож бо фізиці підвладне в світі все.

Технічний розвиток нам фізика несе.

Хід уроку.

I. Організаційний момент.

1. Привітання. Закріплення робочих місць за учнями.

2. Ознайомлення з правилами поведінки в кабінеті.

3. Характеристика підручника.

4. Настанови щодо ведення зошитів і записів у них та користування підручником.

II. Оголошення теми та мети уроку.

Мотивація навчання – осмислення значимості знань з теми для кожного учня.

Ви вже 6 років навчались у школі та багато чого знаєте. Настав час познайомитись вам з основною наукою про природу – фізикою. Закони, які вивчає фізика, є відображенням реальної дійсності. Деякі хитрості Пані Природи ми будемо спостерігати, відкривати разом з Аристотелем, Галілеєм, Ньютоном! Природу не можна перехитрити й обдурити, але її можна пізнати і зрозуміти, щоб жити з нею у мирі та злагоді.

III. Вивчення нового матеріалу.

  1. Вступне слово вчителя. З давніх-давен людина замислювалась над тими явищами, які вона повсякденно спостерігала навколо себе. Спочатку вони дивували її, часто лякали, бо людина не могла пояснити, чому ті чи інші зміни у природі відбуваються саме так, а не інакше. Сонце давало людям тепло, а іноді приносило висушуючи згубну спеку, дощі давали живлячу вологу, а час від часу викликали жахливі повені. Незліченні біди несли урагани та землетруси. Не вміючи передбачати перебіг подій, люди списували все це на надприродні сили, добрі та злі.

  2. Пізніше люди почали цілеспрямовано спостерігати за явищами, а згодом – проводити найпростіші досліди. Їхні результати узагальнювались, висувалися наукові передбачення ( гіпотези). Так зародилися природничі науки. Природа – це весь матеріальний світ. Як результат вивчення природи людиною виникла наука, яка обєднала всі наявні на той час знання. Цю науку називали по різному, наприклад, натурфілософією. Потім внаслідок розширення та поглиблення наукових знань виділилися окремі науки, що вивчають певні групи явищ. Однією з них – є фізика.

  3. Фізика у перекладі з грецької означає «природа». Цю назву використовував Аристотель у IV ст.. до н. е. Фізика – фундаментальна наука про властивості і будову матерії та закони її руху.

Питання до учнів ( евристична бесіда).

  • Чи знаєте ви інші, крім фізики, науки про природу?

  • Що вивчають біологія, географія, астрономія, хімія?

  • Чи можуть обійтися без фізики ці науки? Чому?

Висновок. Всі ці науки вивчають природні явища. Вони тісно пов’язані з фізикою та спираються на її досягнення.

  1. Явищами природи називають все, що закономірно відбувається в природі. Пояснити явище – значить вказати на його причини: зміна дня і ночі пояснюється обертанням Землі навколо своєї осі; виникнення вітру пов’язане з різним нагріванням повітря в різних місцях. Фізичним тілом у фізиці називають будь-яке тіло. Наприклад: людина, тварина, Місяць, олівець, ручка і т. д. Явища природи, вивченням яких займається фізика, називаються фізичними явищами. Всі ці явища можна умовно поділити на групи: механічні, електричні, теплові, магнітні, світлові. ( Демонстрація презентації, дослідів).

Кожна наука має свою мову. Нам необхідно познайомитися з основними поняттями і термінами.

Фізичним тілом називають будь-який предмет ( учні наводять приклади).

Речовина – це те, з чого складаються фізичні тіла ( приклади учнів).

Питання. Чи зможете ви назвати якийсь вид матерії, що не є речовиною?

( учні називають світло, радіохвилі)

Світло та радіохвилі є прикладом поля. Розрізняють два види матерії: речовина та поле.

ІV. Закріплення вивченого на уроці.

  1. Що вивчає фізика?

  2. Як поділяються фізичні явища?

  3. Що називають фізичним тілом? Наведіть приклад.

  4. Що таке речовина? Наведіть приклад.

  5. Прочитайте уривки з творів й спробуйте пояснити суть фізичних явищ, про які йдеться у запитаннях до творів. 

    Тарас Шевченко :

    Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою, 
    Пливе човен по Дунаю один за водою.
     

    Чому «вітер з гаєм розмовляє», а з осокою «шепче»? (Відмінність у частоті та гучності звуку)


Cонце заходить, гори чорніють, 
Пташечка тихне, поле німіє. 

Чому ввечері всі предмети поступово втрачають своє забарвлення і стають чорними? (Людське око бачить предмети завдяки тому, що світлові промені, відбившись від них, потрапляють до нас в очі. При заході сонця швидко зменшується освітленість навколишніх предметів, а, значить, і кількість енергії, що потрапляє в наші органи зору).

Т. Шевченко. Уровок з поеми «Княжна»: 

Зоре моя вечірня, 
Зійди над горою,
 
Поговоримо тихесенько
 
В неволі з тобою.
 
Розкажи, як за горою
 
Сонечко сідає,
 
Як у Дніпра веселочка
 
Воду позичає.
 

Як утворюється веселка-райдуга? (Веселка – оптичне явище в атмосфері, яке пояснюється розкладанням білого природного світла на кольори краплинами води в повітрі.)


Іван Франко: 

Сипле, сипле білий сніг. 
З неба сірої безодні Міріадами летять
 
Ті метелики холодні.
 

Чому сніг білий? Адже вода і чистий лід прозорі. (Сніг білий тому, що складається з дрібнесеньких крижинок, а всяка подрібнена прозора речовина (наприклад, розтовчене скло або лід) стає не прозорою, а білою)


В. Сосюра «Білі коні зими десь летять, як громи…»: 

Білі коні зими десь летять, як громи, 
Б’ють об землю копитами дзвінко.
 
В’ється довгий їх шлях, і за ними в полях
 
Мерехтять рій за роєм сніжинки.
 

Чому сніжинки мерехтять? (Зміна положення сніжинок, які летять у повітрі, призводить до того, що світло потрапляє на їхню поверхню під різними кутами, відповідно змінюються і кути відбивання. А ми бачимо мерехтіння сніжинок.)


  1. Чи вірите ви в чудеса? Які «чудеса» подарила людям наука?

Рос. поет І. Сіверянин в одному з віршів писав:

Мы живем, словно в сне неразгаданном,

На одной из удобных планет…

Много здесь, чего вовсе не надо нам,

А того, что нам хочется – нет…

Чого ж нам хочеться?

7. Накресліть  в зошиті таблицю й розподіліть  в ній явища по видам: 

Крапля падає, випарювання солі, лід плавиться, горіння эл. лампи, горить сірник, чути звуки музики, тане сніг, утворення тіні, співає канарка, морські брижі, кипить вода, сонячний зайчик, веселка, плеве човен, високо в небі рухається літак, шпильку притягує магніт, нагрівання долонь при терті, блискавки при грозі, миготять зорі, шелестить листя, ранковий туман, затьмарення Сонця, замерзання води, електромагніт піднімає вантаж, електричний струм тече дротами.

V. Підсумок уроку. Оцінювання учнів, які були активні на уроці. Виставлення оцінок в щоденник і журнал.

VI. Рефлексія (вираження почуттів, які виникли у учнів під час уроку)
Учитель звертає увагу учнів на смайлики, які знаходяться на партах. Пропонує учням обрати той смайлик, який відображає почуття від уроку, наклеїти на дошку.

VIІ. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал §1, вивчити конспект. Фізика зберігає вічну молодість: потік відкриття нових знань з кожним роком зростає. Підготуйте приклади явищ, які були відкриті за останні 10 років і які вразили вас і весь світ.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Урок вивчення нового матеріалу. Хід уроку І. Організаційний етап...
Тема. Карбон І силіцій: місцезнаходження в періодичній системі, будова атомів. Алотропні модифікації Кар­бону

Урок вивчення нового матеріалу
Мета уроку: ввести поняття про міцність атомних ядер, з’ясувати фізичний зміст поняття «дефект мас», навчити учнів розв’язувати стандартні...

Методичні рекомендації щодо ущільнення вивчення навчального матеріалу...
Про шляхи відпрацювання навчального матеріалу за період призупинення навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладах...

Початкові хімічні поняття 6
Кожна з них містить екологічну інформацію І передбачає теоретичні розрахунки, складання рівнянь реакцій тощо. Це дає змогу використовувати...

Реалізація методів та методичних прийомів на етапі вивчення нового матеріалу
Щоб забезпечити ефективність кожного з них, учитель мас використовувати сукупність методів (словесних, наочних І практичних) та методичних...

Методичні рекомендації щодо ущільнення вивчення навчального матеріалу...
«Методичні рекомендації щодо ущільнення вивчення навчального матеріалу з української мови та літератури в 11-х класах у 2011/2012...

Урок 48. Підсумковий урок. Територіальний поділ україни навчальна мета
Навчальна мета: повторити, узагальнити та систематизувати знання з вивчених тем; перевірити рівні засвоєння навчального матеріалу,...

Про окремі аспекти ущільнення вивчення навчального матеріалу інваріантної...
«Щодо організації навчально-виховного процесу у 2011/2012 навчальному році» та з метою роз’яснення окремих аспектів вивчення навчального...

Урок фізики 8 клас. Тема уроку
Мета уроку : Узагальнити І систематизувати знання та вміння учнів з основного навчального матеріалу даної теми

Перший урок нового навчального року
Тому для учнів 10 – 11 класів я пропоную вікторину "Безпечна хімія". А вже ті питання, на які учням не вдалося дати повну правильну...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

h.lekciya.com.ua
Головна сторінка